Focus op ontwikkeling van schrijfvaardigheid
Renske Bouwer is universitair hoofddocent Taal & Educatie. Ze heeft een interdisciplinaire achtergrond in de onderwijswetenschappen, psychologie en taalwetenschappen, die ze samenbrengt in haar onderzoekslijn naar de ontwikkeling van schrijfvaardigheid van het basisonderwijs tot aan het hoger onderwijs. Met diverse kwantitatieve en kwalitatieve methodes zoals eyetracking, keystroke logging, comparative judgement, interviews, observaties en tekstanalyses ontrafelt ze de cognitieve, affectieve en sociale processen van het (leren) schrijven en herschrijven van teksten. Ook onderzoekt ze kwaliteitsvolle manieren van toetsen en beoordelen van schrijfvaardigheid en de effectiviteit van (peer)feedback.
Wetenschappelijke inzichten als basis voor effectief en inspirerend schrijfonderwijs
Samen met docenten vertaalt Renske de wetenschappelijke inzichten naar het onderwijs. Deze combinatie van fundamenteel en praktijkgericht onderzoek heeft al geleid tot de succesvolle spin-offs Tekster en Comproved, diverse wetenschappelijke en praktijkgerichte prijzen en een cum laude promotie bij Utrecht Institute of Linguistics.
Lopende onderzoeksprojecten
Renske heeft in 2020 een Comenius Teaching Fellowbeurs ontvangen voor de ontwikkeling van de Schrijfmachine, een online platform voor studenten en docenten in het hoger onderwijs om meer grip te krijgen op het (leer)proces van academisch schrijven. Naast onderzoek met dit platform, is ze PI van een interfacultair USO onderwijsinnovatieproject naar het bevorderen van de academische lees-schrijfnexus, en van een NRO-gefinancierd project over dialogisch schrijven in het basisonderwijs (www.dialogischschrijven.nl). Ze is ook co-promotor van vier promovendi, die onderzoek doen naar automatische tekstbeoordelingen, comparatieve peerfeedback in het voortgezet onderwijs, ontwikkeling van academisch schrijven en genredidactiek over de schoolvakken heen.