De unieke rol van vaders, moeders, en het brein in de opvoeding

Illustratie van een gezin

Het onderzoek

Hoe anders is dat nou, het opvoeden van jongens en meisjes in de leeftijd 3 - 6? En welke rol spelen ouders daarin - zijn vaders wel echt zo anders dan moeders? En hoe zit dit dan in het brein? In dit onderzoek zijn wij benieuwd naar hoe de hersenen van vaders en moeders werken en hoe ouders hun zoons en dochters van 3 t/m 6 jaar opvoeden. Veel onderzoek is alleen gericht op de rol van de moeder in de opvoeding. Met dit onderzoek hopen we meer inzicht te krijgen in de unieke rol van vaders én moeders bij de opvoeding en de verschillen in de ontwikkeling tussen twee kinderen uit één gezin. Via het maken van een hersenfilmpje (EEG) kunnen we ook onderzoeken welke rol het brein speelt in de opvoeding. Ook kijken we naar de verschillende interacties tussen de ouders en kinderen tijdens het spelen en het voorlezen van een platenboek.

Waarom zou je mee willen doen?

Ieder gezin is uniek, net als ieder lid van het gezin. En dit willen wij graag in kaart brengen, om te kijken hoe deze verschillen nou ontstaan. Want met deze kennis kunnen we meer te weten komen over de verschillende opvoedingsstijlen van vaders en moeders en hoe deze verschillen bijdragen aan de ontwikkeling van hun zonen en dochters van 3 t/m 6 jaar. Ook ontvangt ieder gezin een cadeaubon van €25,- en krijgen de kinderen een leuk cadeautje. Tot slot worden deelnemers ook op de hoogte gehouden van de resultaten van het onderzoek. Dit is altijd op groepsniveau – we zeggen niks over individuele gezinnen.

Onderzoekers