Online Masterclass over seksueel grensoverschrijdend gedrag

Vrouw maakt 'STOP' gebaar

Wij nodigen je van harte uit voor een Online masterclass van het Games for Health Institute op 26 oktober van 13:00-17:00 uur. In deze masterclass staat de app “Wil Je?!” centraal die is ontwikkeld om kinderen en jongeren in therapiesessies makkelijker te laten praten over seksueel grensoverschrijdend gedrag.

Tijdens deze Masterclass wordt dieper ingegaan op de inzet van apps in therapie voor betrokkenen van seksueel grensoverschrijdend gedrag.
De resultaten van het implementatieonderzoek naar Wil Je?! uitgevoerd door de UU vormen de basis van de Masterclass.

Wil Je?!

Wil Je?! is een app die als therapeutisch gereedschap wordt ingezet. Deze toepassing geeft cliënten woorden zonder te hoeven praten: www.vildu.nl. De afgelopen 2 jaar is er wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de waarde van Wil Je?! binnen hulpverlening na seksueel grensoverschrijdend gedrag. Onderzoekers Joyce Endendijk, Henny Tichelaar en Maja Dekovic onderzochten hoe de app in therapiesessies over seksueel grensoverschrijdend gedrag gebruikt kan worden. De resultaten hebben geleid tot een klinische handleiding bij de app. Deze handleiding wordt tijdens de masterclass gepresenteerd.
Het ontwikkeltraject van de app wordt gepresenteerd door dr. Menno Deen. Hij blikt terug op een persoonlijk proces, waarin hij de waarde van ervaringsdeskundigen en domeinexperts onderstreept.
Na de twee presentaties ga je zelf aan de slag met Wil Je?! Aan de hand van verschillende casussen wordt de app uitgeprobeerd. Ervaring leert dat dit een boel vragen wegneemt én nieuwe vragen oproept, waarop zowel plenair als in kleinere groepen gereflecteerd kan worden.
We sluiten af met een paneldiscussie met panelleden (o.a. schrijvers Ted van Lieshout en Manon Uphoff) die allen eigen ervaringen hebben met het thema seksueel misbruik, vanuit professioneel perspectief of eigen ervaring. Er wordt gereflecteerd op aspecten van geheimhouding en onthulling, hoe ervaringen gedeeld (kunnen) worden en reacties van toehoorders.

12:30

‘Inloop’: schuif aan bij een virtuele tafel en stel je voor

13:00

Welkomstwoord: Henny Tichelaar & René Luigies