Drs. Hanne ten Berge

Martinus J. Langeveldgebouw
Heidelberglaan 1
Kamer E 3.26
3584 CS Utrecht

Drs. Hanne ten Berge

Educational Consultant/Trainer
Educational Development & Training
+31 6 12 927 333
j.h.tenberge@uu.nl

Highlighted publications

ten Berge, H., & Lam, I. (2023). Wederkerigheid en maatwerk in didactiek voor onderwijs voor professionals. Th&ma, 41(2), 114-128. https://tvho.nl/article/view/15693
ten Berge, H. (Author), Lam, I. (Author), Ouwehand, C. (Author), Smit, K. (Author), Hagemeijer, R. (Author), & van de Grint, L. (Author). (2022). Aan de slag met wederkerigheid en maatwerk in onderwijs voor professionals. Web publication/site https://www.uu.nl/onderwijs/onderwijsadvies-training/kennisdossiers/themadossier-onderwijs-voor-professionals/aan-de-slag-met-wederkerigheid-en-maatwerk-in-onderwijs-voor-professionals

Publications

2023

Scholarly publications

ten Berge, H., & Lam, I. (2023). Wederkerigheid en maatwerk in didactiek voor onderwijs voor professionals. Th&ma, 41(2), 114-128. https://tvho.nl/article/view/15693

Professional publications

ten Berge, H. (Author), Lam, I. (Author), Smit, K. (Author), & Ouwehand, C. (Author). (2023). Working on reciprocity and customisation in Continuing Education. Web publication/site https://www.uu.nl/en/education/educational-development-training/knowledge-dossier/working-on-reciprocity-and-customisation-in-continuing-education

2022

Scholarly publications

ten Berge, H., & Slot, E. (2022, Jun). Teaching presence: how to facilitate online collaborative learning in higher education? A systematic literature review .

Professional publications

ten Berge, H., Slot, E., Bijlsma, L., & Engels, F. (2022). Teaching presence: hoe faciliteer je online samenwerkend leren in het hoger onderwijs? Een systematisch literatuuronderzoek . Universiteit Utrecht. https://www.uu.nl/onderwijs/onderwijsadvies-training/kennisdossiers/kennisdossier-hoger-onderwijs/samenwerkend-leren-vormgeven-in-online-onderwijs
ten Berge, H. (Author), Voncken, E. (Author), & Weerheijm, R. (Author). (2022). Autonomie stimuleren bij studenten in honoursonderwijs. Web publication/site https://www.uu.nl/onderwijs/onderwijsadvies-training/kennisdossiers/kennisdossier-hoger-onderwijs/autonomie-stimuleren-bij-studenten-in-honoursonderwijs
ten Berge, H. (Author), & Slot, E. (Author). (2022). Samenwerkend leren vormgeven in online onderwijs. Web publication/site https://www.uu.nl/onderwijs/onderwijsadvies-training/kennisdossiers/kennisdossier-hoger-onderwijs/samenwerkend-leren-vormgeven-in-online-onderwijs
ten Berge, H. (Author). (2022). Maatwerk voor lerende professionals? Geef ruimte voor eigen leerdoelen.. Web publication/site https://www.uu.nl/onderwijs/onderwijsadvies-training/kennisdossiers/themadossier-onderwijs-voor-professionals/bied-lerende-professionals-ruimte-voor-individuele-leerdoelen
ten Berge, H. (Author), Lam, I. (Author), Ouwehand, C. (Author), Smit, K. (Author), Hagemeijer, R. (Author), & van de Grint, L. (Author). (2022). Aan de slag met wederkerigheid en maatwerk in onderwijs voor professionals. Web publication/site https://www.uu.nl/onderwijs/onderwijsadvies-training/kennisdossiers/themadossier-onderwijs-voor-professionals/aan-de-slag-met-wederkerigheid-en-maatwerk-in-onderwijs-voor-professionals
ten Berge, H. (Author). (2022). Via deze vragen krijg je een goed beeld van de professionals aan wie je onderwijs gaat geven. Web publication/site https://www.uu.nl/onderwijs/onderwijsadvies-training/kennisdossiers/themadossier-onderwijs-voor-professionals/via-deze-vragen-krijg-je-een-goed-beeld-van-de-professionals-aan-wie-je-onderwijs-gaat-geven

2021

Scholarly publications

ten Berge, H., Canrinus, E. T., Kool, A., & Van der Wouden, J. (2021). A roadmap for translating educational research into practice: A case description within honors education. Journal of the European Honors Council , 5(1), 1-8. https://doi.org/10.31378/jehc.157
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/425315/157_Article_Text_959_1_10_20210622.pdf?sequence=1

Professional publications

ten Berge, H. (Author), Schot, W. (Author), & Prins, F. (Author). (2021). Sociaal contact en communityvorming op afstand. Web publication/site https://www.uu.nl/onderwijs/onderwijsadvies-training/kennisdeling/themadossier-onderwijs-op-afstand/online-onderwijs/sociaal-contact-en-communityvorming-op-afstand

2020

Professional publications

ten Berge, H. (Author). (2020). Posterpresentaties door studenten: ook dát kan online. Web publication/site https://www.uu.nl/onderwijs/onderwijsadvies-training/publicaties/dossier-onderwijs-op-afstand/online-onderwijs/posterpresentaties-door-studenten-ook-dat-kan-online
ten Berge, H. (Author), & Lam, I. (Author). (2020). Een bestaande cursus omzetten naar een online cursus: waar begin je?. Web publication/site https://www.uu.nl/onderwijs/onderwijsadvies-training/kennisdossiers/themadossier-online-onderwijs/een-bestaande-cursus-omzetten-naar-een-online-cursus-waar-begin-je

2019

Professional publications

ten Berge, J. H., & Lam, J. I. (2019). Een Leven Lang Leren vraagt om flexibiliteit: Hoe maak je de universiteit aantrekkelijk voor de nieuwe doelgroep . THeMA : Tijdschrift voor Hoger Onderwijs & Management, 26(1), 52-56.

2018

Professional publications

ten Berge, J. H., Kool, A., Kragten, L., & Ruepert, N. (2018). Docent in excellentieonderwijs: Ervaringen uit hoger onderwijs vertaald naar het mbo. MBO in Bedrijf.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/375128/fsw_ot_docentexcellentieonderwijs.pdf?sequence=1
ten Berge, J. H., Kool, A., Kragten, L., & Ruepert, N. (2018). Programma's voor excellentieonderwijs: Ervaringen uit hoger onderwijs vertaald naar het mbo. MBO in Bedrijf.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/375127/Programma_Excellentie.pdf?sequence=1

2017

Professional publications

ten Berge, H. (Author), Wijers, M. (Author), Schellekens, L. (Author), Slot, E. (Author), & Oomen, C. (Author). (2017). Themadossier Differentieren. Web publication/site https://www.uu.nl/onderwijs/onderwijsadvies-training/differentiatie
ten Berge, H., & Voncken, E. (2017). Samen excellentieonderwijs maken. Profiel, 3.
ten Berge, J. H., Kool, A., Kragten, L., & Ruepert, N. (2017). Selectie voor excellentieonderwijs: Ervaringen uit hoger onderwijs vertaald naar het mbo. MBO in Bedrijf.

2016

Professional publications

ten Berge, H. (2016). Autonomie in honoursonderwijs: schipperen tussen loslaten en de touwtjes aantrekken. https://www.uu.nl/onderwijs/onderwijsadvies-training/publicaties/blogs/autonomie-in-honoursonderwijs-schipperen-tussen-loslaten-en-de-touwtjes-aantrekken

2015

Scholarly publications

ten Berge, H. (2015). Grijp je kans. THeMA : Tijdschrift voor Hoger Onderwijs & Management, 4.

Professional publications

ten Berge, H., van den Berg, I., van Ravenswaaij, H., Mol, N., Bertling, L., Paulussen-Hoogeboom, M. C., & van der Wel, J. (2015). Evaluatieonderzoek naar het predicaat excellente school: Eindrapport. Regioplan Onderwijs en Arbeidsmarkt. file:///C:/Users/berge107/AppData/Local/Google/Chrome/Downloads/evaluatieonderzoek-naar-het-predicaat-excellente-school.pdf

2014

Professional publications

ten Berge, H., & van der Vaart, R. (2014). Honoursdidactiek in een leergang voor honoursdocenten. Tijdschrift voor Hoger Onderwijs, 31/32(4/1), 37-51.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/307741/TvHO_0168_1095_2014_032_001_004.pdf?sequence=1

2012

Professional publications

ten Berge, J. H., & Markenhof, A. T. (2012). Sociaal-communicatieve vaardigheden in een learning community: Toelichting en werkvormen voor het Utrecht Law College, Universiteit Utrecht. Universiteit Utrecht, Centrum voor Onderwijs en Leren.

Other output

ten Berge, J. H., & Scager, K. (2012). Challenging faculty to challenge their students. Paper presented at Presentatie at the Conference Evoking Excellence in Higher Education and Beyond, 4-5 October, Groningen, the Netherlands.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/262532/Presentation%2520Challenging%2520faculty%2520051012.pdf?sequence=1
ten Berge, J. H., & van der Vaart, R. J. F. M. (2012). Challenging faculty to challenge their students. Paper presented at Presentation at the 47th Annual Conference of the NCHC, November 16, Boston, US.

2010

Scholarly publications

Nab, J., Pilot, A., Brinkkemper, S., & ten Berge, H. (2010). Authentic competence-based learning in university education in entrepreneurship. International Journal of Entrepreneurship and Small Business, 9(1), 20-35.

Professional publications

ten Berge, J. H., & van Eijl, P. J. (2010). Hoe onderwijs te geven in een honoursprogramma? In P. J. van Eijl, A. Pilot, & M. V. C. Wolfensberger (Eds.), Talent voor morgen. Ontwikkeling van talent in het Hoger Onderwijs (pp. 57-76). Noordhoff Uitgevers.

2009

Professional publications

ten Berge, J. H., & Koster, A. S. (2009). Werken met Heterogene studentgroepen. Universiteit Utrecht.

Other output

ten Berge, H. (2009). Ongelijkheid door gelijke behandeling in een heterogene groep? Cultureel heterogene studentgroepen in het bacheloronderwijs Farmacie.. Abstract from Onderwijs Research Dagen 2009, Leuven.

2008

Professional publications

van Gestel, M., Rijpkema, P., ten Berge, H., van Eijl, P., & Scager, K. (2008). Het Utrecht Law College na drie ontwikkeljaren. UU LEG LAW, Economics and Governance.

2007

Scholarly publications

Nab, J., Pilot, A., Brinkkemper, S., & ten Berge, H. (2007). Authentic competence-based learning in university education in entrepreneurship. In Conference Proceedings IntEnt2007 University of Technology. http://www.intent-conference.de

Other output

van Hoeij, M. J. W., Bootsma, A. L., Easton, E. W., ten Berge, H., & van Elk, L. (2007). Faculty development by means of a virtual community of practice. 34. Abstract from Association for Medical Education in Europe 2007, Trondheim.

2006

Scholarly publications

ten Berge, H., Ramaekers, S. P. J., Brinkkemper, S., & Pilot, A. (2006). Netherware: analysis, results, and success factors of the designed curriculum unit. (UU-CS ed.) UU WINFI Informatica en Informatiekunde.

Professional publications

ten Berge, H., Nab, J., & Brinkkemper, S. (2006). Netherware: analyse van de opzet, resultaten en succes- en faalfactoren. Rapportage EMP-project 2005-2006. IVLOS, Universiteit Utrecht.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/19155/berge%2520-%2520netherware.pdf?sequence=1
ten Berge, H., Ramaekers, S., Brinkkemper, S., & Pilot, A. (2006). Netherware: Analysis, results and success factors of the designed curriculum unit. Report on EMP-project 2004-2005. Universiteit Utrecht, IVLOS, ICS.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/12357/Eindrapportage%2520EMP04-05%2520definitieve%2520versie.pdf?sequence=1

Other output

Nab, J., Brinkkemper, S., ten Berge, H., & Pilot, A. (2006). Netherware: The effects of a synthesis of a course, incubator and coaching facility. 143-150. Abstract from European Conference on Entrepreneurship and Innovation, Reading, UK.
ten Berge, H., Nab, J., Pilot, A., & Ramaekers, S. (2006). Authentic tasks in higher education: Studies in design principles for higher order learning. 13-15. Abstract from First European Conference on Practice-Based and Practitioner Research, Leuven.

2005

Professional publications

ten Berge, H. (2005). Talent zoekt zijn weg. In R. de Graaff, J. Nekkers, I. van de Berg, & J. Zuylen (Eds.), (On)voorstelbaar (on)voorspelbaar; leerpraktijken in 2020 (pp. 55-56). (Studiehuisreeks; No. 61). Mesoconsult.
de Graaff, R., Nekkers, J., van den Berg, I., ten Berge, H., den Boer, D. J., van de Groep, J., ter Horst, S., Koopman, G. J., Limpens, M., & Wientjes, H. (2005). (On)voorstelbaar (on)voorspelbaar, leerpraktijken in 2020. In R. de Graaff, J. Nekkers, & I. van den Berg (Eds.), (On)voorstelbaar (on)voorspelbaar; leerpraktijken voor het hoger onderwijs in 2020 (pp. 12-23). (ICT en Onderwijs; No. 7). Stichting SURF.
ten Berge, H. (2005). Complexiteit van taken die hogere-orde leren aansturen. Onderzoek van Onderwijs, 34, 18-19.

Other output

ten Berge, H., Pilot, A., Brinkkemper, S., & Ramaekers, S. (2005). Ondernemerschap aanleren in een fictief bedrijf bij informatiekunde. 369-371. Abstract from ORD 2005, Gent.
ten Berge, H., Ramaekers, S., Brinkkemper, S., & Pilot, A. (2005). An authentic task in an Informatics course in higher education. 160-161. Abstract from 11th European Conference for Research on Learning and Instruction, Nicosia, Cyprus.

2004

Professional publications

van Meeteren, N. L. U., Dronkers, J., Velthuis, M. J., Daal, M. M., & ten Berge, J. H. (2004). Fysiotherapie, in Utrecht een wetenschap. Tijdschrift voor Medisch Onderwijs, 23(5), 240-249.

Other output

ten Berge, H., Ramaekers, S., & Pilot, A. (2004). The design of authentic tasks that promote higher-order learning. 49. Abstract from EARLI 2004, Stockholm, Sweden.
ten Berge, J. H., Ramaekers, S. P. J., & Pilot, A. (2004). Welke factoren kenmerken leerzame opdrachten?. 42. Abstract from ORD 2004, Utrecht.

2003

Professional publications

ten Berge, H. (2003). Project-led engineering education. THeMA : Tijdschrift voor Hoger Onderwijs & Management, 2003, 63.

Other output

ten Berge, H., van Meeteren, N. L. U., & Pilot, A. (2003). Combining learning and working in a Master of Science in Physiotherapy Programme: the concept of Junior Professional. 1-7. Abstract from IUT, 28th International Conference Learner-Centered Universities for the New Millennium, Vaxjo, Zweden.