Dr. Emma Everaert MSc

Geaffilieerd onderzoeker
Language acquisition, processing and disorders
Algemeen
e.everaert@uu.nl

Emma werkt als post-doc onderzoeker op het project 'From brain to behavior: cascading effects of early brain, cognitive and motor development on language ability in children born extremely preterm' van dr. Tessel Boerma. Ze is momenteel  ook werkzaam als post-doc onderzoeker bij het Instituut Pedagogische Wetenschappen van de Universiteit Leiden. Daar werkt ze aan het NRO-project ‘Hoe zinvol is het trainen van executieve functies als impuls voor schoolse vaardigheden?' waarin een grote meta-analyse wordt uitgevoerd.

In 2023 promoveerde Emma op het NWO project "Language impairment in the 22q11.2 deletion syndrome: a model for SLI?" (2018) onder leiding van prof. dr. Frank Wijnen (UU), prof. dr. Ellen Gerrits (UU/HU), prof. dr. Jacob Vorstman (SickKids/University of Toronto), dr. Michiel Houben (UMCU/WKZ), en dr. Tessel Boerma (UU). 

Dit project, ook wel '3T onderzoek' (Taal, Tweeëntwintig-q-elf en TOS), beoogt meer te weten te komen over de taalontwikkeling en mogelijke problemen hierin bij kinderen met het 22q11.2 deletiesyndroom (22q11DS). Naast het in kaart brengen van de taalontwikkeling van deze groep wordt er ook gekeken naar hun cognitieve ontwikkeling en hoe deze zich verhoudt tot de taalontwikkeling. Dit wordt ook vergeleken met de talige en cognitieve ontwikkeling van kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) en typisch ontwikkelende kinderen.

Haar promotieonderzoek richtte zich op de relatie tussen taalontwikkeling en executieve functies (volgehouden aandacht, selectieve aandacht/inhibitie, en werkgeheugen) bij deze drie groepen kinderen. Haar proefschrift is hier te lezen. Kijk voor meer informatie op de website van het project.

Na haar promotieonderzoek is Emma ook nog zo’n 1,5 jaar werkzaam geweest als senior onderzoeker bij Koninklijke Auris Groep, een organisatie die zorg en onderwijs biedt aan kinderen met spraak-, taal-, en gehoorproblemen.