De leerstoel Logopediewetenschap is een bijzondere leerstoel die wordt gefinancierd door de beroepsvereniging Logopedie en Foniatrie (NVLF). De leerstoel richt zich op de onderbouwing en innovatie van logopedische interventies voor kinderen en volwassenen met spraak- en taalstoornissen. Onderzoeksvragen worden opgehaald uit de praktijk en professionals en patienten zijn partner in projecten. De onderzoeksmethodologie behelst technieken uit de taalwetenschap, sociale en gezondheidswetenschap resulterend in nieuwe kennis over taalverwerking en -productie, kwaliteit van leven, communicatieve participatie.
Naast het ontwikkelen van nieuwe kennis, is de overdracht van die kennis aan het werkveld een speerpunt. Disseminatie en implementatie zijn van groot belang voor het bevorderen van kwaliteit en effectiviteit van klinimetrie en taaltherapie. Er is daarom een nauwe samenwerking met Hogeschool Utrecht, het lectoraat Logopedie- Participatie door Communicatie, docenten logopedie en logopedisten in de beroepspraktijk, onder meer werkzaam in de eerste lijn en zorg- en onderwijsinstellingen zoals Koninklijke Auris Groep en Kenniscentrum Revalidatiegeneeskunde Utrecht.