Peter Pelzer wint landelijke docentenprijs

Peter Pelzer wint ISO Docent van het Jaarprijs 2024
Peter Pelzer en Robbert Dijkgraaf (foto: Max van der Weide)

Peter Pelzer, Universitair Hoofddocent aan het Departement Sociale Geografie en Planologie (faculteit Geowetenschappen), is verkozen tot Docent van het Jaar door de jury van het Interstedelijk Studenten overleg (ISO).

Op 25 maart werd deze prijs in DE KOM in Nieuwegein tijdens deze bijzondere tiende editie aan Peter uitgereikt door demissionair minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Robbert Dijkgraaf. Naast een fysieke prijs wint hij hiermee een beurs voor onderwijsinnovatie en een erefunctie binnen het Comeniusnetwerk.

Naast docent is Peter ook programmadirecteur Onderwijs voor Professionals bij de faculteit Geowetenschappen, en is hij verbonden aan de Urban Futures Studio en de Utrecht Young Academy. In 2023 ontving Peter al de Docent van het Jaar prijs van de Universiteit Utrecht.

Ik ben ontzettend vereerd dat ik ben uitgeroepen tot Docent van het Jaar. Deze titel is een prachtige erkenning van mijn docentschap, waarin ik studenten betrek bij de grote maatschappelijke vragen van deze tijd. Ik probeer ze bewust te maken van wat zíj daaraan kunnen bijdragen.

Docent van het Jaar Peter Pelzer

Nieuwe onderwijsvormen en concepten

Peter weet als vernieuwer allerlei nieuwe onderwijsvormen en concepten toe te passen in zijn onderwijs. Verbeelding en voorstellingsvermogen komen vaak terug in zijn cursussen, zoals het vormgeven van ‘een museum van de toekomst’ of het schrijven van een fictief boek uit de toekomst. Daarnaast is Peter een verbinder: tussen theorie en praktijk, abstract en concreet, leren en ervaren en tussen de studenten en het werkveld.

Peter is als docent een echte vernieuwer en verbinder. Daarnaast vindt hij het belangrijk om studenten het gevoel te geven dat ze deel uit uitmaken van iets groters. Peter weet hoe je studenten een gevoel van verantwoordelijkheid moet geven en hoe je de lesmethoden hier op aanpast. Ik feliciteer hem van harte met deze eervolle prijs.

Rector Magnificus Henk Kummeling

ISO Docent van het Jaar verkiezing 2024

Het doel van de ISO Docent van het Jaar verkiezing is om inspirerend en goed docentschap in het hoger onderwijs in het zonnetje te zetten. Dit jaar werd hierin extra aandacht besteed aan innovatie binnen het vakgebied van de docent.

Heel terecht dat docenten met deze verkiezing in de schijnwerpers staan. Studenten weten als geen ander hoe belangrijk een goede docent is. Een goede docent kan iets in je wakker maken, je vertrouwen geven, nieuwe werelden voor je openen. Onderwijs draait uiteindelijk om de magische verbinding tussen studenten en docenten.

demissionair minister Robbert Dijkgraaf