Ervaringen

Olaf de Graaff, student Wiskunde

“Als ik zeg dat ik wiskunde studeer dan krijg ik een van de volgende standaard reacties. De eerste reactie is een geschrokken gezicht met de opmerking: “Dat zou ik nou echt niet kunnen”. De tweede reactie is de vraag: “Wil je later wiskundedocent worden?” De derde reactie is: “Wat leuk, ik vond wiskunde op de middelbare school namelijk erg leuk.” De eerste reactie komt wel het vaakste voor. Maak je maar geen zorgen over de toekomst na je studie, want bijna niemand weet hier op mijn studie wat ze later willen worden en er zijn vele mogelijkheden.

Daarnaast is wiskunde natuurlijk hartstikke leuk, mits je er een beetje gemaakt voor bent. Wiskunde vond ik op de middelbare school erg leuk en ik was er ook goed in. Ook op de universiteit vind ik wiskunde vaak leuk. Dit kan wel per vak verschillen, maar na je eerste jaar kan je veel vakken zelf kiezen, dus dan kan je zelf de vakken kiezen die jou leuk lijken. Dit vind ik een groot voordeel van de Universiteit Utrecht. Daarnaast is Utrecht een hele leuke studentenstad in het midden van het land, waar je altijd wel goed kan uitgaan. Dat heeft zeker ook een rol gespeeld in mijn keuze voor Utrecht.

Bovendien heeft de studie wiskunde nog een hele leuke studievereniging; A-Eskwadraat. De studievereniging organiseert borrels, symposiums, buitenlandse reizen en nog veel en veel meer. Je gaat dus zeker ook leuke dingen doen tijdens je studie en dat vond ik zelf ook erg fijn, want een leuke studietijd vind ik veel belangrijker dan een productieve studententijd.”

Stan Wever, student Wis- en Natuurkunde en educatieve minor

"Ik heb de educatieve minor gekozen, omdat ik het altijd al leuk vond om mensen te helpen en dingen uit te leggen. Zo had ik al heel lang bijles gegeven en ook bijvoorbeeld examentrainingen. Het leek mij leuk om meer te leren over het lesgeven. Daarmee wilde ik ook kijken of het iets is wat bij mij past, het docentschap. Dit leek mij het ideale moment aangezien je relatief makkelijk je tweedegraads kan halen, het meetelt voor je bachelor en ik het ook gewoon leuk vind om te doen.

Daarnaast zijn de skills die ik heb geleerd tijdens de minor niet alleen inzetbaar voor het onderwijs. Denk bijvoorbeeld aan presenteren en groepswerk. Dit zijn goede skills om te hebben voor in de maatschappij, een extra reden waarom ik deze minor heb gekozen. Om een soort van sociaal randje te geven aan mijn wiskunde studie en te kunnen werken aan mijn didactische vaardigheden.

Nu wil ik in de master ook mijn eerstegraads bevoegdheid halen en dit is niet perse omdat ik direct na het afstuderen leraar wil worden. Ik zie mezelf vooral op een later moment in mijn carriere de overstap maken naar het onderwijs, omdat ik bijvoorbeeld eerst bij een bedrijf wil werken voor mijn vaktechnische ontwikkeling en doorgroeimogelijkheden. Deze ervaring neem ik later weer mee terug naar het docentschap.

Jasper Oostlander, masterstudent en educatieve minor Wiskunde

Jasper Oostlander

“Eén van de leukste, en voor mij ook effectiefste manieren om wiskunde te leren en te begrijpen, is me inbeelden hoe ik het aan een ander uit zou leggen. Vandaar dat ik vroeger veel bijles heb gegeven, op de universiteit student-assistent ben geweest, en de educatieve minor ben gaan doen. De stage is me zo goed bevallen, dat ik het volgende jaar parttime op mijn stageschool ben blijven werken, terwijl ik daarnaast mijn bachelorscriptie voor wis- en natuurkunde schreef. Dit was voor mij een erg goede combinatie: het inhoudelijk uitdagende en individuele karakter van een scriptie, afgewisseld met het sociale aspect en de voldoening van lesgeven.

Tijdens de minor kwam ik erachter dat ik niet alleen het didactische, maar ook het pedagogische aspect van lesgeven erg interessant vind. Hierin heb ik veel van mijn stagebegeleider kunnen leren. Tegelijkertijd biedt de stage ook de ruimte om steeds zelfstandiger lessen voor te bereiden en te geven, een band op te bouwen met de klassen, en gesprekken te voeren met leerlingen en ouders.

Na het extra jaar lesgeven ben ik begonnen aan de master Mathematical Sciences, waarin er, in de vorm van de educatieve module, weer de kans is om stage te lopen en daarmee ook de eerstegraads bevoegdheid te halen. Graag blijf ik nog lang in het onderwijs, omdat voor mij het stimuleren van het wiskundige denkvermogen van leerlingen en studenten één van de meest zinvolle en waardevolle dingen is die ik met mijn wiskundediploma kan doen.”

Frits Beukers, alumnus

"Als middelbare scholier was ik gek op alles wat met Wiskunde en Natuurkunde te maken had. Toch twijfelde ik na het eindexamen vwo. Wis- en natuurkunde zijn natuurlijk prachtige vakken maar je moet ook aan een toekomstige baan denken. Uiteindelijk won de nieuwsgierigheid het van de praktische instelling en begon ik mijn studie wiskunde.

Van die keuze heb ik absoluut geen spijt gehad. Na de wiskunde op het vwo is er zoveel meer en zoveel andere wiskunde dat er voor mij een nieuwe wereld is opengegaan. Bijna dagelijks wordt er nieuwe wiskunde ontdekt. Het is boeiend om te zien hoe ver men is in de zuivere wiskunde en het is evenzo boeiend om te zien hoe nieuwe wiskundige ontdekkingen hun weg vinden in onze maatschappij. Zelf ben ik in het wiskundig onderzoek doorgegaan, maar ik zie dat onze wiskundestudenten in heel verschillende werkkringen aan de slag kunnen.

Persoonlijk denk ik dat je een academische studie moet kiezen op basis van je belangstelling en je capaciteiten. Wat je toekomstige werkkring betreft, daarvoor is een academische studie wel belangrijk maar niet allesbepalend. Veel zal ook afhangen van je eigen enthousiasme en initiatief..."