Universiteit Utrecht roept op tot vrijlating GEMMA-student Patrick Zaki

Poster in Bologna voor de bevrijding van activist Patrick Zaki © iStockphoto.com/bennymarty
Poster in Bologna voor de bevrijding van mensenrechtenactivist Patrick Zaki © iStockphoto.com/bennymarty

Prof. dr. Henk Kummeling, rector van de Universiteit Utrecht, prof. dr. Keimpe Algra, decaan van de Faculteit Geesteswetenschappen, Universiteit Utrecht, en prof. dr. Ted Sanders, hoofd van de Graduate School of Humanities, Universiteit Utrecht, sluiten zich aan bij de verklaring van rector Francesco Ubertini, Universiteit van Bologna, om Erasmus Mundus GEMMA-student Patrick Zaki onmiddellijk vrij te laten in het kader van de COVID-19-maatregelen.

Patrick Zaki

Patrick Zaki is student van het internationale masterprogramma voor Gender Studies GEMMA, waar ook de Universiteit Utrecht aan meedoet. Hij studeerde aan de Universiteit van Bologna, een samenwerkingspartner van de Universiteit Utrecht. In februari werd Zaki opgepakt in Egypte vanwege zijn mensenrechtenactivisme. Ondanks vele acties in de afgelopen maanden, zoals die in februari, zit hij nog steeds vast. De Egyptische president Abdul Fatah al-Sisi heeft laten weten vijfhonderddertig gevangenen gratie te willen verlenen in verband met het gevaar op COVID-19-besmetting. Zaki lijdt aan astma en zou daarvoor dus in aanmerking moeten komen.

Statement Francesco Ubertini

Ubertini publiceerde het volgende statement over de zaak: "I have learned of the announcement made by the Egyptian President al-Sisi to grant pardon to 530 prisoners in the Covid-19 law enforcement measures. I appeal to the Italian Government, to the European Commission, to the numerous institutions that have adhered to our motion and to all the universities in the world that, like us, have subscribed to the principles of the Magna Carta, to join the Alma Mater and make their voices heard. This is an opportunity to put an end to this terrible and absurd situation and to give Patrick back his life and his studies. I hope to be able to embrace him again soon here in Bologna."

Michael Ignatieff, president en rector van de Central European University, heeft zich hier inmiddels bij aangesloten, evenals de overige rectoren van het GEMMA-consortium.

Statement Rosemarie Buikema

Rosemarie Buikema, UU-coördinator van GEMMA, schrijft het volgende: "Mensenrechtenactivist en Gender Studies student Patrick Zaki leeft nu al bijna vijf maanden onder slechte omstandigheden in een gevangenis in Cairo zonder uitzicht op een eerlijk proces. De Utrechtse en de internationale gemeenschap van Gender Studies-studenten en docenten maakt zich grote zorgen om zijn lot en roept de Europese Commissie op de druk op deze zaak hoog te houden zodat Patrick Zaki zijn vrijheid terugkrijgt, gebruik kan maken van zijn burgerrechten en zijn opleiding kan vervolgen."

Protest

DUB schreef in februari over de protestbijeenkomsten in Bologna, Granada en Utrecht. In dit artikel staat meer informatie over de zaak, waaronder een internationale petitie die inmiddels al door meer dan 200.000 mensen is ondertekend.