Afgesloten projecten
Project
The building blocks of cognition: core debates in infancy research 01-08-2019 tot 30-06-2021
Algemene projectbeschrijving

Infant cognition is a flourishing and respected field of inquiry, but its practitioners agree that a large share of experiments are underpowered and that replicability is a serious issue (Frank et al., 2017). A consortium consisting of all four babylabs in the Dutch Baby Brain and Cognition Network will replicate two exemplary studies, each fundamental to the core debates in the field. The algebraic rule learning study reported in Science by Marcus, Vijaya, Bandi and Vishton (1999) plays a key role in the debate on (innate) learning mechanisms involved in language acquisition, and whether these are human- and language-specific, while the study on cognitive gains of bilingualism, reported in PNAS by Kovács and Mehler (2004) is of fundamental importance in the debate on whether bilingualism has a positive influence on cognitive flexibility. By replicating each study in all four labs, we will improve statistical power of the studies, and test the robustness of the original results when the experiments are performed in different labs. In our data analyses, we will depart from the traditional frequentist methods used in the original studies. Specifically, a Bayesian sequential testing approach will be used in order to determine when enough evidence is gathered to evaluate the original findings. This approach also allows us to quantify evidence for the null hypothesis in case we cannot replicate the results of the original studies. Summarizing, by increasing statistical power, the aim of the current project - led by the Dutch Baby Brain and Cognition Network - is to solidify the results of two infant studies addressing fundamental questions concerning human cognition and its ontogenesis.

Rol
Uitvoerder
Financiering
2e geldstroom - NWO NWO Replicatiestudies (https://www.nwo.nl/projecten/40118044-0), hoofdaanvrager: Prof. dr. C.C. Levelt
Overige projectleden
  • Prof. Dr. C. C. Levelt (hoofd aanvrager)
  • S. Spit MPhil
  • A. Geambasu MA
  • Prof. Dr. P. Fikkert
  • Prof. Dr. S. Hunnius
  • Dr. J. Verhagen
  • Dr. I. Visser
Project
ePODIUM: early Prediction Of Dyslexia in Infants Using Machine Learning 01-05-2019 tot 31-12-2022
Algemene projectbeschrijving

This project's aim is to predict (family risk of) dyslexia based on EEG (ERP) measurements in infants. State-of-the-art machine learning (deep learning) techniques will be employed to find early patterns in ERP data that are characteristic of (risk of) developmental dyslexia. See https://www.esciencecenter.nl/project/epodium

Rol
Uitvoerder
Financiering
2e geldstroom - NWO an eScience Center / ASDI project
Project
Taalproblematiek in het 22q11.2 deletiesyndroom: een model voor TOS? 15-01-2018 tot 16-01-2023
Algemene projectbeschrijving

Dat kinderen gaan praten vinden we heel normaal. Maar wat als het niet vanzelf gaat, als je bijvoorbeeld een ontwikkelingsstoornis hebt? Door de vertraagde taalontwikkeling van kinderen met het 22q11-deletiesyndroom te onderzoeken hopen de onderzoekers beter te begrijpen wat taalontwikkeling mogelijk maakt, waar problemen kunnen ontstaan en hoe we kunnen helpen.

Rol
Uitvoerder
Financiering
2e geldstroom - NWO Open Competitie
Overige projectleden
  • Dr. Michiel Houben; Prof.dr. Jacob Vorstman
Project
1001 Critical Days 01-12-2017 tot 01-12-2020
Algemene projectbeschrijving

De eerste 1001 dagen in het leven van een kind, vanaf de conceptie tot de tweejarige leeftijd, zijn van essentieel belang voor de ontwikkeling van ons complexe brein. In die periode wordt de hersenstructuur (zoals de verschillende celtypen en de verbindingen tussen de verschillende hersenregio’s) gevormd, die op latere leeftijd bepalend zal zijn voor een scala aan cognitieve vaardigheden. Dit project focust zich op taalontwikkeling als voorbeeld van een belangrijke vaardigheid die afhankelijk is van een goede hersenontwikkeling. Welke invloed hebben prikkels op de taalverwerving (en taalstoornissen) in de eerste 1001 dagen van een mensenleven?

Rol
Uitvoerder
Financiering
1e geldstroom Dynamics of Youth
Overige projectleden
  • Prof. dr. Jeroen Pasterkamp
  • Dr. Corrette Wierenga
Project
Prediction of Dyslexia in Infants Using Machine-learning (PODIUM) 01-03-2014 tot 30-04-2016
Algemene projectbeschrijving

The current project will use machine learning techniques to explore if data on speech processing in infancy can predict the occurrence of later literacy difficulties in individual children. We perform a proof of principle study on existing vocabulary and speech discrimination data from infants at risk of DD and low-risk controls. 

Rol
Uitvoerder
Financiering
1e geldstroom Dynamics of Youth
Projectleden
Overige projectleden
  • Dr. Hugo Schnack
Project
Transfer in the brain: Sentence processing in second language learners 01-12-2007 tot 01-11-2010
Rol
Onderzoeksleider
Financiering
2e geldstroom - overig
Project
Category formation in phonology and grammar: distributional learning in children with and without a developmental language delay. 01-04-2007 tot 30-06-2011
Rol
Onderzoeksleider
Financiering
2e geldstroom - overig
Projectleden
Project
Dyslexia 03-05-2006 tot 31-12-2010
Rol
Onderzoeksleider
Financiering
2e geldstroom - overig
Project
Cognitive development in the context of emerging bilingualism: Cultural minority children in the Netherlands tot 29-11-2017
Algemene projectbeschrijving

This study investigates relationships between language abilities and cognitive control in bilingual minority children in the Netherlands. The aim is to better understand the cognitive effects of bilingualism and to disentangle effects of bilingualism and Developmental Language Disorder.

Rol
Uitvoerder
Financiering
2e geldstroom - NWO NWO Vernieuwingsimpuls (Vidi)