Publicaties
2024
Wetenschappelijke publicaties
De Vrindt, M., Tack, A., Bouwer, R., Lesterhuis, M., & Van den Noortgate, W. (2024). Predicting initial essay quality scores to increase the efficiency of comparative judgment assessments. In Conference Proceedings BEA NAACL 24
Bouwer, R., Lesterhuis, M., De Smedt, F., Van Keer, H., & De Maeyer, S. (2024).
Comparative approaches to the assessment of writing: Reliability and validity of benchmark rating and comparative judgement.
Journal of Writing Research,
15(3), 498-518.
https://doi.org/10.17239/jowr-2024.15.03.03https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/438116/JoWR_2024_vol15_nr3_Bouwer_et_al.pdf?sequence=1 Vakpublicaties
Bouwer, R., & De Smedt, F. (2024). Evidence-informed schrijfonderwijs: de waarde van wetenschappelijk onderzoek voor het schrijfonderwijs. In R. Bouwer, M. Hamel, S. van Norden, J. Steenbakkers, & E. Stronks (Eds.), Opdat wij schrijven: Herinrichting van het schrijfonderwijs nu Uitgeverij Pica.
Bouwer, R. (2024). Dialogisch schrijven: een pleidooi voor het ontwikkelen van professioneel schrijverschap door goede gesprekken over teksten. In R. Bouwer, M. Hamel, S. van Norden, J. Steenbakkers, & E. Stronks (Eds.), Opdat wij schrijven: Herinrichting van het schrijfonderwijs nu Uitgeverij Pica.
Bouwer, R., Hamel, M., van Norden, S., Steenbakkers, J., & Stronks, E. (Eds.) (2024). Opdat wij schrijven: Herinrichting van het schrijfonderwijs nu. Uitgeverij Pica.
2023
Wetenschappelijke publicaties
De Smedt, F.
, Bouwer, R., Limpo, T., & Graham, S. (2023).
Conceptualizing, designing, implementing, and evaluating writing interventions. (Studies in Writing Series; Vol. 40). Brill.
https://doi.org/10.1163/9789004546240Bouwer, R. (2023). Het toetsen van schrijfvaardigheid. In H. van Berkel, A. Bax, & D. Joosten-ten Brinke (Eds.), Toetsen in het hoger onderwijs [vierde druk] Springer.
Bouwer, R., & van der Veen, C. (2023).
Write, talk and rewrite: The effectiveness of a dialogic writing intervention in upper elementary education. Reading and Writing. Advance online publication.
https://doi.org/10.1007/s11145-023-10474-8 Bouwer, R., Van Steendam, E., & Lesterhuis, M. (2023).
Guidelines for the validation of writing assessment in intervention studies. In F. De Smedt, R. Bouwer, T. Limpo, & S. Graham (Eds.),
Conceptualizing, designing, implementing, and evaluating writing interventions (pp. 199-223). (Studies in Writing series). Brill publishers.
https://doi.org/10.1163/9789004546240_011https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/436254/9789004546240-BP000010.pdf?sequence=1 Vakpublicaties
Bouwer, R. (2023). Dialogisch schrijven: goed schrijfonderwijs voor iedereen. Zone : tijdschrift voor ontwikkelingsgericht onderwijs, 22(2), 28.
2022
Wetenschappelijke publicaties
Bouwer, R., & van der Veen, C. (2022). Dialogisch schrijven: Een integrale aanpak voor betekenisvol taalonderwijs in de bovenbouw basisonderwijs.
De Maeyer, S., Van Daal, T.
, Bouwer, R., Lesterhuis, M., & Hartell, E. (2022).
Validity, reliability and efficiency of comparative judgement to assess student work.
Frontiers in Education,
7.
https://www.frontiersin.org/research-topics/18987/validity-reliability-and-efficiency-of-comparative-judgement-to-assess-student-work#overviewVan Daal, T., Lesterhuis, M.
, Bouwer, R., & De Maeyer, S. (2022).
Editorial: Validity, reliability and efficiency of comparative judgement to assess student work. Frontiers in Education,
7, Article 1100095.
https://doi.org/10.3389/feduc.2022.1100095Lesterhuis, M.
, Bouwer, R., Van Daal, T., Donche, V., & De Maeyer, S. (2022).
Validity of Comparative Judgment Scores: How Assessors Evaluate Aspects of Text Quality When Comparing Argumentative Texts.
Frontiers in Education,
7, Article 823895.
https://doi.org/10.3389/feduc.2022.823895Verhavert, S., Furlong, A.
, & Bouwer, R. (2022).
The Accuracy and Efficiency of a Reference-Based Adaptive Selection Algorithm for Comparative Judgment.
Frontiers in Education,
6, 1-16. Article 785919.
https://doi.org/10.3389/feduc.2021.785919van der Wilt, F.
, Bouwer, R., & van der Veen, C. (2022).
Dialogic classroom talk in early childhood education: The effect on language skills and social competence.
Learning and Instruction,
77, 1-10. Article 101522.
https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2021.101522Boerma, I., van der Wilt, F.
, Bouwer, R., van der Schoot, M., & van der Veen, C. (2022).
Mind Mapping during Interactive Book Reading in Early Childhood Classrooms: Does It Support Young Children’s Language Competence? Early Education and Development,
33(6), 1077-1093.
https://doi.org/10.1080/10409289.2021.1929686Savelberg, H. H. C. M., Bouwer, R., & Mouw, J. M. (2022). Instellingen zien onderwijstaken als corvee. Het onderwijsblad, 11.
Bouwer, R., Doosje, I., Mouw, J. M., & Savelberg, H. H. C. M. (2022). Gedreven door onderwijs: Tien portretten van bevlogen docenten in het hoger onderwijs. Deventer.
2021
Wetenschappelijke publicaties
Bouwer, R., & van der Loo, J. (2021).
Grip op je schrijfproces met De Schrijfmachine: Zelfregulerend academisch schrijven. In A. Mottart, & S. Vanhooren (Eds.),
Congresbundel 34e HSN Conferentie Onderwijs Nederlands (Vol. 34, pp. 30-35). Academia Press.
https://hsnconferentie.org/bundels 2020
Wetenschappelijke publicaties
van der Veen, C.
, Bouwer, R., Bosma, T., Beishuizen, J., Koffeman, A., Snoek, M.
, Keijzer, R., Kras, A., & Levie, A. (2020).
Handreiking effectief teamleren: Tips voor de inzet van de Amsterdamse teambeurs. Gemeente Amsterdam.
https://research.vu.nl/en/publications/handreiking-effectief-teamleren-tips-voor-de-inzet-van-de-amsterdBouwer, R. (2020). Website Academisch Schrijven. Web publication/site
Bouwer, R. (2020). Een diploma zonder centraal examen: hoe erg is dat? School Management, 22(2), 12-13.
2019
Wetenschappelijke publicaties
Verhavert, S.
, Bouwer, R., Donche, V., & De Maeyer, S. (2019).
A meta-analysis on the reliability of comparative judgement. Assessment in Education: Principles, Policy, & Practice,
2(5), 1-22.
https://doi.org/10.1080/0969594X.2019.1602027Mortier, A. V., Bouwer, R., Coertjens, L., Volckaert, E., Vrijdags, A., Van Gasse, R., Vlerick, P., & De Maeyer, S. (2019). De comparatieve beoordelingsmethode voor een betrouwbare en valide cv-screening: Een vergelijking tussen experts en studenten. Gedrag en Organisatie, 32(2), 86-107.
Van Gasse, R., Lesterhuis, M., Verhavert, S.
, Bouwer, R., Vanhoof, J., Van Petegem, P., & De Maeyer, S. (2019).
Encouraging professional learning communities to increase the shared consensus in writing assessments: The added value of comparative judgement.
Journal of Professional Capital and Community,
4(4), 269-285.
https://doi.org/10.1108/JPCC-08-2018-00212018
Wetenschappelijke publicaties
Bouwer, R., Goossens, M., Mortier, A. V., Lesterhuis, M., & De Maeyer, S. (2018). Een comparatieve aanpak voor peer assessment: Leren door te vergelijken. In D. Sluijsmans, & M. Segers (Eds.), Toetsrevolutie (pp. 92-106). Phronese.
Bouwer, R., & De Smedt, F. (2018).
Introduction special issue: Considerations and recommendations for reporting writing interventions in research publications.
Journal of Writing Research,
10(2), 115-137.
https://doi.org/10.17239/jowr-2018.10.02.01 Bouwer, R., & De Smedt, F. (2018). How to report instructional interventions in writing research? Journal of Writing Research, 10(2), 115-399.
Koster, M., & Bouwer, R. (2018).
Describing multifaceted writing interventions: From design principles for the focus and mode of instruction to student and teacher activities.
Journal of Writing Research,
10(2), 189-224.
https://doi.org/10.17239/jowr-2018.10.02.03 Bouwer, R., Lesterhuis, M., Bonne, P., & De Maeyer, S. (2018).
Applying criteria to examples or learning by comparison: Effects on students' evaluative judgment and performance in writing. Frontiers in Education,
3(OCTOBER), 1-12.
https://doi.org/10.3389/feduc.2018.00086 2017
Wetenschappelijke publicaties
Lesterhuis, M., De Smedt, F., & Bouwer, R. (2017). Schrijven en schrijfonderwijs. Pedagogische Studiën, 94(4), 211-359.
Koster, M. P., Bouwer, R., & van den Bergh, H. (2017). Bezint eer ge begint. Het effect van prewriting op tekstkwaliteit. Levende Talen Tijdschrift, 3-19.
Lesterhuis, M., De Smedt, F., & Bouwer, R. (2017). Schrijven en schrijfonderwijs: Inleiding op het themanummer. Pedagogische Studiën, 94(4), 211-215.
Koster, M., Bouwer, R., & van den Bergh, H. (2017).
Professional development of teachers in the implementation of a writing intervention program for elementary students.
Contemporary Educational Psychology,
49, 1-20.
https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2016.10.002 Vakpublicaties
Koster, M., & Bouwer, R. (2017). Schrijfonderwijs op de kaart. Basisschoolmanagement, 31(1), 8-12.
Van Gasse, R., Bouwer, R., Goossens, M., & De Maeyer, S. (2017). Competenties kwaliteitsvol beoordelen met D-PAC. Examens, 1(1), 11-17.
2016
Wetenschappelijke publicaties
Bouwer, R., & Koster, M. P. (2016). Schrijfonderzoek naar het klaslokaal. De effecten van Tekster, een nieuw ontwikkeld lesprogramma voor leerlingen in het basisonderwijs.
Vakpublicaties
Bouwer, R., & van den Bergh, H. (2016). Toetsen van schrijfvaardigheid: hoeveel beoordelaars, hoeveel taken? In R. Belt (Ed.), Literatuurbundel Starttaal (pp. 97-105). Deviant.
Koster, M. P., & Bouwer, R. (2016). Taalonderzoek in de praktijk. Meer Taal, 4(1), 25-25.
Koster, M. P., & Bouwer, R. (2016). Tekster, het schrijfonderwijs van de toekomst. Veerkracht, 13(3), 4-7.
Overige resultaten
Hazenberg, S. T. M., Bouwer, I. R., Evers-Vermeul, J., & van den Bergh, H. H. (2016). "Add punctuation!" How primary school students revise their text in response to teacher feedback. Abstract from 26e Anéla/VIOT Juniorendag, Amsterdam, Netherlands.
2015
Wetenschappelijke publicaties
Vakpublicaties
Koster, M. P., Bouwer, R., & van den Bergh, H. (2015). Recept voor een rijk gevulde schrijfles. Didactief, 45(9), 24.
Overige resultaten
Bouwer, I. R., Koster, M. P., & van den Bergh, H. H. (2015). Improving the writing skills of students in the upper elementary grades: an intervention study. 160. Paper presented at JURE conference 2015, Limassol, Cyprus.
Bouwer, I. R., Koster, M. P., & van den Bergh, H. H. (2015). Improving writing skills of students in the upper elementary grades: an experimental intervention study. 236-237. Abstract from IAIMTE Conference, Odense, Denmark.
Bouwer, I. R., Koster, M. P., & van den Bergh, H. H. (2015). Improving writing skills of students in the upper elementary grades: An experimental intervention study. Poster session presented at Learn Your Languages, Utrecht, Netherlands.
Bouwer, I. R., Koster, M. P., & van den Bergh, H. H. (2015). Improving writing skills of students in the upper elementary grades: An intervention study..
Bouwer, I. R. (2015). Improving writing skills of students in the upper elementary grades: An experimental intervention study.
Bouwer, I. R., Koster, M. P., & van den Bergh, H. H. (2015). Improving writing skills of students in the upper elementary grades: An intervention study.
2014
Wetenschappelijke publicaties
Koster, M., Bouwer, R., & Hiske, F. (2014). Beestachtig goed leren schrijven in het basisonderwijs. In A. Mottart, & S. Vanhooren (Eds.), 28ste HSN-Conferentie (28 ed., pp. 9-13). Academia Press.
Overige resultaten
Bouwer, R. (2014). Quality of teacher feedback on writing products. Poster session presented at Research School on Writing Research, Utrecht, Netherlands.
Bouwer, R. (2014). Quality of teacher feedback on writing products. Abstract from EARLI SIG Conference on Writing Research, Amsterdam, Netherlands.
Bouwer, R. (2014). Generalizability of text quality scores. Abstract from Writing Research Across Borders (Parijs).