Ik ben universitair hoofddocent wetenschapseducatie aan het Freudenthal Instituut van de Universiteit Utrecht. Als bioloog en onderwijswetenschapper gaat mijn interesse naar natuur- en milieueducatie, educatie voor duurzame ontwikkeling, STEM-onderwijs en burgerschapsonderwijs. Meten en evalueren staan hierbinnen centraal in mijn onderzoek. Ik promoveerde in 2011 aan de Universiteit Antwerpen in Belgiƫ en ontving in 2014 de Rudi Verheyen early career award voor het beste onderzoek met relevantie voor het milieubeleid in Vlaanderen.
Aan de Universiteit Utrecht doceer ik aan de masteropleiding Science Education and Communication, met een focus op wetenschap-in-de-samenleving en onderzoeksmethodologie voor de onderwijswetenschappen.
Samen met collega's van de Hogeschool Utrecht, Hogeschool van Amsterdam, Aeres en Leren voor Morgen maak ik deel uit van de werkgroep duurzaamheidsdidactiek. We organiseren de jaarlijkse docenten conferentie over duurzaamheid in de klaspraktijk van docenten. Daarover lees je meer op duurzaamheidsdidactiek.nl.
Ik ben associate editor voor het Springer tijdschrift Environment, Development and Sustainability (ENVI, 2022 JCR IF = 4.080), voor de sectie 'Education and Public Awareness'.
Sinds 1 januari 2024 leid ik het consortium achter het Horizon Europe Project IMP>ACT, waarin we met 13 partners uit de academische wereld, praktijk en beleid, een impact assessment aanpak ontwikkelen voor klimaat- en duurzaamheidseducatie. Meer info over dit project kom je te weten in deze Education for Climate Talk (gehost door de Europese Commissie in maart '24).
In 2021 leverde ik samen met collega Dries Verhelst van de Universiteit Antwerpen een bijdrage aan de webinar reeks van BeGlobal NL. Die handelde over effectief duurzaamheidsonderwijs : wat is dat, en hoe maak je er op je school werk van? Je kan de opname daarvan hieronder herbekijken.