Regenbrenger: goed voor de plantjes

Regenbrenger is een waterbassin in het Bestuursgebouw waaruit medewerkers gemakkelijk en snel regenwater tappen voor de planten op hun kantoor. Regenwater is erg geschikt voor planten, omdat het minder mineralen en kalk bevat dan kraanwater. Daarnaast is dit een simpele manier om kostbaar drinkwater te besparen.

Regenbrenger bevindt zich in de gang bij het Vergadercentrum van het Bestuursgebouw, tegenover ruimte 0.43.

Belangrijke informatie:

Nee, gebruik geen plantenspuit

In deze regenton kan bacterievorming ontstaan. Als het water in hele kleine druppeltjes (nevel) in de lucht komt, kan iemand de bacterie inademen en besmet raken. Gebruik dus geen plantenspuit. Zolang het water in vloeibare toestand is, kan dit geen kwaad voor de gezondheid.

Nee, dit is geen drinkwater

Het opgevangen regenwater is puur bestemd als water voor de planten. Het is niet veilig om dit water te drinken.

Ja, leeg hier ook je restwater

Ook restwater is welkom via de afvoer aan de bovenkant. Dit geldt voor zowel koud als warm water. Bijvoorbeeld uit water- of theekannen. Door het water hier te lozen, draag je bij aan het tegengaan van (kraan)waterverspilling. Let op: alleen onvervuild water is welkom, dus geen theewater of andere vloeistoffen.

Waarom een regenton?

Gemiddeld hebben we in Nederland dagelijks te maken met zo’n 2,4 liter regenval per vierkante meter. Het overgrote deel hiervan verdwijnt onbenut de riolering in. Vangen we zoveel mogelijk water op, dan zorgt dit ervoor dat er minder grondwater gewonnen hoeft te worden. Dit gaat uitdroging van de grond tegen. Daarnaast zorgt wateropvang ervoor dat er geen zuivering en transport van grondwater plaats hoeft te vinden. Dit bespaart energie. Het bassin van Regenbrenger is gemaakt van gerecycled HDPE kunststof.

Regenbrenger is een project van de Green Office en de Universitaire Bestuursdienst van de Universiteit Utrecht. De Green Office is het centrale platform waar jonge geesten de handen in elkaar slaan om de Universiteit Utrecht te ondersteunen in haar duurzame ontwikkeling.