Doel van de pilot procedure

In Nederland maken jaarlijks ruim 80.000 thuiswonende kinderen en jongeren de scheiding van hun ouders mee. Dit leidt vaak tot verhuizingen, veranderingen in gezinsroutines en meer instabiliteit in het leven van kinderen. In sommige gevallen is sprake van conflicten of geschillen rondom de echtscheidingsprocedure. Voor zowel ouders als kinderen is het van belang dat deze op een constructieve manier worden besproken en dat er gezamenlijk afspraken worden gemaakt.

De Raad voor de rechtspraak heeft voorstellen gedaan om de werkwijze bij conflicten van ouders te verbeteren en zo te voorkomen dat de procedure bij de rechter bijdraagt aan (meer) onenigheid tussen ouders. Dit is  de Pilot Gezamenlijke Toegang Ouders (PGTO). Hierin wenden vrijwillig deelnemende ouders zich gezamenlijk tot de rechter. Als de pilot een poosje loopt, worden ook kinderen hierbij betrokken en daarnaast wordt een betere verbinding gemaakt met de hulpverlening.