Wat houdt het onderzoek in?

We willen graag weten of de pilot procedure de beoogde doelen behaalt, dus of de vernieuwde werkwijze inderdaad een verbetering is. Dat houdt in dat we willen weten wat de effecten zijn van de pilot procedure voor de deelnemende ouders en kinderen en ook of zij tevreden zijn. Om deze nieuwe procedure te onderzoeken, vindt dit onderzoek plaats bij de rechtbanken Den Haag en Oost-Brabant (locatie Den Bosch). De pilot procedure (PGTO) wordt vergeleken met de standaard procedure. Om die vergelijking te maken doen er ook controlerechtbanken mee, uit Rotterdam en Gelderland. Ook voor deze standaardprocedure geldt dat het belangrijk is om te weten wat ouders ervan vinden en hoe het met de kinderen gaat. Zo kunnen we in het onderzoek de procedures vergelijken en waar nodig verbeteren. Het onderzoek wordt uitgevoerd door de Universiteit Utrecht in opdracht van de Raad voor de Rechtspraak. Het onderzoek is losgekoppeld van de procedure bij de rechtbanken.

Alle ouders die meedoen aan het onderzoek vullen bij start een vragenlijst in. Dit is een online vragenlijst, en deze is binnen 30 minuten in te vullen. Over ongeveer een jaar vragen wij u nogmaals een vragenlijst in te vullen. Dan kunnen we zowel naar korte als lange termijn-gevolgen kijken. De antwoorden die u geeft in de vragenlijst worden strikt vertrouwelijk behandeld. De rechtbank heeft geen toegang tot de informatie en de gegevens worden opgeslagen zonder herleidbaar te zijn naar uw persoon. Hoe meer ouders meedoen, hoe beter en betrouwbaarder de resultaten van het onderzoek zijn! Indien u deelneemt en aangeeft interesse te hebben in bevindingen, wordt u geïnformeerd over de resultaten van het onderzoek.

Nog vragen?

Als u vragen heeft over het onderzoek of u heeft aangegeven dat u wilt deelnemen, maar u wilt ermee stoppen, neem dan contact op de onderzoekers van dit project per e-mail via gezamenlijketoegang@uu.nl. U krijgt dan zo spoedig mogelijk een reactie.