Birgit Meyer ontvangt eredoctoraat van de Universität Zürich

Birgit Meyer (midden achter) ontvangt eredoctoraat van Universität Zürich. Foto: © Frank Brüderli
Birgit Meyer (midden achter) ontvangt eredoctoraat van Universität Zürich. © Frank Brüderli

Hoogleraar Religiewetenschap Birgit Meyer is een van de zeven wetenschappers die dit jaar een eredoctoraat heeft ontvangen van de Universität Zürich. Het doctoraat is afgelopen 29 april tijdens de Dies academicus uitgereikt.

Talrijke impulsen

De faculteit Theologie van Universität Zürich eert Meyer voor haar onderzoek naar de Afrikaanse pinksterbeweging, dat de diversiteit van het wereldwijde christendom laat zien. Volgens de faculteit heeft Meyer over de jaren gezorgd voor talrijke impulsen voor het onderzoek naar religie in al haar facetten, waaronder voor een materiële en postkoloniale benadering.

Meyer kreeg het nieuws toen ze in januari onderzoek deed in Ghana. “Ik was volstrekt verrast met deze erkenning, maar vooral ook superblij”, zegt ze. “Tijdens mijn bezoek aan Zürich voor de uitreiking in de afgelopen week vond ik veel raakvlakken tussen mijn werk en dat van de onderzoekers en studenten in hun Religionswissenschaftliches Seminar. We gaan kijken hoe we in de toekomst, mede dankzij het LERU-verband waartoe de Universiteit Utrecht en Universität Zürich beide behoren, meer kunnen samenwerken.”

Birgit Meyer

Birgit Meyer is opgeleid als cultureel antropoloog en is sinds 2011 hoogleraar Religiewetenschap aan de Universiteit Utrecht. Met meer dan twintig jaar ervaring op het gebied van onderzoek naar ‘geleefde religie’ in Ghana, bestudeert ze religie vanuit een mondiaal, materiaal en post-seculier perspectief.

De drijfveer van haar onderzoek is Meyers streven om de veranderende rol en plaats van religie in onze tijd te begrijpen en om te laten zien dat wetenschappelijk onderzoek naar religie van centraal belang is voor een beter begrip van onze wereld.

Bekijk de uitreikingsceremonie (in het Duits)