In de master Communicatie en organisatie nemen we anderhalf jaar de tijd om je te leren hoe je communicatie in organisaties kunt analyseren, evalueren en verbeteren. We richten ons daarbij zowel op communicatieprocessen als op communicatieproducten. Zo kijken we hoe ziekenhuizen de voorlichting aan patiënten kunnen verbeteren, zodat er bijvoorbeeld minder ‘no-shows’ zijn en patiënten goed voorbereid zijn voor een ingreep. We bestuderen hoe organisaties online met klanten communiceren en of ze dat wellicht klantgerichter zouden kunnen doen. We helpen organisaties hun reputatie te beschermen (of te herstellen) wanneer deze door een incident publicitair onder druk komt te staan. We onderzoeken of geneesmiddelenbijsluiters (of andere teksten) begrijpelijker worden als je daarin plaatjes (zoals iconen) gebuikt en hoe je dat dan het beste kunt doen. We gaan na of de informatievoorziening aan nieuwe klanten van een energiemaatschappij wel aansluit bij de verwachtingen.
Al deze voorbeelden komen uit praktijkonderzoek dat onze masterstudenten de afgelopen jaren hebben uitgevoerd. In al dit adviesgerichte onderzoek gaan we systematisch na wat precies de problemen van de organisaties zijn, waardoor die worden veroorzaakt, wat oplossingen zouden zijn en of die oplossingen ook effectief zijn. werken. We richten ons daarbij zowel op communicatieprocessen (interacties in context) als op communicatieproducten (teksten, websites, etc.). Uniek voor dit programma is het praktijktraject: een extra half jaar dat bestaat uit een meewerkstage en een praktijkonderzoek in een organisatie.
Veel ruimte voor specialisatie
- In de eerste driekwart jaar van de master volg je een vast cursusaanbod, wat zorgt voor helderheid en samenhang in het programma.
- In de tweede helft van de master kun je jezelf specialiseren. In het onderzoeksseminar kies je tussen drie communicatiedomeinen (reputatiemanagement, gedragsbeïnvloeding of klantencommunicatie), waarin meerdere thema’s worden aangeboden.
- In het praktijktraject kies je niet alleen het domein, maar ook de sector waarin je ervaring wilt opdoen. Kies je een groot bedrijf, een publieke organisatie of een communicatieadviesbureau? Interesseert jou de gezondheidszorg of juist de financiële dienstverlening? Het is aan jou.
Waarom deze master in Utrecht?
Hechte gemeenschap van studenten en docenten
Het volgen van een vast cursusaanbod in de eerste driekwart jaar van het programma is niet alleen goed voor de helderheid en de samenhang, maar zorgt ook voor een hechte gemeenschap van studenten en docenten. Daarbij helpt het ook dat het programma kleinschalig is en verzorgd wordt door een docententeam dat goed op elkaar is ingespeeld.
Extra tijd voor onderzoek en praktijkervaring
Ons programma onderscheidt zich doordat het een half jaar langer duurt. Als academische master besteden we uiteraard veel aandacht aan het verzamelen, beoordelen en gebruiken van wetenschappelijke kennis. De extra tijd gebruiken we voor een praktijktraject, dat bestaat uit een meewerkstage en een praktijkonderzoek. Daarmee verdiep je je ontwerp- en adviesvaardigheden.
Leren denken vanuit het organisatieperspectief
Het communicatievak is de laatste decennia geprofessionaliseerd. Een communicatiespecialist heeft niet meer genoeg aan alleen een taalgevoel, een talent voor overtuigende presentaties of een groot netwerk. Om communicatieadviezen te kunnen geven, moet je om te beginnen communicatie kunnen analyseren. Maar je moet ook verder kijken. Je moet rekening houden met de identiteit en de structuur van de organisatie; en vaak ook met wettelijke richtlijnen en huisstijlvoorschriften. Daarom bevat het programma ook een organisatiekundige cursus over managementcommunicatie.
In de master was er veel aandacht voor schrijfvaardigheid. Soms was die kritiek op je stukken best wel slikken, maar ik ben echt beter gaan schrijven.
In het kort
- Diploma:
- Communicatie- & Informatiewetenschappen
- Voertaal:
- Nederlands
- Studievorm:
- Voltijd
- Studieduur:
- 1,5 jaar
- Start:
- September
- Collegegeld:
- Nederlandse en andere EU/EEA studenten (wettelijk tarief – voltijd): 2025-2026: € 2.601
Niet-EU/EEA studenten (instellingstarief) 2025-2026: € 20.605
Meer informatie over collegegeld - Croho code:
- 60833
- Accreditatie:
- Geaccrediteerd door NVAO
- Faculteit:
- Geesteswetenschappen
- Graduate school:
- School of Humanities