Publications
2023
Scholarly publications
2022
Professional publications
ten Berge, H. (Author), Lam, I. (Author), Ouwehand, C. (Author), Smit, K. (Author), Hagemeijer, R. (Author), & van de Grint, L. (Author). (2022).
Aan de slag met wederkerigheid en maatwerk in onderwijs voor professionals. Web publication/site
https://www.uu.nl/onderwijs/onderwijsadvies-training/kennisdossiers/themadossier-onderwijs-voor-professionals/aan-de-slag-met-wederkerigheid-en-maatwerk-in-onderwijs-voor-professionals 2020
Professional publications
2019
Professional publications
ten Berge, J. H., & Lam, J. I. (2019). Een Leven Lang Leren vraagt om flexibiliteit: Hoe maak je de universiteit aantrekkelijk voor de nieuwe doelgroep . THeMA : Tijdschrift voor Hoger Onderwijs & Management, 26(1), 52-56.
2018
Professional publications
Zuiker, I., Lam, J. I., Adriaanse, P. J. G., Bakker, W. E., Kluijtmans, M.
, & van Tartwijk, J. W. F. (2018).
Levenslang Leren: Uitgangspunten voor postacademisch onderwijs.
THeMA : Tijdschrift voor Hoger Onderwijs & Management,
25(1), 36-40.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/375275/fsw_ot_thema_tijdschrift_levenslang_leren_0.pdf?sequence=1 2013
Professional publications
2012
Scholarly publications
De Groot, E., Jaarsma, D., Endedijk, M., Mainhard, T., Lam, I., Simons, R.-J., & van Beukelen, P. (2012).
Critically reflective work behavior of health care professionals.
Journal of Continuing Education in the Health Professions,
32(1), 48-57.
https://doi.org/10.1002/chp.21122 de Groot, E., Jaarsma, A. D. C., Endedijk, M., Mainhard, M. T., Lam, I., Simons, P. R. J., & van Beukelen, P. (2012). Critically reflective work behavior of healthcare professionals. Journal of Continuing Education in the Health Profession, 32(1), 48-57.
2010
Professional publications
Scager, K., van Strien, J. L. H., & Lam, J. I. (2010). Laat de beoordeling van de docent maar (niet) over aan de student: De zin en onzin van cursusevaluaties. THeMA : Tijdschrift voor Hoger Onderwijs & Management, 26(5), 53-57.
Other output
Lam, I., & Filius, R. (2010). Weblectures: Addition or substitute?. 196-199. Abstract from Online Educa Berlin, Berlin.
2009
Scholarly publications
Leijen, Ä., Lam, I., Wildschut, E. M. M., Simons, P. R. J., & Admiraal, W. F. (2009). Streaming video to enhance dance education students' reflection in dance education. Computers & Education, 52(1), 169-176.
Leijen, Ä., Lam, I., Simons, P. R. J., & Wildschut, L. (2009). Difficulties teachers report about students' reflection: lessons learned from dance education. Teaching in Higher Education, 14(3), 315-326.
Professional publications
Other output
Lam, I. (2009). ICT competences of students in higher education in Europe.. Abstract from EARLI 2009, Amsterdam.
2008
Scholarly publications
Professional publications
Lam, I., & Ritzen, M. (2008). The ne(x)t generation students: needs and expectations. 32-35. Abstract from ONLINE EDUCA BERLIN 2008, Berlin.
2007
Scholarly publications
Professional publications
Lam, J. I., Sligte, H. W., Wijers, M. M., Jonker, V. H., & Simons, P. R. J. (2007). Uitgeverij Malmberg en haar nieuwe missie: blended leerconcepten. IVLOS, Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht / SCO-Kohnstamm Instituut, Universiteit van Amsterdam.
Leijen, Ä., Lam, I., Wildschut, L., & Simons, P. R. J. (2007). Understanding reflection in practical dance classes. 244-245. Abstract from EARLI 2007, Budapest.
Leijen, Ä., Lam, I., Wildschut, L., & Simons, P. R. J. (2007).
Understanding the pedagogical practices of reflection in tertiary dance education. 34. Abstract from 10th Conference of the Junior Researchers of EARLI (JURE), Budapest.
http://earli2007.hu/media/jure/abstracts_paper_jure2.pdf 2006
Professional publications
Lam, I., Rubens, W.
, & Simons, P. R. J. (2006).
Hebben elektronische leeromgevingen hun langste tijd gehad of toch niet? THeMA : Tijdschrift voor Hoger Onderwijs & Management,
13(2), 35-39.
http://www.te-learning.nl/arttoekomstelo.pdf 2005
Scholarly publications
Lam, I., Akkerman, S., ter Horst, S., de Laat, M., & Monachesi, P. (2005). Blended beleid voor blended learning. (e-Learning Research Reeks ed.) Stichting SURF.
Professional publications
de Jong, Y., Lam, I., & Admiraal, W. (2005). Evaluatie van Blackboard en WebCT Vista onder docenten van de Universiteit Utrecht (voorjaar 2005). UU IVLOS.
Other output
Zitter, I. I., Rubens, G. F. L. M., & Lam, J. I. (2005). Ontwerpregels voor multiprofessioneel, competentiegericht onderwijs in de gezondheidszorg. 169-171. Abstract from ORD 2005, Gent.
Admiraal, W., Akkerman, S., & Lam, I. (2005). Practitioner views on continuing professional development in ICT in education: teachers' workplace learning and workplace affordances. Abstract from Sixth International Conference on HRD Research & Practice Across Europe, Leeds, England.
de Jong, Y., Lam, I., & Admiraal, W. (2005). Evaluatie van electronische leeromgevingen (ELO's) in de lerarenopleiding: een ontwerp van een instrument om de aansturing van het leerproces in ELO's te evalueren. 440-442. Abstract from ORD 2005, Gent.
2004
Scholarly publications
Akkerman, S., Lam, I., & Admiraal, W. (2004). They understand what it takes - A pioneers' view on teachers' professional development. In C. Vrasidas, & G. V. Glass (Eds.), Online professional development for teachers (pp. 249-264). (Current perspectives on applied information techniques). Information Age Publishing Inc.
Professional publications
Lam, I., van de Groep, J. A. H., Admiraal, W., Akkerman, S., Buijs, I., & ter Horst, S. (2004). ILAB Dutch national report. IVLOS, Universiteit Utrecht.
Other output
Admiraal, W., de Jong, Y., Lam, I., & Hughes, J. (2004). Models and tools for evaluation of e-learning in higher education. 82. Abstract from ORD 2004, Utrecht.
de Jong, Y., Lam, I., & Rubens, W. (2004). The evaluation of E-Learning - What we can learn from the exisiting literature and research. 61. Abstract from ECER 2004, Rethymnon, Crete.
2003
Scholarly publications
Midoro, V., Bocconi, S., Pozzi, F., Repetto, M., Sarti, L., Admiraal, W., Akkerman, S., Dixon, J., Lam, I., Martin, A., Gjørling, U., Poulsen, L., Rosenbeck, C., Sancho, J., & Pitsaki, I. (2003). School innovation, ICT and pioneer teachers. In V. Midoro, & W. Admiraal (Eds.), Pioneer teachers. A key factor in European school innovation (pp. 9-16). Edizioni Menabò Didattica.
Admiraal, W., Akkerman, S., & Lam, I. (2003). Teachers competencies and professional development from a pracitioners view. In V. Midoro, & W. Admiraal (Eds.), Pioneer Teachers. A key factor in European school innovation (pp. 57-72). Edizioni Menabò Didattica.
Professional publications
Admiraal, W., Albarracin, D., Alonso, C., Bocconi, S., Dixon, J., Giró, X., Gjørling, U., Hernández, R., Lam, I., Martin, A., Midoro, V., Morales, M. J., Pitsaki, I., Poulsen, L., Pozzi, F., Repetto, M., Rosenbeck, C., Sancho, J., Sarti, L., & Trentin, G. (2003). Building a european lifelong learning system on ICT in education for pioneer teachers. ULEARN.
2002
Scholarly publications
Lam, J. I., & Markenhof, A. T. (2002). Student-centred learning in a telematic learning environment. In D. Watson, & J. Anderson (Eds.), Networking the learner. Computers in education (pp. 29-38). Kluwer Academic Publishers.
Professional publications
Lam, J. I. (2002). Trends en aanbevelingen. In P. Gorissen, & J. I. Lam (Eds.), EDUCAUSE 2002: Juggling opportunities in collaborative environments (pp. 6-8). SURF Educatie<F>.
Lam, J. I., & Markenhof, A. T. (2002). PreScriptum: een praktijkvoorbeeld van transformatie. TINFON, 11(1), 4-7.
Gorissen, P., & Lam, J. I. (2002). EDUCAUSE 2002: Juggling opportunities in collaborative environments. SURF Educatie<F>.
Lam, J. I., Nab, J., Noordewier, S., & van Tartwijk, J. W. F. (2002). Evaluatie invoering Blackboard bij de Faculteit Sociale Wetenschappen (UU). In B. Cordewener, J. van de Gruiter, & I. Keijsers (Eds.), ICT in het onderwijs vanuit studentenperspectief. Surf Educatie (pp. 48-55). Stichting SURF.
Other output
Pilot, A., van Geloven, M. P., Lam, J. I., van Tartwijk, J. W. F., & Veen, W. (2002). ICT-innovation in Higher Education: differences in key issues between disciplines. 285-290. Abstract from Unknown event, Asilomar, USA.
2001
Scholarly publications
van Tartwijk, J. W. F., Pilot, A., Veen, W., van Geloven, M. P.
, & Lam, J. I. (2001).
ICT-gebruik in het hoger onderwijs: verschillen per sector.
Tijdschrift voor Hoger Onderwijs,
19(2), 130-144.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/22637/tartwijk-ict-gebruik%2520in%2520het%2520hoger%2520onderwijs.pdf?sequence=2 Professional publications
Lam, J. I., Nab, J., Noordewier, S., & van Tartwijk, J. W. F. (2001). Evaluatie invoering Blackboard Faculteit Sociale Wetenschappen. IVLOS, Universiteit Utrecht.
van Tartwijk, J. W. F., Pilot, A., Veen, W., van Geloven, M. P., & Lam, J. I. (2001). Het ICT- & onderwijsprofiel van de sectoren van hoger onderwijs. Tijdschrift voor Hoger Onderwijs, 19(2), 130-144.
Other output
Lam, J. I., & Markenhof, A. T. (2001). Student-centred learning in a telematic learning environment. 59. Abstract from 7th IFIP World Conference on Computers in Education, Copenhagen, Denmark.
2000
Professional publications
Lam, J. I., & Markenhof, A. T. (2000). PreScriptum. Een telematische cursus over de probleemstelling als basis van een onderzoeksopzet. UU IVLOS.
Other output
van Tartwijk, J. W. F., Pilot, A., van Geloven, M. P., & Lam, J. I. (2000). Profielen van ICT-gebruik, motieven en knelpunten van de sectoren van hoger onderwijs. Abstract from Unknown event, Asilomar, USA.
Markenhof, A. T. (Author), Lam, J. I. (Author), & Ossebaard, M. E. (Author). (2000).
PreScriptum. Een telematische cursus over de probleemstelling als basis van een onderzoeksopzet. Software, IVLOS.
http://www.ivlos.uu.nl/ps/ 1994
Scholarly publications
Lam, J. I. (1994). De mythe van het 'lege nest'. Over echtpaarrelaties als de kinderen het huis uit zijn. [Doctoral thesis 1 (Research UU / Graduation UU), Faculteit Sociale Wetenschappen].