Bij de Faculteit Bètawetenschappen van de Universiteit Utrecht willen we de wereld om ons heen begrijpen. We moedigen jou aan om ideeën en inzichten uit te wisselen met onderzoekers, docenten en studenten, zodat we samen wereldwijde wetenschappelijke uitdagingen kunnen aangaan.

Krijg jij een kick van het verbeteren van fundamentele kennis? Kom dan ook werken in een van onze departementen: wiskunde, biologie, scheikunde, natuurkunde, informatica of farmaceutische wetenschappen. Hoe moeilijk de vraagstukken ook zijn, collega's en professionele hulp zijn altijd dichtbij, evenals onze infrastructuur van wereldklasse.Door middel van interdisciplinair onderzoek en inspirerend onderwijs breng jij toekomstige innovaties dichterbij. In 2023 zijn er door onze groei 126 nieuwe collega's aangesteld. Sluit jij je dit jaar ook bij ons aan?

Bekijk onze actuele vacatures

Zo werken we aan een betere wereld

• Aukje Mantel-Teeuwisse, Wim Goettsch, Francine Brinkhuis, Lourens Bloem

Geen bewezen toegevoegde waarde veel kankermedicijnen EU

Bij 41 procent van de 458 evaluaties waren de resultaten negatief: voor deze medicijnen kon geen toegevoegde waarde vastgesteld worden. Dit leek vooral zo te zijn bij medicijnen die werden goedgekeurd via versnelde toelatingsprocedures, ook wel expedited pathways genoemd.
    Onderzoek naar meerwaarde versneld toegelaten medicijnen
  • Veel potentie om methaanuitstoot energiesector EU te verminderen

De olie-industrie in Roemenië heeft een enorm potentieel voor vermindering van methaanuitstoot. De Roemeense olie-industrie stootte in 2019 net zoveel methaan uit als alle andere olie-industrieën in Europa samen.
    Welke gasbronnen kunnen aangepakt worden?
  • NPEC-opening Universiteit Utrecht

Hightech plantenlab NPEC in Utrecht

In dit lab kunnen onderzoekers volledig automatisch de groei en ontwikkeling van duizenden planten volgen. Tegelijkertijd kunnen ze er extreem nauwkeurig in kaart brengen wat de invloed is van ziekteverwekkers, gunstige micro-organismen en andere factoren.
    NPEC: samenwerking UU en WUR
  • Minister Paul knipt de Möbiusband door om het Expertisepunt te openen

Netwerkfunctie centraal bij nieuw Expertisepunt Rekenen-Wiskunde

Met een toewijzing van 2,9 miljoen euro voor een periode van vijf jaar geeft het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap een duidelijk signaal af over het belang van het versterken van reken- en wiskundeonderwijs voor leerlingen van alle schoolniveaus in Nederland.
    Versterking landelijk reken- en wiskundeonderwijs

Onze mensen

Heb je interesse in een carrière bij de faculteit Bètawetenschappen? We zijn er van overtuigd dat collega's met verschillende vaardigheden en achtergronden onze teams versterken.