Ervaringen

Waarom ik voor Sociologie heb gekozen

Portret van student Lena van Leeuwen
Lena van Leeuwen

Toen ik me aan het oriënteren was op mijn studiekeuze, had ik geen enkel idee van wat ik graag zou willen doen. Ik was breed geïnteresseerd, alles trok me wel aan. Toen ik bij een Open Dag echter Sociologie tegenkwam, klikte er iets. Wat me onder andere tot Sociologie aantrok is de focus op actualiteit en de maatschappij. Je leert om achter dingen die je in het nieuws tegenkomt de sociologische theorieën te herkennen en zo de wereld om je heen beter te begrijpen.

Profileringsruimte

Wat ik fijn vind aan de opleiding Sociologie is de profileringsruimte. Hiermee kun je gedeeltelijk zelf kiezen hoe je je bachelor wilt invullen. Je kan meer Sociologievakken gaan doen, een minor uitkiezen of een tijd in het buitenland studeren. Mij geeft de profileringsruimte de mogelijkheid om me verder in verschillende onderwerpen, zoals statistiek en sociologische theorieën, te verdiepen om er zo achter te komen waar ik later mee verder wil.

Contact met docenten en medestudenten

Bij Sociologie zijn de docenten erg betrokken en makkelijk om aan te spreken! Je krijgt in je eerste jaar een tutor bij wie je altijd aan kunt kloppen met problemen en voor advies. Je medestudenten leer je al gauw goed kennen. Voor mij heeft de studievereniging van Sociologie, Usocia, hier een hele grote rol in gespeeld. Usocia gaf me de mogelijkheid om niet alleen mensen van mijn eigen jaar beter te leren kennen maar om ook bevriend te raken met studenten uit andere jaarlagen. Dit zorgt ervoor dat ik bij elk vak dat ik volg wel mensen ken en dat ik een hele nieuwe vriendengroep heb gekregen.