Joop Schippers krijgt erepenning Universiteit Utrecht

Joop Schippers met de UU erepenning

Joop Schippers heeft bij de gelegenheid van zijn officieuze emeritaat de erepenning van de Universiteit Utrecht gekregen. Hij blijft nog een tijd actief als hoogleraar.

Joop Schippers heeft jarenlang een belangrijke rol gespeeld in de Utrechtse medezeggenschap, eerst als onafhankelijk voorzitter bij de faculteitsraad Recht, Economie, Bestuur en Organisatie en sinds 2007 als lid van de universiteitsraad. Hij heeft dat telkens met nieuw enthousiasme gedaan, kritisch en constructief. Hij heeft altijd een frisse, scherpe blik behouden, vertegenwoordigde met gezag de medewerkers en was altijd bereid zijn kennis en brede netwerk in te zetten.

Daarnaast heeft Joop een bestuurlijke rol als coördinator van het  interdisciplinaire ‘Future of Work’ onderzoek aan de Universiteit Utrecht gehad. Hij weet als arbeidseconoom zijn wetenschappelijke kennis voor een breed publiek toegankelijk te maken; met podcasts, vele mediaoptredens, lezingen, workshops etc. Hij heeft daarvoor in 2013 ook de publiprijs gekregen van de Universiteit Utrecht.

Joop Schippers is een wetenschappelijk leven lang verbonden aan de Universiteit Utrecht. Hij is een ambassadeur voor onze universiteit en heeft jarenlang met verve bijgedragen aan verbeteringen van het universitair beleid en het bestuur scherp gehouden.

Reden genoeg hem te lauweren op het moment dat hij met emeritaat gaat. De tekst op de penning luidt: ‘Joop Schippers: kritisch en loyaal met passie voor medezeggenschap en wetenschap’.

Over de erepenning

Een zilveren erepenning wordt toegekend aan personen die zich bijzonder verdienstelijk hebben gemaakt voor de Universiteit Utrecht.