Volg een proefcollege Reputatiemanagement op 22 of 29 november. Geef je op bij Daniel Janssen (d.m.l.janssen@uu.nl).


Als beste beoordeeld

De Keuzegids Masters 2018 heeft Communicatie en organisatie als beste beoordeeld ten opzichte van vergelijkbare masters in Nederland. Het programma wordt zowel positief beoordeeld op praktijkgerichtheid als op wetenschappelijke vorming.

Wat houdt de master in?

Studenten aan de master Communicatie en organisatie worden opgeleid tot communicatieadviseurs. Zij helpen organisaties bijvoorbeeld tijdens een crisis reputatieschade te voorkomen. Zij denken met organisaties na over het optimaliseren van de communicatie tussen management en medewerkers, zodat medewerkers geïnformeerd worden en gemotiveerd blijven.  Ze proberen met organisaties de communicatie met bestaande klanten effectiever, begrijpelijker en efficiënter te maken. Of ze gaan na hoe organisaties nieuwe klanten met communicatie aan zich kunnen binden.

Adviseren op basis van onderzoek

Het communicatievak is de laatste decennia geprofessionaliseerd. Een communicatiespecialist heeft niet meer genoeg aan alleen een taalgevoel, een talent voor overtuigende presentaties of een groot netwerk. Om gericht adviezen te kunnen geven, moet je analyses maken van communicatie, maar ook kijken naar kenmerken van de organisatie. Vaak moet je bij advisering rekening houden met wettelijke richtlijnen, huisstijlvoorschriften en de identiteit van een organisatie. 

In het masterprogramma Communicatie en organisatie nemen we daarom anderhalf jaar de tijd om je te leren hoe je communicatie in organisaties kunt analyseren, evalueren en verbeteren. We richten ons daarbij zowel op communicatieprocessen (zoals mondelinge en digitale interacties) als op communicatieproducten (zoals teksten en websites). Je leert om theoretisch en toegepast onderzoek te doen, en om te adviseren op basis van onderzoek. Dat doen we niet alleen in cursussen, maar ook in de praktijktrajecten die het laatste halve jaar van je anderhalfjarige opleiding vormen.

Multidisciplinair en ambitieus

Communicatie en organisatie is een multidisciplinair masterprogramma: er is aandacht voor zowel de talige als voor de sociale aspecten van communicatie.

Daarnaast is dit een selectief masterprogramma met ambities. We stellen dan ook serieuze eisen aan onze studenten. Direct vanaf het begin. Wellicht moet je bij inschrijven een toelatingstest doen waarmee we nagaan of jouw taalvaardigheid en analytisch vermogen voldoende zijn (zie Toelating en aanmelden). Maar we stellen ook hoge eisen aan het onderwijs, en belonen ambitie. Voor onze beste studenten zijn er daarom speciale praktijktrajecten beschikbaar.

Na de master 

Afgestudeerden van het masterprogramma Communicatie en organisatie:

  • Hebben verstand van communicatieonderzoek; ze kunnen bestaand onderzoek beoordelen, en kunnen door literatuuronderzoek of nieuw onderzoek de kennis verzamelen die een organisatie nodig heeft.
  • Kunnen communicatieproblemen vertalen in ontwerp- en adviesvragen.
  • Kunnen methodisch nieuwe communicatieproducten ontwerpen, en ontwerpprocessen initiëren en begeleiden.
  • Kunnen communicatie-interventies ontwerpen en toepassen (zoals kwaliteitscriteria, schrijfadviezen, (tekst)modellen, adviezen aan het management, en kortlopende trainings- en coachingsactiviteiten). 
  • Zijn taalvaardig en communicatief vaardig.

Het programma bereidt voor op communicatiefuncties in organisaties of functies bij communicatieadviesbureaus of als zelfstandig communicatieadviseur. Alumni van Communicatie en organisatie vonden hun weg naar verschillende sectoren in de communicatiebranche. Lees meer over voorbereiding op de arbeidsmarkt en mogelijke carrières.

Toelating

Communicatie en organisatie is een selectief masterprogramma. Wil je weten of je in aanmerking komt voor deze master? Bekijk dan de toelatingseisen.

  • Erik van Huizen is student
    "Ik zocht een communicatiemaster die niet alleen gericht was op marketing maar ook ruimte bood voor maatschappelijke vraagstukken"
  • Jori Navest is alumna en communicatie-adviseur
    "Er was veel aandacht voor schrijfvaardigheid. Soms was die kritiek op je stukken best wel slikken, maar ik ben er nu heel blij mee."

Samenvatting

Diploma: Dit masterprogramma is officieel geregistreerd onder de opleidingsnaam
  • Titulatuur: MA
  • Opleidingsnaam: Communicatie- & Informatiewetenschappen
  • Programma: Communicatie en organisatie
Accreditatie:
Geaccrediteerd door NVAO
Croho-code:
60833
Voertaal:
Nederlands
Vorm (deeltijd/voltijd):
Voltijd
Tijdsduur:
1,5 jaar
Studiepunten: 60 studiepunten is gelijk aan 1 jaar full-time studeren (European Credit Transfer System, ECTS)
90
Startmoment(en):
September
Aanmelddeadline:
  • Nederlandse & EU/EEA studenten: 1 april 2018
  • Studenten buiten de EU/EER: 1 april 2018
Collegegeld:
Faculteit:
Geesteswetenschappen
Graduate School:
Humanities