In het masterprogramma Communicatie en organisatie nemen we anderhalf jaar de tijd om je te leren hoe je communicatie in organisaties kunt analyseren, evalueren en verbeteren. We richten ons daarbij zowel op communicatieprocessen als op communicatieproducten. Uniek voor dit programma is het praktijktraject: een extra half jaar dat bestaat uit een meewerkstage en een praktijkonderzoek in een organisatie.

Badge
++
uitmuntend studentenoordeel over de wetenschappelijke vorming
Keuzegids Masters 2021
Icon of International students
1,5 jaar
durend masterprogramma
Studenten en alumni delen hun ervaringen met het masterprogramma

In de master word je opgeleid tot communicatieprofessional. Zulke professionals helpen organisaties bijvoorbeeld tijdens een crisis reputatieschade te voorkomen. Of ze gaan na hoe organisaties met overtuigende communicatie nieuwe klanten aan zich kunnen binden.

Kleinschalig programma met specialisatiemogelijkheden

In de eerste driekwart jaar van de master volg je een vast cursusaanbod. Dat is niet alleen goed voor de helderheid en de samenhang in het programma, maar zorgt ook voor een hechte gemeenschap van studenten en docenten. Daarbij helpt het ook dat het programma kleinschalig is en verzorgd wordt door een docententeam dat goed op elkaar is ingespeeld.

In de tweede helft van het programma kun je jezelf specialiseren. In het onderzoeksseminar kies je tussen drie communicatiedomeinen (reputatiemanagement, gedragsbeïnvloeding of klantencommunicatie), waarin meerdere thema’s worden aangeboden. En in het praktijktraject kies je niet alleen het domein, maar ook de sector waarin je ervaring wilt opdoen. Kies je een groot bedrijf, een publieke organisatie of een communicatieadviesbureau? Interesseert jou de gezondheidszorg of juist de financiële dienstverlening? Het is aan jou.

Ga naar studieprogramma

Extra tijd voor onderzoek en praktijkervaring

Ons programma onderscheidt zich doordat het een half jaar langer duurt. Als academische master besteden we uiteraard veel aandacht aan het verzamelen, beoordelen en gebruiken van wetenschappelijke kennis. De extra tijd gebruiken we voor een praktijktraject, dat bestaat uit een meewerkstage en een praktijkonderzoek. Daarmee verdiep je je ontwerp- en adviesvaardigheden. 

Leren denken vanuit het organisatieperspectief

Het communicatievak is de laatste decennia geprofessionaliseerd. Een communicatiespecialist heeft niet meer genoeg aan alleen een taalgevoel, een talent voor overtuigende presentaties of een groot netwerk. Om communicatieadviezen te kunnen geven, moet je om te beginnen communicatie kunnen analyseren. Maar je moet ook verder kijken. Je moet rekening houden met de identiteit en de structuur van de organisatie; en vaak ook met wettelijke richtlijnen en huisstijlvoorschriften. Daarom bevat het programma ook een organisatiekundige cursus over managementcommunicatie.

Verlengde master

Omdat Communicatie en organisatie een zogenaamde verlengde master is, kun je na afstuderen een beroep doen op de regeling Financiële ondersteuning studenten in verlengde masters.

Meer over financiële ondersteuning

Na de master 

Alumni van Communicatie en organisatie vonden hun weg naar verschillende sectoren in de communicatiebranche.

Meer over carrièreperspectieven

Toelating

Wil je weten of je in aanmerking komt voor deze master? Bekijk dan de toelatingseisen.

Bekijk de toelatingseisen

In het kort

Diploma: 
Communicatie- & Informatiewetenschappen
Voertaal: 
Nederlands
Studievorm: 
Voltijd
Studieduur: 
1,5 jaar
Start: 
September
Collegegeld: 
Nederlandse en andere EU/EEA studenten (wettelijk tarief – voltijd): 2023-2024: € 2.314

Niet-EU/EEA studenten (instellingstarief) 2023-2024: € 18.332

Meer informatie over collegegeld
Croho code: 
60833
Accreditatie: 
Geaccrediteerd door NVAO
Faculteit: 
Geesteswetenschappen
Graduate school: 
Humanities