Carrièreperspectieven

De arbeidsmarktperspectieven na de master zijn goed. 95% van onze alumni heeft een baan op academisch niveau. 80% daarvan werkt in het communicatievak. 

Naar de arbeidsmarkt

Alumni van Communicatie en organisatie vonden hun weg naar verschillende sectoren in de communicatiebranche.

  • Corinne Brouwer is zelfstandig communicatieadviseur. Ze richtte haar eigen tekstbureau op: Brouwer Context. Ze geeft schrijftrainingen, verzorgt online en offline teksten voor organisaties en kan ingezet worden als notulist.
  • Sophie van der Zee is online marketeer voor Eliza was Here. Daarvoor werkte ze bij Rocket Prospects.
  • Pieter de Winter werkt bij communicatieadviesbureau Loo Van Eck. Hij helpt zijn klanten bij het verhelderen van hun communicatie-uitingen. Hij gaf al trainingen aan Rabobank Nederland, Gemeente Enschede, Achmea Rechtsbijstand en het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
  • Rick de Gram werkt bij a.s.r. Hypotheken als marketeer. Tijdens zijn stage bij Communicatie & Organisatie werkte hij bij Nationale-Nederlander als communicatieadviseur.
  • Renske van Kempen werkt als projectmedewerker communicatie bij Maasstad Ziekenhuis. Daarvoor werkte ze als docent bij de Universiteit Utrecht, waar ze les gaf bij de opleiding Communicatie- en Informatiewetenschappen.
  • Maarten Bruggeman werkt als junior adviseur omgevingscommunicatie bij ProRail. Hij begon al bij ProRail tijdens zijn stage van Communicatie & Organisatie, en volgde daarna een leerwerktraject dat leidde tot zijn huidige functie.

Academische carrière

Het masterprogramma Communicatie en organisatie leidt doorgaans niet tot een promotieplek. Mocht je wel interesse hebben in een academische carrière, kijk dan eens naar de onderzoeksmasters Comparative Literary Studies of Linguistics. Deze programma’s hebben wel een andere insteek: respectievelijk literatuur en taalkunde.

Feiten en cijfers

Het laatste grootschalige alumni-onderzoek deden we in 2010 bij de master Communicatiestudies, de voorloper van Communicatie en organisatie. Aan het onderzoek namen 110 afgestudeerden deel. Zij bleken vooral te werken op de volgende terreinen:

  • algemeen management (22%; bijvoorbeeld zakelijk leider, projectmanager)
  • marketingcommunicatie (22%; bijvoorbeeld adviseur marketing & communicatie)
  • communicatie-advies en –management (27%; bijvoorbeeld communicatieadviseur, Corporate Communications Specialist)
  • tekstschrijver (7%)
  • docent/trainer (6%)

Werkzaamheden

We vroegen onze afgestudeerden ook wat ze voor werk doen, waarbij ze meer dan een activiteit mochten noemen. Hieronder een overzicht van dagelijkse werkzaamheden.

  • web- en tekstredactie: 52%
  • verzorgen van tekstproducten: 44%
  • advies over communicatieproducten: 41%
  • advies over communicatiestrategieën: 38%
  • webontwerp en ontwikkeling: 24%
  • onderzoek en evaluatie van communicatie: 18%
  • communicatiemanagement: 14%
  • management (algemeen): 13%
  • journalistieke activiteiten: 10%
  • training en coaching: 8%
  • lesgeven in onderwijs: 6%
  • overig: 36%

Voorbereiding op de arbeidsmarkt

Career Services

Career Services biedt sollicitatietrainingen en cursussen die je helpen oriënteren op de arbeidsmarkt. Hoe schrijf je bijvoorbeeld een effectieve sollicitatiebrief, en hoe voer je een succesvol sollicitatiegesprek? Lees meer over loopbaanbegeleiding.

Meer career events

  • Your Perspective is een maandelijkse bijeenkomst voor studenten en alumni van de faculteit Geestewetenschappen. Iedere maand staat één werkveld centraal en komen alumni vanuit verschillende disciplines vertellen over hun ervaringen.
  • De faculteit Geesteswetenschappen organiseert ieder jaar een CarrièreNacht met interessante partners. Zij laten een scala aan baanmogelijkheden voor afgestudeerden in de geesteswetenschappen zien, maar ze bieden je ook de kans je te ontwikkelen door aan hun projecten mee te doen of van hun diensten gebruik te maken. 
  • Elk jaar organiseert de Universiteit Utrecht de Carrièredag. Op deze dag ontmoeten studenten en bedrijven elkaar. Je kunt deelnemen aan workshops en trainingen en kennismaken met recruiters op de bedrijvenmarkt. Je kunt ook een sollicitatietraining volgen of je cv laten checken door een deskundige.