Ervaringen

Frouwke van Hout, student Farmacie

Frouwke van Hout, student Farmacie

"Bij Farmacie staat het geneesmiddel centraal, maar het is leuk dat je veel leert over het menselijk lichaam en ziektes.

Keuze voor Utrecht

Wat ik trouwens ook leuk vind, is dat Farmacie in Utrecht in een supermooi gebouw zit. Ik kom uit Heerlen (Zuid-Limburg) dus voor mij was Groningen echt veel te ver weg. Ook leek het me niet leuk om veel hoorcolleges te hebben. Aangezien er in Utrecht met kleinschalig en geïntegreerd onderwijs wordt gewerkt, zijn er hier niet zoveel hoorcolleges.

Variatie in vakken

Ook de variatie in vakken spreekt me aan. Soms heb je een vak gecombineerd met een practicumvak of een meer biologisch vak tegelijk met een scheikundig vak. Ook de verschillende vormen van onderwijs variëren elke dag weer. Hoorcolleges, werkcolleges, practica, allemaal door elkaar: daardoor is een week niet snel saai.

Leuke vakken

Ik vind vooral de vakken leuk waarin het menselijk lichaam centraal staat, de meer biologische vakken. Ook vind ik infecties en ontstekingen erg interessant. Het leukste vak wat ik tot nu toe gevolgd heb, is fytotherapie. Dit is een keuzevak en gaat over het gebruik van planten/kruiden als geneesmiddel.

De stad en de studievereniging

Utrecht is echt een geweldige stad! Zeker voor studenten is er altijd wel iets te doen. En de Farmacie studievereniging U.P. is ontzettend gezellig en organiseert altijd leuke feesten, borrels, activiteiten en excursies. U.P. maakt Farmacie in Utrecht nog leuker!"

Kreshma Sidiq, student

Selfie van Kreshma genomen in de natuur

De educatieve minor biedt mij de perfecte kans om te ontdekken of het docentschap bij me past, terwijl ik tegelijkertijd waardevolle vaardigheden opdoe die in verschillende aspecten van mijn carrière van pas zullen komen. Het is een ideale manier om mijn passie voor lesgeven te combineren met mijn studie Farmacie en mijn toekomstige professionele doelen.

Waarom ik voor de educatieve minor heb gekozen

Ik ontdekte mijn passie voor lesgeven op de middelbare school, waar ik vaak uitleg gaf aan klasgenoten. Dit zette zich voort op de universiteit, waar ik merkte dat ik tijdens werkcolleges vaak de neiging had om dingen uit te leggen aan anderen wanneer dit nodig was. Deze ervaringen lieten me inzien dat lesgeven iets is wat ik echt leuk vind.

Tijdens werkcolleges hielp ik vaak medestudenten met het verduidelijken van opgaven of concepten. Een werkcollegedocent zei eens na het ontvangen van een vraag: "Ik denk dat Kreshma je hier goed bij kan helpen." Dit soort opmerkingen, evenals de suggesties van meerdere docenten om in de toekomst iets in het onderwijs te doen, bevestigden mijn interesse en geschiktheid voor het docentschap.

Wat mij vooral aanspreekt aan voor de klas staan, is het interactief bezig zijn met de lesstof en de studenten. Het moment dat een student iets begrijpt en een "aha"-moment heeft, is voor mij heel waardevol. Het idee dat ik een positieve invloed kan hebben op hun leerproces en hen kan helpen om hun doelen te bereiken, motiveert me enorm.

Belang van de educatieve minor in relatie tot Farmacie

De educatieve minor is bovendien waardevol voor mijn studie Farmacie. Na het afronden van de master Farmacie kun je verschillende richtingen op gaan, waaronder het onderwijs (als universitair docent of als mbo docent).  Met deze ervaring kun je alvast een voorproefje krijgen van hoe dit eruitziet en of het wat voor jou is. Verder zijn de ervaringen en de vaardigheden die je opdoet binnen de educatieve minor ook waardevol voor een toekomstige carrière als apotheker of onderzoeker. Goede communicatieve vaardigheden en het vermogen om complexe informatie begrijpelijk uit te leggen zijn namelijk van belang in de farmacie. Bovendien biedt deze minor een sociaal randje aan de studie, waardoor je je didactische vaardigheden kunt ontwikkelen.

Toekomstplannen

Op een later moment in mijn carrière zou ik graag (parttime) de overstap naar het onderwijs willen maken. Eerst wil ik ervaring opdoen binnen de zorg om mijn vaktechnische vaardigheden en kennis te ontwikkelen en te groeien in mijn vakgebied. Vervolgens wil ik deze ervaring meenemen naar het onderwijs, waar ik mijn kennis en ervaring kan delen met studenten.

Chris Prins, student Farmacie

Studiekeuzeproces

"Het kiezen van een juiste studie na het afronden van je vwo kan een ontzettend lastige keuze zijn. Ik wist na 6 jaar ook niet precies wat ik wilde doen, maar wist wel dat ik de medische kant op wilde met mijn toekomst.

Keuze tussen Geneeskunde en Farmacie

Met zo'n visie vallen er een heleboel studies af, maar blijven er spijtig genoeg ook nog een heleboel over. Voordat ik een definitieve keuze maakte over mijn studie, besloot ik naar verschillende meeloopdagen te gaan. Zo heb ik een meeloopdag geneeskunde aan de Erasmus Universiteit ondernomen en een meeloopdag Farmacie aan de Universiteit Utrecht. Bij mij op de middelbare school werd het erg gestimuleerd om studie-oriënterend bezig te zijn, dus ik kreeg er zelfs vrij voor! Uiteindelijk heb ik mijzelf ingeschreven voor geneeskunde, waarvoor ik destijds werd uitgeloot en ben toen aan Farmacie begonnen in Utrecht. De stad Utrecht trok mij aan door de centrale ligging en het relatief kleine centrum. Ik ben reeds 3e jaars student Farmacie en het gaat goed, ondanks dat ik geen torenhoge cijfers voor scheikunde en biologie had op mijn cijferlijst.

Zwaarte van de opleiding

In het begin had ik wat vrees dat ik niet genoeg in mijn mars zou hebben, maar dat bleek niet het geval. Laat je dus niet afschrikken door een beetje schei- of wiskunde. Bij het ene vak is de scheikunde wat pittiger dan bij het andere vak, maar met voldoende inzet, aanwezigheid bij colleges, en scherpe vragen aan de docenten (die jou altijd willen helpen!), moet een gemiddelde vwo-leerling deze opleiding aan kunnen. Let er wel op dat je zelf veel zal moeten regelen. Vanaf je tweede jaar moet je jezelf inschrijven voor vakken en vaardigheidstoetsen voor je portfolio, als je deze niet in één keer hebt gehaald. Dat vergt natuurlijk een stukje oplettendheid, maar ook discipline en overzicht. Ikzelf moet nog een aantal rekenvaardigheden halen, en heb in het eerste jaar 2 vakken niet gehaald. Zodoende heb ik dus een kleine studievertraging. 

Verplichte vakken en vrije ruimte

Bij de bacheloropleiding Farmacie heb je redelijk wat verplichte vakken die je moet volgen als je ook de aansluitende master wilt gaan doen. Denk aan vakken die gaan over menselijke fysiologie, of celbiologie, of medicijnbereidingen. De vrije ruimte die je wel hebt, kun je benutten voor vakken die jij interessant vindt, of waarmee jij denkt jezelf goed te kunnen onderscheiden. Naast het leren is er natuurlijk ook wel eens tijd om naar het café te gaan, of naar een leuk feestje. Maar ga er van uit dat dit niet 7 dagen per week kan!

Beroepsperspectief

Wat ik na mijn opleiding Farmacie wil gaan doen, ben ik nog niet helemaal uit. Misschien word ik wel openbaar apotheker, of misschien ga ik wel iets doen op het gebied van antibioticabeleid. Alle deuren in de geneesmiddelenwereld staan voor je open na je opleiding Farmacie!"

Prof. dr. Fred Schobben

Ziekenhuisapotheker Universitair Medisch Centrum Utrecht en hoogleraar farmacotherapie

Hoe zou het zijn met de patiënt van vanmorgen?

"Het begon vandaag vroeg: om vier uur vanochtend een semafoonoproep. Over het doseren van magnesium bij een reanimatie. Storend, maar wel zinvol. Overdag veel telefoontjes van artsen en verpleegkundigen: routinekwesties, maar ook lastige therapeutische puzzels. Tijdens de stafvergadering eens goed over een beleidslijn doorgepraat. Een bespreking met assistentes: waarom moeten we dit middel nu speciaal voor deze patiënt bestellen? Uitgelegd hoe ze dit de volgende keer zelf kunnen aanpakken. Intensive-carepatiëntenbespreking. Op de valreep nog een arts die een bijzonder middel nodig heeft: in het buitenland verkrijgbaar, of zelf maken? Al met al weer een dag die voor diverse patiënten een bevredigende therapie heeft opgeleverd en een aantal mensen iets heeft geleerd. Hoe zou het zijn met de patiënt van vanmorgen?

Ziekenhuisfarmacie, een mooi vak om, met de patiënt voor ogen, samen te werken met vele disciplines, waarbij een groot aantal facetten van je vakkennis van pas komt. Best zwaar, maar stimulerend. Voor de liefhebber."