Volg een proefcollege!
Volg een proefcollege Communicatie en organisatie

Interesse in ons programma Communicatie en organisatie? Kom een paar uur kennismaken! Op 23 en 30 november 2017 kun je een proefcollege Reputatiemanagement bijwonen. Je bent op beide dagen van harte welkom op een de volgende tijdstippen en locaties: 

  • 9.00 uur, International Campus Utrecht (Campusplein 1), gebouw Spinoza, zaal 113;
  • 13.15 uur, International Campus Utrecht (Campusplein 1), gebouw Descartes, zaal 004.

Heb je na het college vragen over de opleiding? Een van onze studenten staat voor je klaar. Aanmelden kan via programmacoördinator Henk Pander Maat: h.l.w.pandermaat@uu.nl. Geef hierbij ook even aan op welke dag en welk tijdstip je wilt komen.

Als beste beoordeeld
Keuzegids Masters 2017

De Keuzegids Masters 2017 heeft Communicatie en organisatie als beste beoordeeld ten opzichte van vergelijkbare masters in Nederland. Het programma wordt zowel positief beoordeeld op praktijkgerichtheid als op wetenschappelijke vorming.

Wat houdt de master in?

Hoe verhoog je de kwaliteit van Facebook-interacties met klanten? Hoe help je mensen in organisaties betere adviesrapporten of offertes te schrijven? Hoe licht je consumenten het beste voor over leningen en pensioenen? Hoe begeleid je een organisatie die overgaat van correspondentie op papier naar e-mail? Allemaal voorbeelden van vragen over communicatieproblemen die spelen in organisaties.

Adviseren op basis van onderzoek

Het communicatievak is de laatste decennia geprofessionaliseerd. Een communicatiespecialist heeft niet meer genoeg aan alleen een taalgevoel, een talent voor overtuigende presentaties of een groot netwerk. Om gericht adviezen te kunnen geven, moet je analyses maken van communicatie, maar ook kijken naar kenmerken van de organisatie. Vaak moet je bij advisering rekening houden met wettelijke richtlijnen, huisstijlvoorschriften en de identiteit van een organisatie. 

In het masterprogramma Communicatie en organisatie nemen we daarom anderhalf jaar de tijd om je te leren hoe je communicatie in organisaties kunt analyseren, evalueren en verbeteren. We richten ons daarbij zowel op communicatieprocessen (zoals mondelinge en digitale interacties) als op communicatieproducten (zoals teksten en websites). Je leert om theoretisch en toegepast onderzoek te doen, en om te adviseren op basis van onderzoek. Dat doen we niet alleen in cursussen, maar ook in de praktijktrajecten die het laatste halve jaar van je anderhalfjarige opleiding vormen.

Multidisciplinair en ambitieus

Communicatie en organisatie is een multidisciplinair masterprogramma: er is aandacht voor zowel de talige als voor de sociale aspecten van communicatie.

Daarnaast is dit een selectief masterprogramma met ambities. We stellen dan ook serieuze eisen aan onze studenten. Direct vanaf het begin. Wellicht moet je bij inschrijven een toelatingstest doen waarmee we nagaan of jouw taalvaardigheid en analytisch vermogen voldoende zijn (zie Toelating en aanmelden). Maar we stellen ook hoge eisen aan het onderwijs, en belonen ambitie. Voor onze beste studenten zijn er daarom speciale praktijktrajecten beschikbaar.

Universiteitsbibliotheek Utrecht binnenstad

Na de master 

Afgestudeerden van het masterprogramma Communicatie en organisatie:

  • Hebben verstand van communicatieonderzoek; ze kunnen bestaand onderzoek beoordelen, en kunnen door literatuuronderzoek of nieuw onderzoek de kennis verzamelen die een organisatie nodig heeft.
  • Kunnen communicatieproblemen vertalen in ontwerp- en adviesvragen.
  • Kunnen methodisch nieuwe communicatieproducten ontwerpen, en ontwerpprocessen initiëren en begeleiden.
  • Kunnen communicatie-interventies ontwerpen en toepassen (zoals kwaliteitscriteria, schrijfadviezen, (tekst)modellen, adviezen aan het management, en kortlopende trainings- en coachingsactiviteiten). 
  • Zijn taalvaardig en communicatief vaardig.

Arbeidsmarkt

Het programma bereidt voor op communicatiefuncties in organisaties of functies bij communicatieadviesbureaus of als zelfstandig communicatieadviseur. Alumni van Communicatie en organisatie vonden hun weg naar verschillende sectoren in de communicatiebranche. Lees meer over mogelijke carrières.

Toelating

Communicatie en organisatie is een selectief masterprogramma. Wil je weten of je in aanmerking komt voor deze master? Bekijk dan de toelatingseisen.

  • Erik van Huizen is student
    "Ik zocht een communicatiemaster die niet alleen gericht was op marketing maar ook ruimte bood voor maatschappelijke vraagstukken"
  • Jori Navest is alumna en communicatie-adviseur
    "Er was veel aandacht voor schrijfvaardigheid. Soms was die kritiek op je stukken best wel slikken, maar ik ben er nu heel blij mee."

Samenvatting

Diploma: Dit masterprogramma is officieel geregistreerd onder de opleidingsnaam
  • Titulatuur: MA
  • Opleidingsnaam: Communicatie- & Informatiewetenschappen
  • Programma: Communicatie en organisatie
Accreditatie:
Geaccrediteerd door NVAO
Croho-code:
66826
Voertaal:
Nederlands
Vorm (deeltijd/voltijd):
Voltijd
Tijdsduur:
1,5 jaar
Studiepunten: 60 studiepunten is gelijk aan 1 jaar full-time studeren (European Credit Transfer System, ECTS)
90
Startmoment(en):
September
Wanneer aanmelden:

Bekijk de data die voor jou gelden

Collegegeld:
Faculteit:
Geesteswetenschappen
Graduate School:
Humanities