Renske van Gestel

Universitair hoofddocent Farmaceutische wetenschappen

Renske van Gestel (foto: Robert Oosterbroek)

Ik richt mij met name op het geven van onderwijs. Ik ben al aan Utrecht University verbonden sinds ik hier studeerde. Het ambitieuze karakter op de campus, de sfeer en de stad, vind ik heerlijk.

 

Het voelt goed om studenten voor te bereiden op echte uitdagingen.

De vakken die ik geef combineren fundamenteel onderzoek met de dagelijkse praktijk. Ik geef een vak over de strijd tegen illegale geneesmiddelen en medische apparatuur op het internet, en een ander vak over het waarborgen van veilige patiëntenzorg in de hele farmaceutische zorgketen. Het voelt goed om studenten voor te bereiden op echte uitdagingen.

Dankzij onze faciliteiten kan ik makkelijk zorgen dat alles wat we doen een praktische toepassing heeft. We hebben in-house apotheken waar we studenten kunnen trainen voor het werk dat ze op een gegeven moment zullen doen, onze laboratoria zijn state-of-the-art, en we hebben toegang tot 3D-printers waarmee we pillen kunnen printen.

Ik werk elke dag met heel veel verschillende mensen en leer van iedereen enorm veel.

Ik zou mijn werk niet kunnen doen zonder mijn collega’s… Doceren is echt teamwork. Studenten leren zoveel meer als hun docenten samenwerken, samen bezig zijn met geavanceerde onderzoeksprojecten en het ook nog leuk hebben met elkaar.

Als ik het heb over samenwerking bedoel ik niet alleen binnen het departement Farmaceutische wetenschappen. Bij Utrecht University hebben we een enorm ambitieus programma. Momenteel zijn we een nieuw interdisciplinair bachelorprogramma aan het opzetten in samenwerking met de faculteiten Geneeskunde en Diergeneeskunde. Ik werk elke dag met heel veel verschillende mensen en leer van iedereen enorm veel.

Ik probeer graag nieuwe dingen uit. Zoals toen ik mijn studenten vroeg om dia’s voor te bereiden, waarmee ik dan ter plekke college gaf. Ik wist niet wat ik kon verwachten…het was spannend maar ook heel leuk om te doen. Ik wilde dat ze uit de eerste hand zagen wat het belang is van interactie en aanpassing. Om ze ervan bewust te maken dat je in het leven en op het werk op onverwachte situaties moet reageren en dat je er gewoon maar het beste van moet maken.

Elk dag dat ik college geef, zie ik mezelf als fundamentele schakel.

I feel like every one of my colleagues in the Pharmacy department is a fundamental connection. It’s a very openminded department and we all know that we can make a difference. Sitting on the Curriculum Committee really hammered this home to me. Me and my colleagues come from different disciplines and often hold different views, but we all pulled together to achieve our common goal of making a new Pharmacy curriculum. I'm really proud of the curriculum we created.

Every day I'm in the classroom I see myself as a fundamental connection. Not only when it comes to science, but also life skills, personal development ... Sometimes you get a student who really doesn’t understand the stuff you're trying to teach them. But then, as you guide them step-by-step and encourage them to make mistakes, you can see a little light in their brain starting to flicker. And then one day they just get it! For me that’s the most rewarding part of the job. It's hard to describe how good it feels…

Meer inspirerende mensen
Vacatures bij de faculteit Bètawetenschappen