Completed Projects
Project
Differentiated Math Education (GROW) 01.09.2011 to 01.09.2015
General project description

In most primary school classes the math skills, and therefore also the educational needs, of the pupils are strongly heterogeneous. Therefore, it is important that teachers adapt their math lessons to the various educational needs of their students ('differentiation'). In project GROW, a teacher professional development program about differentiation in primary mathematics education for in-service teachers is developed. In the schoolyears 2012-2013 and 2013-2014, twenty schools take part in the training program while an additional twelve schools funtion as a control cohort. The data gathered will be used to examine the effects of the teacher training program on several variables including the way in which teachers teach their mathematics lessons, student achievement and student motivation for mathematics. 

Role
Researcher
Funding
NWO grant
Project members UU
Project
Young children with poor early numeracy can learn good mathematics too 01.01.2010 to 31.12.2013
General project description

Getallen, nummers, cijfers, hoeveelheden, en begrippen als groot, klein, hoog, laag, veel, weinig, meer en minder zijn volkomen ingeburgerd in het dagelijks taalgebruik, zowel thuis als op school. In het dagelijks leven, thuis of op school, gaan de meeste kinderen met deze rekentaal op een natuurlijke en vanzelfsprekende wijze om. Juist omdat dit zo vanzelfsprekend verloopt, vergeten we stil te staan bij de ontwikkeling en het leerproces die, voornamelijk voorafgaande aan en tijdens de kleuterjaren, plaatsvinden. Voordat kinderen naar groep 1 van het basisonderwijs gaan, doen ze al een ruime hoeveelheid ervaringen op met getallen en het benoemen hiervan. Hierbij kunnen we denken aan (dobbelsteen)spelletjes met ouders, vragen stellen tijdens het eten bijvoorbeeld (we eten met z’n vieren, hoeveel vorken en messen moeten er op tafel liggen), voorlezen van (prenten)boeken en allerlei onderwerpen die in Sesamstraat aan bod komen. In de literatuur wordt het ervaringen opdoen in de dagelijkse praktijk ‘informele kennis’ genoemd (Ginsburg, 1977): kennis die zonder specifiek onderwijs tot stand is gekomen. Wanneer kinderen voor het eerst in aanraking komen met, in min of meerdere mate, gericht rekentaalgebruik in de onderbouw dan is er sprake van ‘formele kennis’.

In dit project, waarin 30 scholen zullen deelnemen, gaat het over de te bieden hulp daar waar de ontwikkeling van voorbereidende rekenvaardigheid en de daarvoor benodigde taalvaardigheid bij kleuters niet op een leeftijdadequate wijze verloopt. Er wordt aandacht besteed aan het signaleren van mogelijke achterstanden in deze ontwikkeling en de mogelijkheden om tot interventie te komen. Interventie (instructie en programma) zal er toe moeten leiden dat kleuters met een onvoldoende niveau van voorbereidende rekenvaardigheid en de daarvoor vereiste taalvaardigheid toch zonder noemenswaardige problemen aan het aanvankelijk rekenen in groep 3 kunnen beginnen. Het onderzoek bestaat uit twee interventies. Een interventie start halverwege groep 1 en loopt door tot eind groep 2 (1.5 jaar) en de andere geïntensiveerde interventie start halverwege groep 2 en loopt door tot eind groep 2 (0.5 jaar). Beiden interventies worden uitgevoerd door een gespecialiseerde leerkracht van de eigen school. In totaal worden de deelnemende kinderen 2.5 jaar gevolgd, van halverwege groep 1 tot en met eind groep 3.

Role
Researcher
Funding
External funding Financed by the Dutch Ministery of Education, Culture and Science.
Project
MathChild project 01.09.2009 to 29.08.2014
General project description

The MathChild study focuses on the development of numver sense, and the relations with mathematics proficiency and working memory. In several training studies, these relations are being investigated.

Role
Researcher
Funding
NWO grant