Dr. Ineke Lam

Martinus J. Langeveldgebouw
Heidelberglaan 1
Kamer F315
3584 CS Utrecht

Dr. Ineke Lam

Onderwijskundig adviseur/trainer
Onderwijsadvies & training
06 51 221 335
j.i.lam@uu.nl

Publicaties

2023

Vakpublicaties

ten Berge, H., & Lam, I. (2023). Wederkerigheid en maatwerk in didactiek voor onderwijs voor professionals. Th&ma, 41(2), 114-128. https://doi.org/10.59532/tvho.v41i2.15693
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/435838/TvHO15693_04_Wederkerigheid_en_maatwerk.pdf?sequence=1
ten Berge, H., Lam, I., Smit, K., & Ouwehand, C. (2023). Working on reciprocity and customisation in Continuing Education. Web publication/site https://www.uu.nl/en/education/educational-development-training/knowledge-dossier/working-on-reciprocity-and-customisation-in-continuing-education
Loopers, J., Lam, I., Prins, F., & de Bakker, M. (2023). 'Alsof je de enige bent die deze opleiding volgt': De sociale component van het hoger onderwijs. Th&ma, 2023(2), 53-57. https://www.themahogeronderwijs.org/110-2802_h1-Alsof-je-de-enige-bent-die-deze-opleiding-volgt-h1aan

2022

Vakpublicaties

ten Berge, H., Lam, I., Ouwehand, C., Smit, K., Hagemeijer, R., & van de Grint, L. (2022). Aan de slag met wederkerigheid en maatwerk in onderwijs voor professionals. Web publication/site https://www.uu.nl/onderwijs/onderwijsadvies-training/kennisdossiers/themadossier-onderwijs-voor-professionals/aan-de-slag-met-wederkerigheid-en-maatwerk-in-onderwijs-voor-professionals

2020

Vakpublicaties

ten Berge, H., & Lam, I. (2020). Een bestaande cursus omzetten naar een online cursus: waar begin je?. Web publication/site https://www.uu.nl/onderwijs/onderwijsadvies-training/kennisdossiers/themadossier-online-onderwijs/een-bestaande-cursus-omzetten-naar-een-online-cursus-waar-begin-je

2019

Vakpublicaties

ten Berge, J. H., & Lam, J. I. (2019). Een Leven Lang Leren vraagt om flexibiliteit: Hoe maak je de universiteit aantrekkelijk voor de nieuwe doelgroep . THeMA : Tijdschrift voor Hoger Onderwijs & Management, 26(1), 52-56.

2018

Vakpublicaties

Zuiker, I., Lam, J. I., Adriaanse, P. J. G., Bakker, W. E., Kluijtmans, M., & van Tartwijk, J. W. F. (2018). Levenslang Leren: Uitgangspunten voor postacademisch onderwijs. THeMA : Tijdschrift voor Hoger Onderwijs & Management, 25(1), 36-40.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/375275/fsw_ot_thema_tijdschrift_levenslang_leren_0.pdf?sequence=1

2013

Vakpublicaties

Lam, I., & Gratama van Andel, R. (2013). Videolessen en rendement op het Deltion College. Kennisnet. http://www.kennisnet.nl/uploads/tx_kncontentelements/Eindrapport_videolessen_en_rendement_op_het_Deltion_College_def_1_.pdf

2012

Wetenschappelijke publicaties

De Groot, E., Jaarsma, D., Endedijk, M., Mainhard, T., Lam, I., Simons, R.-J., & van Beukelen, P. (2012). Critically reflective work behavior of health care professionals. Journal of Continuing Education in the Health Professions, 32(1), 48-57. https://doi.org/10.1002/chp.21122
de Groot, E., Jaarsma, A. D. C., Endedijk, M., Mainhard, M. T., Lam, I., Simons, P. R. J., & van Beukelen, P. (2012). Critically reflective work behavior of healthcare professionals. Journal of Continuing Education in the Health Profession, 32(1), 48-57.

2010

Vakpublicaties

Scager, K., van Strien, J. L. H., & Lam, J. I. (2010). Laat de beoordeling van de docent maar (niet) over aan de student: De zin en onzin van cursusevaluaties. THeMA : Tijdschrift voor Hoger Onderwijs & Management, 26(5), 53-57.
Ritzen, M. M. J., Gratama van Andel, S., & Lam, I. (2010). Nieuwe Blackboard-functies in het onderwijs van de Universiteit Utrecht : Rapportage en advies. (Projectrapportage en advies ed.) Universiteit Utrecht IVLOS.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/202818/Adviesrapport%2520BB-functies%2520def-15%2520juni.pdf?sequence=1
Filius, R., & Lam, I. (2010). Ervaringen met weblectures. OnderwijsInnovatie, 12(1), 30-34. http://www.ou.nl/Docs/TijdschriftOI/OI_1_2010.pdf
Gratama van Andel, R., Lam, I., & Wismans, G. A. (2010). Lerend lesgeven met ICT : Eindrapportage inclusief ervaringscasuïstiek VAL-pilots 2008-2010. IVLOS/Citowoz.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/202795/Publieke%2520eindrapportage%2520en%2520ervaringscasuistiek_def.pdf?sequence=1

Overige resultaten

Lam, I., & Filius, R. (2010). Weblectures: Addition or substitute?. 196-199. Abstract from Online Educa Berlin, Berlin.

2009

Wetenschappelijke publicaties

Leijen, Ä., Lam, I., Wildschut, E. M. M., Simons, P. R. J., & Admiraal, W. F. (2009). Streaming video to enhance dance education students' reflection in dance education. Computers & Education, 52(1), 169-176.
Leijen, Ä., Lam, I., Simons, P. R. J., & Wildschut, L. (2009). Difficulties teachers report about students' reflection: lessons learned from dance education. Teaching in Higher Education, 14(3), 315-326.

Vakpublicaties

Filius, R., & Lam, I. (2009). Rapportage Evaluatie Weblectures Universiteit Utrecht. UU IVLOS.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/41709/Evaluatie%2520weblectures%2520UU%2520eindrapportage.pdf?sequence=1

Overige resultaten

Lam, I. (2009). ICT competences of students in higher education in Europe.. Abstract from EARLI 2009, Amsterdam.

2008

Wetenschappelijke publicaties

Leijen, Ä., Lam, I., Simons, P. R. J., & Wildschut, L. (2008). Pedagogical practices of reflection in tertiary dance education. European Physical Education Review, 14(2), 223-241. http://epe.sagepub.com/cgi/content/abstract/14/2/223

Vakpublicaties

Lam, I. (2008). Roadmap for further development and implementation of the open Framework for Continuing Professional Development for trainers in Europe. TT PLUS project/ Universiteit Utrecht / IVLOS. http://www.ttplus.org/wp-content/uploads/2008/11/wp7-ttplus-roadmap.pdf

Overige resultaten

Lam, I., & Ritzen, M. (2008). Tools and pedagogies that fit the ne(x)t generation of students. 42. Abstract from EDEN Annual Conference 2008. http://www.elene-tlc.net/File:Work_Packages/WP_D_-_Dissemination/3._Publications/160.html
Lam, I., & Ritzen, M. (2008). The ne(x)t generation students: needs and expectations. 32-35. Abstract from ONLINE EDUCA BERLIN 2008, Berlin.
Lam, I. (2008). A common framework for professional development of trainers in Europe – findings from case studies. 52. Abstract from ECER 2008, Gothenburg, Sweden. http://www.eera-ecer.eu/publication-database/conference/2008/contribution/981_findings_from_case_studies/
Lam, I., & Ritzen, M. (2008). Van ELOs naar ELO. Abstract from SURF Onderwijsdagen 2008. http://owd2008.surf.nl/owd2008/index.php?programma_datum=2008-11-11&do=viewprogramma&id=89&preconferentie=0

2007

Wetenschappelijke publicaties

Leijen, Ä., Wildschut, L., Lam, I., & Simons, R. J. (2007). Challenges to face: Difficulties dance students encounter with reflection and how to overcome these. In Conferentie Onderzoek in Cultuureducatie 2007 (pp. 1-25) http://www.cultuurnetwerk.nl/producten_en_diensten/eerdere_evenementen/papers/Challenges_to_face_culture_education_full%20paper_Leijen_et_al.doc

Vakpublicaties

Lam, I., Rubens, W., & Simons, R. J. (2007). Eén ELO voor de UU. UU IVLOS.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/25850/lam-_233__233_n%2520elo.pdf?sequence=1
van Elk, L., Leijen, Ä., & Lam, J. I. (2007). Training in companies in Europe. Summary of cases. TTplus Project / Universiteit Utrecht / IVLOS. http://www.ttplus.org/wp-content/uploads/2007/11/final_report_summary-of-case-studies.pdf
Lam, J. I., Sligte, H. W., Wijers, M. M., Jonker, V. H., & Simons, P. R. J. (2007). Uitgeverij Malmberg en haar nieuwe missie: blended leerconcepten. IVLOS, Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht / SCO-Kohnstamm Instituut, Universiteit van Amsterdam.

Overige resultaten

Lam, I., & Ritzen, M. (2007). Preparing universities for the ne(x)t generation. 34. Abstract from EARLI PBPR 2007, Maastricht. http://www.earli.org/resources/Abstract%20bookPBPR2007.pdf
Leijen, Ä., Lam, I., Wildschut, L., & Simons, P. R. J. (2007). Understanding reflection in practical dance classes. 244-245. Abstract from EARLI 2007, Budapest.
Leijen, Ä., Lam, I., Wildschut, L., & Simons, P. R. J. (2007). Understanding the pedagogical practices of reflection in tertiary dance education. 34. Abstract from 10th Conference of the Junior Researchers of EARLI (JURE), Budapest. http://earli2007.hu/media/jure/abstracts_paper_jure2.pdf

2006

Vakpublicaties

Lam, I., Rubens, W., & Simons, P. R. J. (2006). Hebben elektronische leeromgevingen hun langste tijd gehad of toch niet? THeMA : Tijdschrift voor Hoger Onderwijs & Management, 13(2), 35-39. http://www.te-learning.nl/arttoekomstelo.pdf

2005

Wetenschappelijke publicaties

Lam, I., Akkerman, S., ter Horst, S., de Laat, M., & Monachesi, P. (2005). Blended beleid voor blended learning. (e-Learning Research Reeks ed.) Stichting SURF.

Vakpublicaties

de Jong, Y., Lam, I., & Admiraal, W. (2005). Evaluatie van Blackboard en WebCT Vista onder docenten van de Universiteit Utrecht (voorjaar 2005). UU IVLOS.

Overige resultaten

Zitter, I. I., Rubens, G. F. L. M., & Lam, J. I. (2005). Ontwerpregels voor multiprofessioneel, competentiegericht onderwijs in de gezondheidszorg. 169-171. Abstract from ORD 2005, Gent.
Admiraal, W., Akkerman, S., & Lam, I. (2005). Practitioner views on continuing professional development in ICT in education: teachers' workplace learning and workplace affordances. Abstract from Sixth International Conference on HRD Research & Practice Across Europe, Leeds, England.
de Jong, Y., Lam, I., & Admiraal, W. (2005). Evaluatie van electronische leeromgevingen (ELO's) in de lerarenopleiding: een ontwerp van een instrument om de aansturing van het leerproces in ELO's te evalueren. 440-442. Abstract from ORD 2005, Gent.

2004

Wetenschappelijke publicaties

Akkerman, S., Lam, I., & Admiraal, W. (2004). They understand what it takes - A pioneers' view on teachers' professional development. In C. Vrasidas, & G. V. Glass (Eds.), Online professional development for teachers (pp. 249-264). (Current perspectives on applied information techniques). Information Age Publishing Inc.

Vakpublicaties

Lam, I., van de Groep, J. A. H., Admiraal, W., Akkerman, S., Buijs, I., & ter Horst, S. (2004). ILAB Dutch national report. IVLOS, Universiteit Utrecht.

Overige resultaten

Admiraal, W., de Jong, Y., Lam, I., & Hughes, J. (2004). Models and tools for evaluation of e-learning in higher education. 82. Abstract from ORD 2004, Utrecht.
de Jong, Y., Lam, I., & Rubens, W. (2004). The evaluation of E-Learning - What we can learn from the exisiting literature and research. 61. Abstract from ECER 2004, Rethymnon, Crete.

2003

Wetenschappelijke publicaties

Midoro, V., Bocconi, S., Pozzi, F., Repetto, M., Sarti, L., Admiraal, W., Akkerman, S., Dixon, J., Lam, I., Martin, A., Gjørling, U., Poulsen, L., Rosenbeck, C., Sancho, J., & Pitsaki, I. (2003). School innovation, ICT and pioneer teachers. In V. Midoro, & W. Admiraal (Eds.), Pioneer teachers. A key factor in European school innovation (pp. 9-16). Edizioni Menabò Didattica.
Admiraal, W., Akkerman, S., & Lam, I. (2003). Teachers competencies and professional development from a pracitioners view. In V. Midoro, & W. Admiraal (Eds.), Pioneer Teachers. A key factor in European school innovation (pp. 57-72). Edizioni Menabò Didattica.
Admiraal, W., Akkerman, S., & Lam, I. (2003). Il punto di vista dei docenti. Le competenze dei docenti e lo sviluppo professionale dal punto di vista degli insegnanti. [U-learn on-line community: Teacher competencies and professional development form practitioners view]. Tecnologie Didattiche, 30(3), 35-46.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/29464/admiraal%2520-%2520il%2520punto%2520de%2520vista.pdf?sequence=1

Vakpublicaties

Admiraal, W., Albarracin, D., Alonso, C., Bocconi, S., Dixon, J., Giró, X., Gjørling, U., Hernández, R., Lam, I., Martin, A., Midoro, V., Morales, M. J., Pitsaki, I., Poulsen, L., Pozzi, F., Repetto, M., Rosenbeck, C., Sancho, J., Sarti, L., & Trentin, G. (2003). Building a european lifelong learning system on ICT in education for pioneer teachers. ULEARN.

2002

Wetenschappelijke publicaties

Lam, J. I., & Markenhof, A. T. (2002). Student-centred learning in a telematic learning environment. In D. Watson, & J. Anderson (Eds.), Networking the learner. Computers in education (pp. 29-38). Kluwer Academic Publishers.

Vakpublicaties

Lam, J. I. (2002). Trends en aanbevelingen. In P. Gorissen, & J. I. Lam (Eds.), EDUCAUSE 2002: Juggling opportunities in collaborative environments (pp. 6-8). SURF Educatie<F>.
Lam, J. I., & Markenhof, A. T. (2002). PreScriptum: een praktijkvoorbeeld van transformatie. TINFON, 11(1), 4-7.
Gorissen, P., & Lam, J. I. (2002). EDUCAUSE 2002: Juggling opportunities in collaborative environments. SURF Educatie<F>.
Lam, J. I., Nab, J., Noordewier, S., & van Tartwijk, J. W. F. (2002). Evaluatie invoering Blackboard bij de Faculteit Sociale Wetenschappen (UU). In B. Cordewener, J. van de Gruiter, & I. Keijsers (Eds.), ICT in het onderwijs vanuit studentenperspectief. Surf Educatie (pp. 48-55). Stichting SURF.

Overige resultaten

Pilot, A., van Geloven, M. P., Lam, J. I., van Tartwijk, J. W. F., & Veen, W. (2002). ICT-innovation in Higher Education: differences in key issues between disciplines. 285-290. Abstract from Unknown event, Asilomar, USA.

2001

Wetenschappelijke publicaties

van Tartwijk, J. W. F., Pilot, A., Veen, W., van Geloven, M. P., & Lam, J. I. (2001). ICT-gebruik in het hoger onderwijs: verschillen per sector. Tijdschrift voor Hoger Onderwijs, 19(2), 130-144.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/22637/tartwijk-ict-gebruik%2520in%2520het%2520hoger%2520onderwijs.pdf?sequence=2

Vakpublicaties

Lam, J. I., Nab, J., Noordewier, S., & van Tartwijk, J. W. F. (2001). Evaluatie invoering Blackboard Faculteit Sociale Wetenschappen. IVLOS, Universiteit Utrecht.
van Tartwijk, J. W. F., Pilot, A., Veen, W., van Geloven, M. P., & Lam, J. I. (2001). Het ICT- & onderwijsprofiel van de sectoren van hoger onderwijs. Tijdschrift voor Hoger Onderwijs, 19(2), 130-144.

Overige resultaten

Lam, J. I., & Markenhof, A. T. (2001). Student-centred learning in a telematic learning environment. 59. Abstract from 7th IFIP World Conference on Computers in Education, Copenhagen, Denmark.

2000

Vakpublicaties

Lam, J. I., & Markenhof, A. T. (2000). PreScriptum. Een telematische cursus over de probleemstelling als basis van een onderzoeksopzet. UU IVLOS.

Overige resultaten

van Tartwijk, J. W. F., Pilot, A., van Geloven, M. P., & Lam, J. I. (2000). Profielen van ICT-gebruik, motieven en knelpunten van de sectoren van hoger onderwijs. Abstract from Unknown event, Asilomar, USA.
Markenhof, A. T., Lam, J. I., & Ossebaard, M. E. (2000). PreScriptum. Een telematische cursus over de probleemstelling als basis van een onderzoeksopzet. Software, IVLOS. http://www.ivlos.uu.nl/ps/

1994

Wetenschappelijke publicaties

Lam, J. I. (1994). De mythe van het 'lege nest'. Over echtpaarrelaties als de kinderen het huis uit zijn. [Doctoral thesis 1 (Research UU / Graduation UU), Faculteit Sociale Wetenschappen].