Dr. Renske Bouwer

Universitair hoofddocent
Taal en communicatie
Language and education
r.bouwer@uu.nl

Publicaties

2024

Wetenschappelijke publicaties

De Vrindt, M., Tack, A., Bouwer, R., Lesterhuis, M., & Van den Noortgate, W. (2024). Predicting initial essay quality scores to increase the efficiency of comparative judgment assessments. In Conference Proceedings BEA NAACL 24
Bouwer, R., Lesterhuis, M., De Smedt, F., Van Keer, H., & De Maeyer, S. (2024). Comparative approaches to the assessment of writing: Reliability and validity of benchmark rating and comparative judgement. Journal of Writing Research, 15(3), 498-518. https://doi.org/10.17239/jowr-2024.15.03.03
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/438116/JoWR_2024_vol15_nr3_Bouwer_et_al.pdf?sequence=1

Vakpublicaties

Bouwer, R., & De Smedt, F. (2024). Evidence-informed schrijfonderwijs: de waarde van wetenschappelijk onderzoek voor het schrijfonderwijs. In R. Bouwer, M. Hamel, S. van Norden, J. Steenbakkers, & E. Stronks (Eds.), Opdat wij schrijven: Herinrichting van het schrijfonderwijs nu Uitgeverij Pica.
Bouwer, R. (2024). Dialogisch schrijven: een pleidooi voor het ontwikkelen van professioneel schrijverschap door goede gesprekken over teksten. In R. Bouwer, M. Hamel, S. van Norden, J. Steenbakkers, & E. Stronks (Eds.), Opdat wij schrijven: Herinrichting van het schrijfonderwijs nu Uitgeverij Pica.
Bouwer, R., Hamel, M., van Norden, S., Steenbakkers, J., & Stronks, E. (Eds.) (2024). Opdat wij schrijven: Herinrichting van het schrijfonderwijs nu. Uitgeverij Pica.

2023

Wetenschappelijke publicaties

De Smedt, F., Bouwer, R., Limpo, T., & Graham, S. (2023). Conceptualizing, designing, implementing, and evaluating writing interventions. (Studies in Writing Series; Vol. 40). Brill. https://doi.org/10.1163/9789004546240
Bouwer, R. (2023). Het toetsen van schrijfvaardigheid. In H. van Berkel, A. Bax, & D. Joosten-ten Brinke (Eds.), Toetsen in het hoger onderwijs [vierde druk] Springer.
Bouwer, R., & van der Veen, C. (2023). Write, talk and rewrite: The effectiveness of a dialogic writing intervention in upper elementary education. Reading and Writing. Advance online publication. https://doi.org/10.1007/s11145-023-10474-8
Bouwer, R., Koster, M., & van den Bergh, H. (2023). Benchmark rating procedure, best of both worlds? Comparing procedures to rate text quality in a reliable and valid manner. Assessment in Education: Principles, Policy and Practice, 30(3-4), 302-319. https://doi.org/10.1080/0969594X.2023.2241656
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/434254/Benchmark_rating_procedure_best_of_both_worlds_Comparing_procedures_to_rate_text_quality_in_a_reliable_and_valid_manner.pdf?sequence=1
Bouwer, R., & Dirkx, K. (2023). The eye-mind of processing written feedback. Learning and Instruction, 85, Article 101745. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2023.101745
Bouwer, R., Van Steendam, E., & Lesterhuis, M. (2023). Guidelines for the validation of writing assessment in intervention studies. In F. De Smedt, R. Bouwer, T. Limpo, & S. Graham (Eds.), Conceptualizing, designing, implementing, and evaluating writing interventions (pp. 199-223). (Studies in Writing series). Brill publishers. https://doi.org/10.1163/9789004546240_011
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/436254/9789004546240-BP000010.pdf?sequence=1

Vakpublicaties

Bouwer, R. (2023). Dialogisch schrijven: goed schrijfonderwijs voor iedereen. Zone : tijdschrift voor ontwikkelingsgericht onderwijs, 22(2), 28.

2022

Wetenschappelijke publicaties

Bouwer, R., & van der Veen, C. (2022). Dialogisch schrijven: Een integrale aanpak voor betekenisvol taalonderwijs in de bovenbouw basisonderwijs.
De Maeyer, S., Van Daal, T., Bouwer, R., Lesterhuis, M., & Hartell, E. (2022). Validity, reliability and efficiency of comparative judgement to assess student work. Frontiers in Education, 7. https://www.frontiersin.org/research-topics/18987/validity-reliability-and-efficiency-of-comparative-judgement-to-assess-student-work#overview
Van Daal, T., Lesterhuis, M., Bouwer, R., & De Maeyer, S. (2022). Editorial: Validity, reliability and efficiency of comparative judgement to assess student work. Frontiers in Education, 7, Article 1100095. https://doi.org/10.3389/feduc.2022.1100095
Bouwer, R., van Ockenburg, L., van der Loo, J., & van Weijen, D. (2022). Literatuurstudie naar de kenmerken van effectief schrijfonderwijs in het voortgezet onderwijs. Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek . https://www.nro.nl/onderzoeksprojecten/literatuurstudie-naar-kenmerken-van-effectief-schrijfonderwijs-het-voortgezet-onderwijs
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/426777/Literatuurstudie_schrijfonderwijs_VO_Bouwer_2022.pdf?sequence=1
Lesterhuis, M., Bouwer, R., Van Daal, T., Donche, V., & De Maeyer, S. (2022). Validity of Comparative Judgment Scores: How Assessors Evaluate Aspects of Text Quality When Comparing Argumentative Texts. Frontiers in Education, 7, Article 823895. https://doi.org/10.3389/feduc.2022.823895
Stuulen, J., Bouwer, R., & van den Bergh, H. (2022). Peerfeedback geven en gebruiken voor revisie: een vergelijking tussen twee peerfeedbackmethoden. Levende Talen Tijdschrift, 23(1), 20-35. https://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltt/article/view/2247
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/426469/2247_Artikeltekst_3585_3622_10_20220505.pdf?sequence=1
Verhavert, S., Furlong, A., & Bouwer, R. (2022). The Accuracy and Efficiency of a Reference-Based Adaptive Selection Algorithm for Comparative Judgment. Frontiers in Education, 6, 1-16. Article 785919. https://doi.org/10.3389/feduc.2021.785919
van der Wilt, F., Bouwer, R., & van der Veen, C. (2022). Dialogic classroom talk in early childhood education: The effect on language skills and social competence. Learning and Instruction, 77, 1-10. Article 101522. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2021.101522
Boerma, I., van der Wilt, F., Bouwer, R., van der Schoot, M., & van der Veen, C. (2022). Mind Mapping during Interactive Book Reading in Early Childhood Classrooms: Does It Support Young Children’s Language Competence? Early Education and Development, 33(6), 1077-1093. https://doi.org/10.1080/10409289.2021.1929686

Vakpublicaties

Bouwer, R., Mouw, J. M., & Savelberg, H. H. C. M. (2022). Wetenschappers zien zichzelf niet als docent. Web publication/site, ScienceGuide. https://www.scienceguide.nl/2022/06/wetenschappers-zien-zichzelf-niet-als-docent/
Savelberg, H. H. C. M., Bouwer, R., & Mouw, J. M. (2022). Instellingen zien onderwijstaken als corvé. Web publication/site, ScienceGuide. https://www.scienceguide.nl/2022/05/instellingen-zien-onderwijstaken-als-corve/
Koster, M., & Bouwer, R. (2022). Beter schrijven door samen SPARREN: De kracht van dialogisch schrijven. Meer Taal, 10(2). https://www.tijdschriftmeertaal.nl/art/50-7291_Beter-schrijven-door-samen-SPARREN
Savelberg, H. H. C. M., Bouwer, R., & Mouw, J. M. (2022). Instellingen zien onderwijstaken als corvee. Het onderwijsblad, 11.
Essen, A., van der Veen, C., & Bouwer, R. (2022). Dialogisch schrijven: Laat leerlingen SPARREN over hun eigen teksten. Jeugd in School en Wereld, 2, 18-22. https://www.jsw.nl/taal/sparren-over-eigen-teksten/
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/426484/_Sparren_over_eigen_teksten.pdf?sequence=1
Bouwer, R., Doosje, I., Mouw, J. M., & Savelberg, H. H. C. M. (2022). Gedreven door onderwijs: Tien portretten van bevlogen docenten in het hoger onderwijs. Deventer.
Bouwer, R., & Gerits, H. (2022). Aan de slag met het schoolexamen schrijfvaardigheid. Levende Talen Magazine, 109(2), 10-15. https://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltm/article/view/2236

2021

Wetenschappelijke publicaties

Bouwer, R., & van der Loo, J. (2021). Grip op je schrijfproces met De Schrijfmachine: Zelfregulerend academisch schrijven. In A. Mottart, & S. Vanhooren (Eds.), Congresbundel 34e HSN Conferentie Onderwijs Nederlands (Vol. 34, pp. 30-35). Academia Press. https://hsnconferentie.org/bundels

Vakpublicaties

Bouwer, R. (2021). Website Dialogisch Schrijven. Web publication/site http://www.dialogischschrijven.nl

2020

Wetenschappelijke publicaties

van der Veen, C., Bouwer, R., Bosma, T., Beishuizen, J., Koffeman, A., Snoek, M., Keijzer, R., Kras, A., & Levie, A. (2020). Handreiking effectief teamleren: Tips voor de inzet van de Amsterdamse teambeurs. Gemeente Amsterdam. https://research.vu.nl/en/publications/handreiking-effectief-teamleren-tips-voor-de-inzet-van-de-amsterd
Boerma, I., van der Wilt, F., Bouwer, R., & van der Veen, C. (2020). Can the use of mindmaps improve young children's language skills?. https://research.vu.nl/en/publications/can-the-use-of-mindmaps-improve-young-childrens-language-skills

Vakpublicaties

Bouwer, R., & Gerits, H. (2020). Op naar een beter Schoolexamen Schrijfvaardigheid. Web publication/site, Didactiek Nederlands. https://didactieknederlands.nl/op-naar-een-beter-schoolexamen-schrijfvaardigheid/
Bouwer, R. (2020). Website Academisch Schrijven. Web publication/site
Bouwer, R. (2020). Een diploma zonder centraal examen: hoe erg is dat? School Management, 22(2), 12-13.
Bouwer, R. (2020). De kracht van comparatief beoordelen bij schrijven. Van twaalf tot achttien, 2020, 7. https://research.vu.nl/en/publications/the-power-of-comparative-judgement-for-writing
Bouwer, R. (2020, Nov 15). Comparatief beoordelen van schrijfproducten voor waardevolle feedback. Didactiek Nederlands - Zo Kan Het Ook. https://didactieknederlands.nl/zokanhetook/2020/11/comparatief-beoordelen-van-schrijfproducten-voor-waardevolle-feedback/

2019

Wetenschappelijke publicaties

Verhavert, S., Bouwer, R., Donche, V., & De Maeyer, S. (2019). A meta-analysis on the reliability of comparative judgement. Assessment in Education: Principles, Policy, & Practice, 2(5), 1-22. https://doi.org/10.1080/0969594X.2019.1602027
Mortier, A. V., Bouwer, R., Coertjens, L., Volckaert, E., Vrijdags, A., Van Gasse, R., Vlerick, P., & De Maeyer, S. (2019). De comparatieve beoordelingsmethode voor een betrouwbare en valide cv-screening: Een vergelijking tussen experts en studenten. Gedrag en Organisatie, 32(2), 86-107.
Van Gasse, R., Lesterhuis, M., Verhavert, S., Bouwer, R., Vanhoof, J., Van Petegem, P., & De Maeyer, S. (2019). Encouraging professional learning communities to increase the shared consensus in writing assessments: The added value of comparative judgement. Journal of Professional Capital and Community, 4(4), 269-285. https://doi.org/10.1108/JPCC-08-2018-0021

2018

Wetenschappelijke publicaties

Bouwer, R., Goossens, M., Mortier, A. V., Lesterhuis, M., & De Maeyer, S. (2018). Een comparatieve aanpak voor peer assessment: Leren door te vergelijken. In D. Sluijsmans, & M. Segers (Eds.), Toetsrevolutie (pp. 92-106). Phronese.
Bouwer, R., & De Smedt, F. (2018). Introduction special issue: Considerations and recommendations for reporting writing interventions in research publications. Journal of Writing Research, 10(2), 115-137. https://doi.org/10.17239/jowr-2018.10.02.01
Bouwer, R., & De Smedt, F. (2018). How to report instructional interventions in writing research? Journal of Writing Research, 10(2), 115-399.
Koster, M., & Bouwer, R. (2018). Describing multifaceted writing interventions: From design principles for the focus and mode of instruction to student and teacher activities. Journal of Writing Research, 10(2), 189-224. https://doi.org/10.17239/jowr-2018.10.02.03
Bouwer, R., Lesterhuis, M., Bonne, P., & De Maeyer, S. (2018). Applying criteria to examples or learning by comparison: Effects on students' evaluative judgment and performance in writing. Frontiers in Education, 3(OCTOBER), 1-12. https://doi.org/10.3389/feduc.2018.00086
Bouwer, R., Koster, M., & van den Bergh, H. (2018). Effects of a strategy-focused instructional program on the writing quality of upper elementary students in the Netherlands. Journal of Educational Psychology, 110(1), 58-71. https://doi.org/10.1037/edu0000206
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/367564/00004760_201801000_00005.pdf?sequence=1

2017

Wetenschappelijke publicaties

Lesterhuis, M., De Smedt, F., & Bouwer, R. (2017). Schrijven en schrijfonderwijs. Pedagogische Studiën, 94(4), 211-359.
Koster, M. P., Bouwer, R., & van den Bergh, H. (2017). Bezint eer ge begint. Het effect van prewriting op tekstkwaliteit. Levende Talen Tijdschrift, 3-19.
Lesterhuis, M., De Smedt, F., & Bouwer, R. (2017). Schrijven en schrijfonderwijs: Inleiding op het themanummer. Pedagogische Studiën, 94(4), 211-215.
Bouwer, R., Koster, M., & Van Den Bergh, H. (2017). Leren schrijven met Tekster: een wetenschappelijk beproefde lesmethode voor het basisonderwijs. Pedagogische Studien, 94(4), 304-329.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/362179/download.pdf?sequence=1
Hazenberg, S. T. M., Bouwer, R., Evers-Vermeul, J., & van den Bergh, H. H. (2017). Daar maak ik geen punt van! Feedback en tekstrevisie op de basisschool. Levende Talen Tijdschrift, 18(2), 21-30. https://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltt/article/view/1688
Koster, M., Bouwer, R., & van den Bergh, H. (2017). Professional development of teachers in the implementation of a writing intervention program for elementary students. Contemporary Educational Psychology, 49, 1-20. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2016.10.002

Vakpublicaties

Koster, M., & Bouwer, R. (2017). Schrijfonderwijs op de kaart. Basisschoolmanagement, 31(1), 8-12.
Van Gasse, R., Bouwer, R., Goossens, M., & De Maeyer, S. (2017). Competenties kwaliteitsvol beoordelen met D-PAC. Examens, 1(1), 11-17.

2016

Wetenschappelijke publicaties

Bouwer, R., & Koster, M. P. (2016). Schrijfonderzoek naar het klaslokaal. De effecten van Tekster, een nieuw ontwikkeld lesprogramma voor leerlingen in het basisonderwijs.
Koster, M. P., & Bouwer, I. R. (2016). Bringing Writing Research into the Classroom: The effectiveness of Tekster, a newly developed writing program for elementary students. [Doctoral thesis 1 (Research UU / Graduation UU), Universiteit Utrecht]. ICO.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/338041/BouwerKoster.pdf?sequence=1

Vakpublicaties

Bouwer, R., & van den Bergh, H. (2016). Toetsen van schrijfvaardigheid: hoeveel beoordelaars, hoeveel taken? In R. Belt (Ed.), Literatuurbundel Starttaal (pp. 97-105). Deviant.
Koster, M. P., & Bouwer, R. (2016). Taalonderzoek in de praktijk. Meer Taal, 4(1), 25-25.
Koster, M. P., & Bouwer, R. (2016). Tekster, het schrijfonderwijs van de toekomst. Veerkracht, 13(3), 4-7.

Overige resultaten

Hazenberg, S. T. M., Bouwer, I. R., Evers-Vermeul, J., & van den Bergh, H. H. (2016). "Add punctuation!" How primary school students revise their text in response to teacher feedback. Abstract from 26e Anéla/VIOT Juniorendag, Amsterdam, Netherlands.

2015

Wetenschappelijke publicaties

Bouwer, R., Beguin, A., Sanders, T., & van den Bergh, H. (2015). Effect of genre on the generalizability of writing scores. Language Testing, 32(1), 83-100. https://doi.org/10.1177/0265532214542994
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/309193/Language_Testing_2015_Bouwer_83_100.pdf?sequence=1

Vakpublicaties

Koster, M. P., Bouwer, R., & van den Bergh, H. (2015). Recept voor een rijk gevulde schrijfles. Didactief, 45(9), 24.
Bouwer, I. R., & van den Bergh, H. H. (2015). Toetsen van schrijfvaardigheid: hoeveel beoordelaars, hoeveel taken? Levende Talen Tijdschrift, 16(3), 3-12.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/322827/1516_2260_1_SM.pdf?sequence=1

Overige resultaten

Bouwer, I. R., Koster, M. P., & van den Bergh, H. H. (2015). Improving the writing skills of students in the upper elementary grades: an intervention study. 160. Paper presented at JURE conference 2015, Limassol, Cyprus.
Bouwer, I. R., Koster, M. P., & van den Bergh, H. H. (2015). Improving writing skills of students in the upper elementary grades: an experimental intervention study. 236-237. Abstract from IAIMTE Conference, Odense, Denmark.
Koster, M. P., Bouwer, I. R., & van den Bergh, H. H. (2015). Improving the writing skills of students in the upper primary grades. Poster session presented at Learn Your Languages, Utrecht, Netherlands. https://schrijfprojectuu.files.wordpress.com/2015/02/posterexp1_eng.pdf
Bouwer, I. R., Koster, M. P., & van den Bergh, H. H. (2015). Improving writing skills of students in the upper elementary grades: An experimental intervention study. Poster session presented at Learn Your Languages, Utrecht, Netherlands.
Bouwer, I. R., Koster, M. P., & van den Bergh, H. H. (2015). Improving writing skills of students in the upper elementary grades: An intervention study..
Bouwer, I. R. (2015). Improving writing skills of students in the upper elementary grades: An experimental intervention study.
Bouwer, I. R., Koster, M. P., & van den Bergh, H. H. (2015). Improving writing skills of students in the upper elementary grades: An intervention study.

2014

Wetenschappelijke publicaties

Koster, M., Bouwer, R., & Hiske, F. (2014). Beestachtig goed leren schrijven in het basisonderwijs. In A. Mottart, & S. Vanhooren (Eds.), 28ste HSN-Conferentie (28 ed., pp. 9-13). Academia Press.
Bouwer, R., & Koster, M. P. (2014). Hoe geef je effectieve feedback op schrijfproducten? In J. Evers-Vermeul, HCJ. de Graaff, H. Schaap, & G. van Silfhout (Eds.), Verzamelde werken van leerling-docent-interactie bij schrijven in de vakken: Een ontmoeting tussen wetenschap en praktijk (pp. 28-30)
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/307052/14.pdf?sequence=1

Overige resultaten

Bouwer, R. (2014). Quality of teacher feedback on writing products. Poster session presented at Research School on Writing Research, Utrecht, Netherlands.
Bouwer, R. (2014). Quality of teacher feedback on writing products. Abstract from EARLI SIG Conference on Writing Research, Amsterdam, Netherlands.
Bouwer, R. (2014). Generalizability of text quality scores. Abstract from Writing Research Across Borders (Parijs).