Dr. Renske Bouwer

Universitair hoofddocent
Taal en communicatie
Language and education
r.bouwer@uu.nl
Projecten
Project
Bewust geletterd in het VO: lezen en schrijven met genres 01-09-2024 tot 31-08-2029
Algemene projectbeschrijving

Het taalvaardigheidsonderwijs in het vo wordt vaak gezien als saai en ineffectief. Dit project onderzoekt hoe we het lees- en schrijfonderwijs in onderbouw vmbo-tl en havo uitdagender en betekenisvoller kunnen maken door een vakoverstijgende en genredidactische aanpak. Leerlingen leren genrekennis bewust gebruiken bij Nederlands en geschiedenis. Op basis van theoretisch gefundeerde principes ontwerpen we met docenten lessenreeksen voor bewuste genre-geletterdheid. De effectiviteit wordt beproefd in een grootschalige interventiestudie. We verwachten dat vakoverstijgende genredidactiek kennis, vaardigheden en motivatie van leerlingen vergroot. We onderzoeken ook wat dit van leraren vraagt qua vakdidactische expertise én wat het oplevert voor vakintegratie in het curriculum.

Rol
Co-promotor & uitvoerder
Financiering
2e geldstroom - NWO NRO Knowledge for education of the future - Large
Overige projectleden
  • dr. Ninke Stukker (Rijksuniversiteit Groningen)
  • dr. Jannet van Drie (Universiteit van Amsterdam)
  • prof. dr. Carla van Boxtel (Universiteit van Amsterdam)
  • dr. Jeroen Steenbakkers (Hogeschool Windesheim)
  • Stefan Glasbergen (Hogeschool van Amsterdam)
  • prof. dr. em. Kees de Glopper (Rijksuniversiteit Groningen)
  • prof. dr. Wilbert Spooren (Radboud Universiteit Nijmegen)
Project
Promoting the reading-writing nexus: how teachers can guide students in becoming academic writers across the curriculum 01-09-2023 tot 31-08-2025
Algemene projectbeschrijving

Dit project richt zich op het verbeteren van lees- en schrijfonderwijs en levert een online routekaart op met evidence based materialen en interventies die docenten en studenten kunnen gebruiken. En een visualisatie met kansen en valkuilen in het leertraject voor academisch schrijven. Projectleider: Renske Bouwer. Participerende faculteiten: GW, FSW, REBO, BETA, GEO.

Rol
Onderzoeksleider
Financiering
1e geldstroom Utrecht Stimuleringsfonds Onderwijs
Afgesloten projecten
Project
Dialogisch schrijven: Een integrale aanpak voor betekenisvol taalonderwijs in de bovenbouw basisonderwijs 08-03-2021 tot 08-09-2022
Algemene projectbeschrijving

In het huidige taalonderwijs is er weinig aandacht voor de productieve taalvaardigheden schrijven en spreken. Ook worden ze vaak in aparte lessen behandeld, waardoor het voor leerlingen lastig is om de samenhang te zien. Daarnaast krijgen leerlingen weinig kansen om taal in verschillende betekenisvolle contexten te gebruiken als middel om te communiceren. In dit onderzoeksproject zetten wij in op een integrale aanpak van de schriftelijke en mondelinge taalvaardigheid in het basisonderwijs door leerlingen in dialoog te laten gaan over eigen geschreven teksten. De verwachting is dat dit de kwaliteit van de geschreven teksten en de gesprekken in de klas bevordert.

Rol
Onderzoeksleider & uitvoerder
Financiering
2e geldstroom - NWO NRO Kortlopend Onderwijsonderzoek
Overige projectleden
  • Chiel van der Veen (Vrije Universiteit Amsterdam)
  • Kike Olsder (Stichting Taalvorming Amsterdam)
  • Monica Koster (Tekster)
  • Bea Pompert (De Activiteit)
  • Leanne Zwama (basisschool Groen van Prinstererschool)