Afgestudeerd! En nu...

Foto van Sisi Chen die schuin achter een trap staat met haar armen voor zich.
Beeld: Robin Alysha Clemens

Ik wil kinderen helpen hun plekje te vinden

Sisi Chen wist al vroeg dat ze het onderwijs in wilde. Al op de basisschool las ze voor aan kleuters en besefte ze dat ze hier iets mee moest. De behoefte aan een bredere blik en de drijfveer om te blijven leren deed Sisi besluiten een wetenschappelijke opleiding te volgen. De liefde voor theorie en praktijk past ze nu toe door twee banen te combineren: ontwikkelen van les­materiaal en lesgeven.

Eind dit jaar wil ik op spitzen kunnen dansen

Portretafbeelding van Sisi Chen
Sisi Chen

Dat zal nog best lastig zijn, twee banen naast elkaar? Ja, het was even zoeken naar de juiste balans, maar die lijk ik nu wel te hebben gevonden. Als er kansen op mijn pad komen, dan pak ik ze met beide handen aan. Zo ben ik dan ook weer. Niet te lang over nadenken. Je kunt altijd nog bijsturen. Dat komt misschien ook door mijn achter- grond. Mijn ouders komen allebei van het platteland in China. Zij hebben niet veel kansen gekregen.

Heeft je interesse in de invloed van sociaal­ economische status op leerlingen daarmee te maken? Ja, ik denk het wel. Als je zelf een andere etnische achtergrond hebt, ben je toch benieuwd naar de impact van die achtergrond op je ervaringen en relaties. Mijn begeleider gaf me de tip sociaal­-economische status als thema bij mijn onderzoek voor mijn masterscriptie te betrekken. Ik heb toen voor mijn scriptie onderzocht hoe en of etniciteit en socio-economische status van invloed zijn op sociale relaties in de klas. Het blijkt dat kinderen met een hoge sociaal-economische status leuker worden gevonden dan kinderen met een lagere status. Dat is natuurlijk best schokkend. Daar moeten we wat mee.

En nu ...?

Ik wil kinderen helpen hun plekje te vinden in de maatschappij. Maar ik wil er ook voor zorgen dat ze plezier krijgen in school en leren. Ook ga ik een vervolg geven aan een initiatief dat ik vorig jaar ben gestart met een vriendin en oud­ studiegenoot. Zij werkt in Spanje en we hebben een Engelstalig samen­werkingsproject opgestart tussen onze basisscholen. De leerlingen zijn er dolenthousiast over. Privé ga ik wat meer tijd besteden aan mijn hobby’s. Ik wil voor het einde van het jaar op spitzen kunnen dansen en ook pianospelen en schilderen weer oppakken. Dat heb ik tijdens mijn studie allemaal een beetje verwaarloosd.

Portretafbeelding van Sisi Chen

Sisi Chen (24) haalde in 2021 haar bachelor Academische Lerarenopleiding Primair Onderwijs aan de Universiteit Utrecht. In 2022 rondde ze haar master Onderwijswetenschappen af. Voor de scriptie die ze hiervoor schreef, won ze in september 2023 de Vliegenthart Scriptieprijs. Sisi werkt sinds 2022 parttime als leraar op basisschool WereldKidz in Veenendaal. Met ingang van 2023 is zij ook parttime ontwikkelaar van lesmateriaal bij Educatieve Uitgeverij Delubas.

Dit interview verschijnt in een langere versie ook op DUB, de onafhankelijke nieuwssite van de Universiteit Utrecht. Op dub.uu.nl lees je al het actuele nieuws en achtergronden van de universitaire gemeenschap.