Fietsend met een prof naar de basisschool

Nieuw dit jaar: de meefietser!

Op woensdag 20 maart was het weer zover: Meet the Professor! Na een feestelijke opening in het Academiegebouw fietsten 106 hoogleraren naar basisscholen door heel Utrecht. Daar lieten ze ruim 2.300 leerlingen van groepen 6, 7 en 8 kennismaken met onderzoek doen en wetenschap. Nieuw dit jaar: de meefietser! Iedere hoogleraar mocht een collega of student meenemen bij het schoolbezoek. Daarmee kregen leerlingen een nog breder beeld van wetenschap.

Groepsfoto in het Pandhof tijdens Meet the Professor

Waarnemingen en hobby’s

Tijdens de opening waren de leerlingen van combiklas 6/7/8 van Jenaplanschool Cleophas te gast en luisterden aandachtig naar professor Stefan van der Stigchel op het podium. Hij vertelde over de manier waarop we naar de wereld kijken. Hij liet zien dat je waarneming van de wereld verandert als je meer kennis hebt van waar je naar kijkt. Dat is precies wat de profs deze dag ook in de klassen teweegbrachten: de kijk op wetenschap veranderen. Het onderzoek van Van der Stigchel is ook een onderdeel van de Boost je Bewustzijn-challenge van Studium Generale, een platform met online experimenten die je zintuigen op de proef stellen en waar je deze maand nog aan mee kunt doen.

Als ik jouw kennis van de wereld aanpas, dan verandert ook jouw waarneming van de wereld.

Franck Meijboom op de orgel tijdens Meet the Professor
Foto: Lize Kraan

Maar wat doen hoogleraren eigenlijk in hun vrije tijd? Professoren zijn bijzonder sportief, muzikaal en handig, bleek uit onderzoek van Meet the Professor. Eén hobby sprong uit de verf en werd gelijk ten gehore gebracht. Professor Franck Meijboom klom namelijk in de nok van het Academiegebouw om het orgel te bespelen. Zijn grootste hobby!

Daarna ging de aanwezige klas aan de hand van Wie is de prof?, met vragen over onder andere hobby’s, op zoek naar ‘hun’ hoogleraar.

Profpost

Van tevoren weten de leerlingen niet welke hoogleraar hen komt bezoeken. Maar daar kunnen ze wel proberen achter te komen. Ze ontvangen gouden enveloppen met hints en doen allerlei opdrachten. Zo ontrafelen ze een geheime code en mogen ze, ter voorbereiding van het bezoek, de hoogleraar profpost sturen met vragen en een zelfgemaakte tekening over hoe zij denken dat de prof eruit ziet.

In de klas

In de klas hadden de hoogleraren een uur de tijd om te vertellen over onderzoek (doen).  Dat uur vloog voorbij want de leerlingen hadden wel duizend vragen voor de prof en de meefietser. Van inhoudelijke vragen over het onderzoek tot hoe vaak per week een hobby wordt uitgevoerd. De leerlingen werden op hun beurt ook aan het werk gezet: van rennen door de klas met een hartslagmeter om, tot vleesetende planten bestuderen, het dierenrijk in kaart brengen en filosoferen over waarom niet alle mensen dezelfde taal spreken.

Kinderen in de klas tijdens Meet the Professor

Organisatie

Meet the Professor wordt georganiseerd door het Centrum voor Wetenschap en Cultuur, van de Universiteit Utrecht. Het is het enige programma van het CWC dat uitsluitend voor hoogleraren is. Het CWC organiseert ook onder andere Slimme Gasten, een programma voor jonge onderzoekers die getraind en begeleid worden bij schoolbezoeken. Bij KennisKnetters en Weekend van de Wetenschap doen onderzoekers uit alle uithoeken van de universiteit mee. Zo ook bij de programma's Even Over Morgen en Betweter Festival, die zich meer richten op volwassenen.