Dr. Eva van de Weijer-Bergsma

Martinus J. Langeveldgebouw
Heidelberglaan 1
Kamer F224
3584 CS Utrecht

Dr. Eva van de Weijer-Bergsma

Universitair docent
Pedagogiek in Diverse Samenlevingen
030 253 2835
e.vandeweijer@uu.nl
Projecten
Project
Multilingual voices in STEM education (Multi-STEM) 01-06-2021 tot 31-05-2027
Algemene projectbeschrijving

Multi-STEM beoogt de participatie van meertalige kinderen in het onderwijs te bevorderen: zowel bij rekenen-wiskunde als wetenschap & techniek (W&T). Een veelbelovende manier om meertalige kinderen te betrekken, is hen gebruik te laten maken van de talen die zij kennen. Dit kan door een meertalige aanpak waarin zowel het Nederlands als de thuistaal (of thuistalen) een rol spelen. In Multi-STEM wordt een meertalige aanpak ontwikkeld en toegepast in verschillende leeromgevingen: school, wetenschapsmusea, thuis. Multi-STEM wil gebruikmaken van de talen van meertalige kinderen wanneer zij leren ín, en bewegen tússen, school, wetenschapsmusea en de plek waar ze wonen. Dit bevordert hun leerprestaties en zorgt ervoor dat zij zich op al deze plekken thuis voelen.

Multi-STEM is een consortium dat bestaat uit wetenschappelijke en maatschappelijke partners: Universiteit Utrecht, Hogeschool Utrecht, iPabo Amsterdam, CPS onderwijsontwikkeling en advies, Expertis, Expertisecentrum Nederlands, Malmö University, Stichting Leerplanontwikkeling SLO, Platform Talent voor Technologie, NEMO, Museon, Teylers Museum, Spaarnesant, Voila, Wereldkidz, Zonova, Lund University Dept. of Clinical Sciences, Taal doet meer, It’s my child, Al-Amal, Joury, IOT, SARDES, Vereniging voor Science Centers, Lowan, NVORWO, SPRONG consortium, Wetenschapsknooppunt Universiteit Utrecht, gemeente Den Haag, Defence for Children 

Rol
Uitvoerder
Financiering
2e geldstroom - NWO NWA-ORC
Overige projectleden
  • Jantien Smit (HU)
  • Gerald van Dijk (HU)
  • Ronald Keijzer (iPabo)
Project
Context personalisatie van rekenwoordproblemen 01-09-2016
Algemene projectbeschrijving

Hoewel differentiatie in het rekenonderwijs van belang wordt geacht, worden veel  instructiematerialen nog ontworpen vanuit een uniforme aanpak. Het personaliseren van rekenmaterialen op basis van de individuele interese van leerlingen (context personalisatie) is potentieel een effectieve manier om leren en presteren te verbeteren, maar is mogelijk niet even effectief voor alle leerlingen. In dit project wordt onderzocht of (a) rekenvaardigheid, leesvaardigheid en werkgeheugen vaardigheid van leerlingen de effecten van personalisatie modereren, en (b) of een toename in motivatie en/of een afname in cognitieve belasting eventuele positieve effecten van personaliseren kunnen verklaren.

Rol
Onderzoeksleider
Financiering
Geen informatie beschikbaar
Afgesloten projecten
Project
Afleiders in de klas 01-09-2019 tot 31-12-2022
Algemene projectbeschrijving

Kinderen met een zeer zwak werkgeheugen ervaren mogelijk geen problemen als de omgeving weinig beroep doet op deze vaardigheid. Aan de andere kant kunnen minimale werkgeheugen problemen leiden tot grote problemen in een veeleisende omgeving. Dit is vaak zichtbaar in het verschil tussen presetaties van kinderen op daignostische tests en hun dagelijks functioneren en benadrukt het belang van instrumenten die ecologisch valide zijn en in dagelijkse situaties kunnen worden afgenomen.  

In dit project wordt de werkgeheugenvaardigheid van kinderen (6-12 jaar oud) onderzocht in twee situaties: eenmaal in een (prikkelarme) diagnostische situatie en eenmaal in de (meer prikkelrijke) situatie van de klas. Het vergelijken van de prestaties op de werkgeheugentaken in beide situaties geeft ons inzicht in de invloed van de omgeving op het dagelijks functioneren van kinderen.

De invloed van omgeving wordt onderzocht in twee groepen kinderen:

  • kinderen met een ontwikkelingsstoornis (ADHD en/of autisme spectrum stoornis)
  • kinderen zonder ontwikkelingsstoornis 

De resultaten van het onderzoek worden gebruikt om gebruikershandleiding te ontwikkelen voor psychologen en orthopedgogen die de werkgeheugen taken in hun diagnostiek gebruiken. Daarnaast geeft het onderzoek inzicht in individuele verschillen tussen kinderen: hoe verschillen kinderen in de mate waarin zij door de omstandigheden van de omgeving worden beinvloed. 

Informatiebrieven:

kinderen met een ontwikkelingsstoornis (ADHD en/of autisme spectrum stoornis)

kinderen zonder ontwikkelingsstoornis

Rol
Onderzoeksleider
Financiering
1e geldstroom DOY Invigoration grant
Overige projectleden
  • prof. dr. Sarah Durston
Project
Gedifferentieerd Rekenonderwijs (GROW) 01-09-2011 tot 01-09-2015
Algemene projectbeschrijving

Binnen de meeste basisschoolklassen lopen de rekenvaardigheden, en daarmee de onderwijsbehoeften, van verschillende leerlingen sterk uiteen. Het is daarom belangrijk dat leraren hun rekenonderwijs aanpassen aan de verschillende onderwijsbehoeften van hun leerlingen ('differentiatie'). In project GROW wordt een nascholingstraject voor leerkrachten ontwikkeld dat leerkrachten in staat moet stellen om beter in te spelen op de verschillen tussen de kinderen in hun klas. In de schooljaren 2012-2013 en 2013-2014 nemen twintig scholen deel aan het nascholingstraject terwijl 12 scholen functioneren als controlegroep. Met de data die dit oplevert zal worden onderzocht wat de effecten van het nascholingstraject zijn op onder meer de manier waarop leerkrachten instructie geven, de rekenprestaties van de leerlingen en de motivatie van de leerlingen voor het vak rekenen. 

Rol
Uitvoerder
Financiering
2e geldstroom - NWO

Eva van de Weijer-Bergsma werkt als postdoc onderzoeker op het project 'Ieder kind heeft recht op gedifferentieerd rekenonderwijs'

Link naar de site van het project



Projecten

Project: 'Ieder kind heeft recht op gedifferentieerd (speciaal) rekenonderwijs'