Dr. Jolien van der Graaff

Martinus J. Langeveldgebouw
Heidelberglaan 1
Kamer E224
3584 CS Utrecht

Dr. Jolien van der Graaff

Universitair docent
Jeugd en Gezin
030 253 1231
j.vandergraaff@uu.nl

The central topic of Jolien's research concerns the developmental links between empathy, externalizing behavior, and parent-child relationship quality during adolescence. Jolien's research project is part of the ongoing longitudinal RADAR study, in which 497 adolescents are followed throughout adolescence. Using these data, Jolien studied the development of empathy from age 13 to age 18, and investigated the role of pubertal processes in this development. Furthermore, in cooperation with researchers of Utrecht University and VU University, Jolien invited all adolescents participating in RADAR for lab tests at the university. During these lab tests, cognitive and emotional empathic responses to dynamic facial expressions and to emotionally evocative film clips were assessed. In addition, motor empathy in response to the stimuli was assessed using facial electromyography (EMG). Further, heart rate was measured using electrocardiography (ECG) during the tasks to study basal autonomic functioning. The use of this multi-method approach provides a unique opportunity to examine the interrelations of cognitive, emotional and physiological aspects of empathy-related responding, and to investigate how the different dimensions of empathy are related to adolescents' social functioning.

Projecten
Project
Luister! Het bevorderen van kinderparticipatie rondom de scheiding van hun ouders 01-01-2023 tot 01-01-2027
Algemene projectbeschrijving

Rondom een ouderlijke scheiding zijn de stem van kinderen en hun recht op participatie nog onvoldoende gewaarborgd in het gezin, bij scheidingsmediation en in de rechtbank. Er is een gebrek aan wetenschappelijke kennis over hoe kinderparticipatie het beste kan worden vormgegeven. Dit onderzoek gaat na of de participatie van kinderen bij beslissingen rondom scheiding hun gevoel van autonomie, verbondenheid en competentie vergroot, en zo hun algemeen functioneren verbetert. Daarnaast worden mogelijke risico’s van kinderparticipatie voor hun functioneren onderzocht, alsmede individuele verschillen hierin. Het onderzoek zal resulteren in praktische richtlijnen en hulpmiddelen om de participatie van kinderen rondom scheiding te verbeteren.

Rol
Uitvoerder
Financiering
2e geldstroom - NWO