Prof. dr. Jan van Tartwijk

Martinus J. Langeveldgebouw
Heidelberglaan 1
Kamer E3.11
3584 CS Utrecht

Prof. dr. Jan van Tartwijk

Hoogleraar
Educatie
Sociale Wetenschappen
030 253 3910
j.vantartwijk@uu.nl

2010 - heden, hoogleraar onderwijswetenschappen, Universiteit Utrecht

Sinds 2010 ben ik hoogleraar in de onderwijswetenschappen aan de faculteit Sociale Wetenschappen van de Universiteit Utrecht. In de periode 2017 - 2019 was ik ook als gasthoogleraar verbonden aan de Universiteit van Konstanz

Vanaf 2014 ben ik de directeur van de Graduate School of Teaching (GST) van de Universiteit Utrecht. In de GST voeren vijf faculteiten van de universiteit gezamenlijk de universitaire lerarenopleidingen uit. Er wordt daarbij samengewerkt met scholen voor voortgezet onderwijs in de regio en het instituut Archimedes van de Hogeschool Utrecht.
Sinds januari 2024 ben ik ook vice-decaan van de faculteit Sociale Wetenschappen. Ik ben in die rol onder meer verantwoordelijk voor de Graduate School van de faculteit, waarbinnen de masteropleidingen in de sociale wetenschappen worden verzorgd. 

Van 2018 tot 2023 was ik tevens voorzitter van de Interuniversitaire Commissie Lerarenopleidingen (ICL) waarin de universitaire lerarenopleidingen landelijk samenwerken. 
Daarvoor was ik de wetenschappelijk manager van de groep Onderwijsadvies en Training (O&T) van de faculteit Sociale Wetenschappen. Frans Prins is me per 1 januari 2018 in deze functie opgevolgd. Ik ben nog steeds lid van de directie van O&T.
Tot 1 januari 2018 was ik ook de vertegenwoordiger van de universiteit in het managementteam van het Academisch Lerarenopleidingsprogramma voor Primair Onderwijs (ALPO), een gezamenlijk programma van de Hogeschool Utrecht en de Universiteit Utrecht. Deze taak heeft Jeroen Janssen overgenomen.

2004 - 2010, universitair hoofddocent, Universiteit Leiden

Ik werkte als onderzoeker, onderwijsmanager en lerarenopleider aan het ICLON van de Universiteit Leiden. Als onderzoeker en als lerarenopleider was mijn belangrijkste interessegebied de ontwikkeling van praktijkkennis van leraren over hun communicatie met leerlingen. Ik was ook verantwoordelijk voor de kwaliteitszorg van de lerarenopleiding.

2001 - 2004, universitair docent, Universiteit Maastricht

Aan de Universiteit Maastricht werkte ik op de afdeling Educational Development & Research van de faculteit Geneeskunde. Mijn voornaamste taken hadden betrekking op de verwerving en de coördinatie van nationale en internationale projecten voor onderwijsontwikkeling. In mijn onderzoek richtte ik mij op het gebruik van portfolio's in het medisch onderwijs.

1994 - 2004, onderwijsadviseur, Universiteit Utrecht

De belangrijkste onderwerpen waar ik me als onderwijsadviseur mee bezig hield waren de professionele ontwikkeling van docenten en leren en beoordelen op de werkplek met behulp van portfolio's. Ik was ook betrokken bij onderzoek naar communicatieprocessen tussen leraren en hun leerlingen.

1993 - 1994, onderzoeker, Curtin University

Op het Science & Mathematics Education Center van Curtin University heb ik een onderzoeksproject uitgevoerd waarin we de interpersoonlijke betekenis van het gedrag van leerkrachten in verschillende contexten in de klas hebben onderzocht.

1989 - 1993, promovendus, Universiteit Utrecht

Ik schreef een proefschrift over de interpersoonlijke betekenis van non-verbaal gedrag van leraren en de samenhang met heun relatie met leerlingen. Ik gaf daarnaast les in de Lerarenopleiding over klassenmanagement.

1987 - 1988, onderzoeker/jongerenwerker, Gemeente Nijmegen

Eind jaren tachtig was de jeugdcriminaliteit in de Nijmeegse wijk Dukenburg erg hoog. In die periode combineerde ik de rollen van jongerenwerker en onderzoeker in het jongerencentrum 'Boerderij Meijhorst' in deze wijk. Doel van het onderzoek was om meer zicht te krijgen op de leefwereld van de jongeren in deze wijk, en op de redenen voor het probleemgedrag van een aantal van hen.