Ervaringen

Roos Brands is student Comparative Literary Studies

Roos Brands, student Comparative Literary Studies

"Ik studeerde al Engels aan de UU, en ben daar in mijn tweede jaar Literatuurwetenschap bij gaan studeren omdat ik meer filosofische en theoretische verdieping zocht. Bij Literatuurwetenschap lees je in je eerste jaar al grote denkers en denk je na over maatschappelijke en ethische kwesties in verband met literatuur."

"Deze uitdaging sprak mij aan. De studie is tegelijk vrij en intensief. Je leest veel - romans maar ook ingewikkelde theoretische teksten. Naarmate je vordert in je studie schrijf je ook steeds meer essays, waarin je zelf creatieve verbanden legt tussen literaire en theoretische teksten. Van lezen en schrijven moet je echt houden! Daarnaast is er ook veel vrijheid om je eigen interesses te volgen en te ontwikkelen. Je kunt een heel aantal vakken zelf kiezen, en de schrijfopdrachten mogen doorgaans vrij ingevuld worden. Zo wordt je al gauw een beetje expert op jouw interessegebied."

Lees meer

"Ik heb het ontzettend naar mijn zin bij deze studie. De studenten en docenten zijn bevlogen en betrokken, en de sfeer is opbouwend en ongedwongen. Er is ook een leuke studievereniging, Euphorion, die regelmatig gezellige en literaire evenementen organiseert. Het leukste aan de studie vind ik dat het bestuderen van een literaire tekst je op een nieuwe manier kan laten denken, alsof zich een nieuwe wereld voor je opent. Dat wordt mogelijk gemaakt door de docenten die in hoorcolleges nieuwe perspectieven aanreiken, maar zeker ook in de werkgroepdiscussies, waar je met andere studenten diepgaande gesprekken voert over de teksten. Zo ontdek je gauw veel meer in een boek dan wanneer je het in je eentje leest. 

Ik ben inmiddels begonnen aan de onderzoeksmaster Comparative Literary Studies aan de UU. Wat ik daarna wil doen weet ik nog niet. Het lijkt me leuk om te promoveren of les te geven."

Thijs Joores is student

Thijs Joores, student Literatuurwetenschap

"Toen ik mijn studiekeuze moest maken, heb ik tot het laatste moment getwijfeld tussen Literatuurwetenschap en Bouwkunde. Uiteindelijk heb voor Literatuurwetenschap gekozen op gevoel: cultuur is waar mijn hart sneller van gaat kloppen en ik ben altijd een enthousiaste lezer geweest."

"Literatuur fascineert me eindeloos en ik moest en zou er meer over leren. Ik overdrijf niet als ik zeg dat deze studie me een andere visie op de wereld heeft gegeven. Tijdens de studie komen veel teksten aan bod die je kritisch benadert in de colleges. Door deze kritische blik is het mogelijk om betekenis te geven aan de wereld om je heen, door de lens van literatuur."

Lees meer

"Je bent wel heel veel tijd kwijt aan het lezen van al die teksten, dus je moet lezen erg leuk vinden. Literatuurwetenschap is dus zeker geen ‘pretstudie’. Gelukkig zit je in een motiverende omgeving met deskundige docenten en studenten die allemaal een liefde voor boeken delen. Let wel, de studie is geen veredelde boekenclub. Er komt ook genoeg pittige theorie van grote denkers bij kijken.

Mijn favoriete cursus tot nu toe ging over migratie en diaspora in de literatuur. De gekozen boeken en theoretische teksten leidden bij iedereen tot verhitte discussies en ambitieuze papers. In de cursus werden telkens relaties gelegd met de huidige maatschappij, wat de relevantie van ons vakgebied bevestigt. Wij als literatuurwetenschappers hebben veel interessants te zeggen over de wereld.

Mijn belangrijkste advies aan toekomstige studenten zou zijn: laat je verrassen! Je gaat veel lezen, van vermaarde klassiekers tot experimentele nieuwkomers en alles ertussenin. Sta voor alles open en dan vind je vanzelf jouw fascinatie. Er is veel ruimte voor experiment en ambitie, dus maak daar gebruik van!"

Barbara Starink is student Comparative Literary Studies

Barbara Starink, student Comparative Literary Studies

"De master trok mij aan omdat deze goed paste bij mijn interesses, specifiek intermedialiteit en vooral ook hoe verhalen veranderen over een langere tijdsperiode. Ik was in mijn bachelor al veel bezig met adaptation theory en dat kon ik in de master uitbreiden."

"Het fascineert mij enorm om te zien hoe verhalen en concepten herhaald worden in literatuur, en hoe ze veranderen als de tijd verandert. Comparative Literary Studies is een Research Master, dus er zijn best wel een aantal eisen waar je aan moet voldoen voordat je de master binnenkomt. Dat roept verwachtingen op. Gemotiveerde studenten, kleine colleges en werkgroepen, een meer persoonlijke relatie met je professoren, en vooral ook hard werken. Dit klopte allemaal wel. Ik was al bekend met Utrecht dus veel van de professoren kende ik al."

Lees meer

"Ik wist dat ik de juiste studie had gekozen tijdens een tutorial van Frank Brandsma over fantasy literatuur. Het feit dat het mogelijk was voor mij om twee uur lang met een klein groepje te discussiëren over onze favoriete fantasy boeken was een geweldig gevoel. Het feit dat ik daarna een scriptie mocht schrijven over fantasy literatuur was nog beter. Een ander moment staat me ook sterk bij. Ik volgde een vak van Ann Rigney over de representatie van verschillende burgeroorlogen in de literatuur. Geschiedenis is nooit mijn forte geweest. Ik had altijd het gevoel dat het erg ver van me af stond en kon de feiten maar niet onthouden. Jaartallen, namen, stromingen, ik haalde ze altijd door elkaar. Maar door de boeken die Ann had geselecteerd, de onderwerpen die ze had gekozen en de push die ze ons gaf om ons eigen onderzoek te gaan doen, had ik voor het eerst het gevoel dat ik begreep waarom geschiedenis zo interessant is.

Ik heb nog nooit zo veel over een bepaalde periode in de geschiedenis opgezocht en ik heb nog nooit zo veel ervan onthouden. Toen dacht ik echt “Wow, literatuur heeft echt een toegevoegde waarde. Dit is wat het kan bereiken. Dit is hoe we geschiedenis levend kunnen houden.”

Ik vond de studie erg pittig. Het was theorie, theorie, theorie en dan een aantal coole boeken lezen. Soms heb ik me wel eens afgevraagd waarom ik zo de theorie induik terwijl ik helemaal niet zo’n theoretisch persoon ben. Maar gelukkig kon ik de creativiteit toch op andere manieren vinden.

Ik heb extreem goed leren lezen en analyseren. Dat klinkt simpel, maar lezen is toch nog steeds iets heel belangrijks in deze samenleving en goed, snel kunnen lezen is erg handig. Het snel vergaren van informatie en deze informatie op een duidelijk manier presenteren is een andere vaardigheid die me tot nu toe erg goed van pas is gekomen. Goed argumenteren hoort daar ook bij. En goed verbanden leggen tussen verschillende dingen. Daarnaast heb ik nu gewoon heel veel kennis over literatuur, maar dat is logisch.

Ik heb een tijdje stage gelopen bij de Boekenkrant na mijn studie en dat sprak met erg aan. Ik zou graag in het boekenvak blijven, maar heb geen concrete baan voor ogen. Graag zou ik me aansluiten bij een leuke uitgeverij of me meer in de commerciële kant storten en gaan werken bij een boekhandel. En mocht de Boekenkrant me een baan aanbieden dan zal ik die met open armen aannemen."

Karlijn Herforth is student

Karlijn Herforth, student Literatuurwetenschap

"Literatuurwetenschap focust natuurlijk op literatuur, maar leert je niet alleen om op een “goede” manier boeken te lezen. Binnen de opleiding ontwikkel je een kritische blik die niet alleen beperkt is tot literatuur. Door het behandelen van verschillende invalshoeken en theorieën word je gestimuleerd om de wereld om je heen met een kritische denkhouding te benaderen."

"Het is een kleinschalige opleiding waardoor er in de werkgroepen persoonlijke aandacht mogelijk is. Zelf vind ik het erg fijn dat je snel je medestudenten en docenten leert kennen. Een van de leukste dingen aan de opleiding is de variatie van teksten in de colleges. Je leest verschillende soorten romans, van middeleeuwse verhalen tot postkoloniale werken. Naast romans leer je ook poëzie, toneelteksten en graphic novels interpreteren. Voor mij ging er zo een wereld aan nieuwe vormen van literatuur open."

Lees meer

"Bovendien is er veel vrije ruimte om zelf te bepalen over welke onderwerpen en thema’s je essays wilt schrijven. Binnen bijna elk vak kun je een eigen draai aan de literatuur te geven. Ook is het mogelijk om je meer te verdiepen in literatuur die jij het meest interessant vindt, zo heb ik met studiegenoten en docenten een tutorial opgezet om meer te leren over poëzie.

Wees niet bang dat je te weinig voorkennis hebt over literatuur! In het eerste jaar worden de basisprincipes van literatuur behandeld en lees je de grote klassiekers, dus het is niet erg als je nog nooit een “belangrijk” literair werk gelezen hebt. Verder heb ik als tip om je niet te laten intimideren door ouderejaars in werkcolleges. De eerste maanden had ik het gevoel dat andere studenten duidelijk wisten waar ze het over hadden en alles veel sneller begrepen. Gelukkig kwam ik er ook vanzelf achter dat dat absoluut niet het geval is en oudere studenten ook vaak genoeg niet weten waar een tekst nu eigenlijk over gaat.

Momenteel ben ik mijn bachelor aan het afronden en bezig met de aanmelding voor de researchmaster Comparative Literary Studies aan de Universiteit Utrecht, omdat ik graag verder wil met literatuurwetenschap op een nog hoger niveau."

Kim van Kaam is producent en programmamaker bij Literair Productiehuis Wintertuin

Kim van Kaam is producent en programmamaker bij Literair Productiehuis Wintertuin

"Na mijn master had ik enkele losse baantjes. Uiteindelijk ben ik aan de slag gegaan als projectmanager bij een medische uitgeverij. Door een werkstage te doen bij Literair Productiehuis Wintertuin kon ik er vervolgens op freelance basis een klus krijgen: productie van het Wintertuinfestival."

"Daarna ben ik er gaan werken als producent en programmamaker. Inhoudelijk was mijn opleiding misschien niet direct relevant voor deze baan, maar mijn interesse voor en kennis van literatuur komen enorm van pas bij mijn werk. Verder kan ik af en toe mijn academische achtergrond inzetten bij het maken en bedenken van programma’s."

Lees meer

"Het vinden van een baan met deze opleiding is niet per se moeilijk, maar je moet er wel moeite voor doen. Werk vinden in de cultuursector is zeker op dit moment lastig, helemaal zonder de juiste ervaring en achtergrond. Een proactieve werkhouding helpt daarom enorm. Ga stage lopen, desnoods ook nog eens na je studie. Netwerk, bezoek literaire programma’s, doe vrijwilligerswerk bij organisaties, leer mensen kennen en zorg dat je op de hoogte bent van actuele ontwikkelingen!"

Hannah Ackermans is student

Hannah Ackermans, student Literatuurwetenschap

"Tijdens de voorlichting van Literatuurwetenschap bekeken we een verhaal vanuit verschillende invalshoeken: het perspectief van een filosofische stroming, een geschiedkundig perspectief, een psychologisch perspectief. Het trok mij om mijn passie voor literatuur te combineren met mijn gevarieerde interesses."

"Ik heb voor de opleiding in Utrecht gekozen omdat hier de hele literatuurgeschiedenis van de klassieke oudheid tot heden wordt behandeld. Dit vond ik een pré ten opzichte van Leiden en Amsterdam."

Lees meer

"De opleiding bevalt mij erg goed. Bij elk vak leer ik interessante dingen, ook bij vakken waarvan ik dat niet direct had verwacht. Vaak zijn de essayopdrachten open, zodat je veel vrijheid hebt om ze in te vullen. Je kan zo je eigen draai geven aan onderwerpen die je misschien minder interessant vindt, waardoor het weer leuk wordt om ermee bezig te zijn. Je kan dus altijd je ei kwijt! Verder is ook fijn dat de opleiding kleinschalig is. Je leert binnen de kortste keren iedereen uit je jaar kennen, en kort daarna ook de ouderejaars en de docenten van de opleiding. Iedereen kent elkaar bij naam en je kunt altijd medestudenten of docenten om hulp vragen als je ergens mee zit."

Christine Lemaire is teamleider communicatie & pr

Christine Lemaire is teamleider communicatie & pr

"De eerste paar jaar na mijn master heb ik veel verschillende soorten werk gedaan. Voor het vinden van een relevante baan, bleek een cum laude diploma (en een jaar sneller gestudeerd) en de onderzoeksstage niet voldoende te zijn. Daar werd overal om werkervaring gevraagd."

"Het was heel leerzaam om veel verschillende bedrijven en organisaties van verschillende grootte van binnen mee te maken. Bij elke functie kreeg ik op een gegeven moment wel extra taken of uitdagingen, omdat ik toch meer capaciteiten in huis had dan de functie waar ik eigenlijk op was aangenomen. Naast dat werk heb ik ervaring opgedaan door op vrijwillige basis boeken te vertalen en webredactiewerk te doen."

Lees meer

"Uiteindelijk kreeg ik bij mijn huidige werkgever de kans om als eindredacteur aan de slag te gaan. Vervolgens ben ik doorgegroeid naar hoofdredacteur en nu ben ik teamleider communicatie & pr bij een christelijke vakorganisatie. Daar ben ik eindverantwoordelijke voor de afdeling communicatie, maar moet ik zelf ook regelmatig artikelen schrijven.

Ik merk dat ik in mijn huidige baan vooral profijt heb van de kritische kijk op tekst die mijn studie mij heeft geleerd. De invalshoek en de volgorde waarin je informatie aanbiedt, hebben invloed op de booschap. Ook de boodschap die je met beeld afgeeft luistert nauw. Hierbij heb ik veel voordeel van de vakken die ik in mijn vrije ruimte heb gevolgd bij genderstudies. Onderwerpen als politiek, emancipatie en macht zijn natuurlijk bij een vakbond heel relevant."

Briant de Lint is student

Briant de Lint, student Literatuurwetenschap

"Na het afronden van mijn middelbare school raakte ik opnieuw enorm geïnteresseerd in het lezen van boeken, en in het bijzonder hoog aangeschreven literaire werken. Ik kon genieten van het uitpluizen van de informatie die verstopt zat in de zinnen van deze boeken en besloot dat ik mijn roeping gevonden had."

"De keuze voor de bachelor Literatuurwetenschap was dus gauw gemaakt en ik heb de bachelor als heel fijn ervaren. De docenten waren altijd open voor contact, de studielast was niet te zwaar maar ook zeker niet te licht, en ik was erg vrij in hoe ik mijn bachelor invulde. Zo heb ik in mijn bachelor cursussen gevolgd over literatuur uit allerlei verschillende periodes van de klassieke oudheid tot nu, maar ik heb ook cursussen buiten mijn domein gevolgd zoals een cursus over Mohammed in heden en verleden, een cursus over de Vietnamoorlog en een cursus over genocide na 1945."

Lees meer

"In mijn tweede jaar ben ik ook nog mentor geweest en in mijn derde jaar was ik onderdeel van de studentgeleding van de onderwijscommissie Literatuurwetenschap. Die ervaringen waren heel verrijkend. Vooral in het geval van de opleidingscommissie vond ik het erg interessant om meer te weten te komen over hoe het er achter de schermen aan toe gaat bij de opleiding en ook vond ik het fijn om mijn steentje bij te kunnen dragen bij het eventuele verbeteren van de opleiding. De docenten en coördinatoren van de opleiding stonden altijd open voor kritiek.

Zelf vond ik de cursussen in het verdiepingspakket Literatuur in Conflict erg interessant, vooral Literature and Dissent en Omstreden Verleden. Ik ben enorm geïnteresseerd in trauma in literatuur, en trauma en conflict gaan vaak hand in hand. Mijn bacheloreindwerkstuk heb ik dan ook over traumaverwerking in literatuur over de Vietnamoorlog geschreven."