Prof. dr. Ted Sanders

Hoogleraar
Taal en communicatie
Vicerector
UBD centraal
06 34 161 057
t.j.m.sanders@uu.nl

Promotieprojecten

Bij de projecten van de volgende promovendi ben ik als begeleider en promotor nauw betrokken:

  • Jelle Osinga (samen met Dr. Esther van Stappen (Avans Hogeschool), Dr. Pim Mak en Dr. Suzan van Brussel (Avans Hogeschool))

    Ons project richt zich erop om een effectieve onderwijsinterventie te ontwerpen voor kinderen in groep 7/8 van het basisonderwijs om ze te leren hoe ze bewust broninformatie kunnen toepassen bij het kritisch lezen van teksten. Door op vroege leeftijd in te grijpen hopen wij dat deze interventie bijdraagt aan verbeteringen op het gebied van tekst evaluatie, navigeren tussen meerdere teksten, en het construeren van een mentaal model vanuit meerdere informatiebronnen; vaardigheden die allemaal bijzonder belangrijk zijn in het huidige medialandschap.

     

  • Geerke van der Bruggen (samen met Dr. Henk Pander Maat en Dr Leonie van Lent (REBO)) over begrijpelijke rechterlijke uitspraken (extern);

    Rechterlijke uitspraken zijn voor de meeste niet-juristen moeilijk te lezen. Dat is een probleem, omdat deze teksten ook bedoeld zijn om rechterlijke beslissingen te verantwoorden aan de samenleving. Dit onderzoek probeert te achterhalen op welke manier de functionaliteit van de rechterlijke uitspraak als tekstsoort kan worden verbeterd. Verschillende onderzoeksmethoden zijn gecombineerd om te onderzoeken wat niet-juridisch geschoolde lezers nodig hebben om uitspraken beter te begrijpen. Ook is onderzocht hoe ervaren tekstkwaliteit de acceptatie van rechterlijke uitspraken beïnvloedt. Het doel daarvan is te begrijpen hoe de schriftelijke uitspraak meeweegt in de ervaren procedurele rechtvaardigheid van procespartijen zonder juridische scholing.

     

  • Houda Al Kalaf (samen met Prof. C. Jenks, Dr Barbara Schouten UvA)): Multilingualism in providing quality mental healthcare in migrants (grant Volkswagen Stiftung);

    "Multilingualism in Providing Quality Mental Health Care to Migrants – Needs, Resources, and Practices (MiM2M)" investigates the linguistic barriers Syrian refugees and Moroccan migrants face during consultation sessions with mental health care providers (MHCPs) in the Netherlands, focusing on the migrants’ communicative needs and the challenges MHCPs experience. The study uses a mixed-methods approach to design, implement, and evaluate a linguistically sensitive training program to improve communication between healthcare professionals and migrants with limited proficiency in the dominant language. The project employs a participatory approach involving local stakeholders in the Netherlands.

     

  • Hanneke Houwer (HAN: samen met Dr Amber Oomen en Dr Els van der Pool (HAN)): Begrijpen werknemers wat er staat? Een empirisch onderzoek naar de verbetering van de begrijpelijkheid van de arbeidsovereenkomst (NWO-lerarenbeurs).

 

Gepromoveerden

Kooiker-Den Boer, H. (2024, oktober 18). Door lezen de wereld ontdekken: Natuur & Techniek als functionele context voor tekststructuuronderwijs. Dissertatie, Universiteit Utrecht (229 pag.). (promotores: prof. dr. T.J.M. Sanders, copromotor: dr. J. Evers-Vermeul). https://dspace.library.uu.nl/handle/1874/456365 

Hu, N. (2023, februari 10). Speaking of causality: on the role of prosody in communicating subjective and objective causality in discourse. Universiteit Utrecht (253 pag.) (LOT). (promotores: prof. dr. T.J.M. Sanders, prof. dr. H. Quené, & prof. dr. A. Chen). https://research-portal.uu.nl/en/publications/speaking-of-causality-on-the-role-of-prosody-in-communicating-sub

Sangers, N. L. (2022, maart 30). Vivid educational texts. Engaging students via narrative and voice elements. Universiteit Utrecht (252 pag.) (LOT). (2nd promotor, promotor: prof. dr. J. A. L. Hoeken, copromotor: dr. J. Evers-Vermeul). https://dspace.library.uu.nl/handle/1874/416522

Xiao, H. (2020, augustus 26). Subjectivity, causality and connectives in Mandarin Chinese. Converging evidence from written, spoken and social media discourse. Radboud Universiteit Nijmegen (224 pag.) (LOT). (2nd promotor, 1st promotor: prof. dr. W. P. M. S. Spooren). https://www.lotpublications.nl/Documents/575_fulltext.pdf 

Santana Covarrubias, A. (2019, juni 7). Is porque more like because or like omdat? An exploration of causality and subjectivity in Spanish backward causal connectives. Utrecht University (223 pag.) (LOT). (promotor, 2nd promotor: prof. dr. W. P. M. S. Spooren, copromotor: dr. D. Nieuwenhuijsen). https://research-portal.uu.nl/en/publications/is-porque-more-like-because-or-like-omdat-an-exploration-of-causa 

Scholman, M. C. J. (2019, februari 22). Coherence relations in discourse and cognition: Comparing approaches, annotations, and interpretations. Dissertatie, Universität des Saarlandes (2nd promotor, promotores: prof. dr.  V. Demberg & prof. dr. M. Crocker). https://publikationen.sulb.uni-saarland.de/handle/20.500.11880/27370 

Hoek, J. (2018, september 21). Making sense of discourse: On discourse segmentation and the linguistic marking of coherence relations. Utrecht University (251 pag.) (LOT). (promotor, 2nd promotor: prof. dr. S. Zufferey, copromotor: dr. J. Evers-Vermeul). https://research-portal.uu.nl/en/publications/making-sense-of-discourse-on-discourse-segmentation-and-the-lingu 

Kleijn, S. (2018, april 6). Clozing in on readability: How linguistic features affect and predict text comprehension and on-line processing. UU Universiteit Utrecht (237 pag.) (Utrecht: LOT). Prom./coprom.: prof. dr. T. J. M. Sanders & dr. H. L. W. Pander Maat. https://dspace.library.uu.nl/handle/1874/363346 

Wei, Y. (2018, januari 15). Fact or opinion? Linguistic markers of subjectivity. UU Universiteit Utrecht (197 pag.) (Utrecht: LOT). Prom./coprom.: prof. dr. T. J. M. Sanders, dr. J. Evers-Vermeul, & dr. W. M. Mak.

Koster, M., & Bouwer, R. (2016, september 2). Bringing writing research into the classroom: The effectiveness of Tekster, a newly developed writing program for elementary students. UU Universiteit Utrecht. Prom.: prof. dr. T. J. M. Sanders & prof. dr. H. van den Bergh.

Van Silfhout, G. (2014, oktober 16). Fun to read or easy to understand? Establishing effective text features for educational texts on the basis of processing and comprehension research. UU Universiteit Utrecht (215 pag.) (Utrecht: LOT). Prom./coprom.: prof. dr. T.J.M. Sanders & dr. J. Evers-Vermeul.

Feenstra, H.M. (2014, september 05). Assessing writing ability in primary education. On the evaluation of text qualitative and text complexity. Universiteit Twente. Prom./coprom.: prof. dr. ir. T.J.H.M. Eggen & prof. dr. T.J.M. Sanders

Li, F. (2014, augustus 29). Subjectivity in Mandarin Chinese: The meaning and use of causal connectives in written discourse. UU Universiteit Utrecht (209 pag.) (Utrecht: LOT). Prom./coprom.: prof. dr. T.J.M. Sanders & dr. J. Evers-Vermeul.

Bosker, H.R. (2014, mei 23). The processing and evaluation of fluency in native and non-native speech. UU Universiteit Utrecht (174 pag.) (Utrecht: LOT). Prom./coprom.: prof. dr. T.J.M. Sanders, dr. N.H. de Jong & dr. H. Quené.

Jochmann-Mannak, H. (2014, januari 9). Websites for children: Search strategies and interface design - Three studies on children's search performance and evaluation. Universiteit Twente (250 pag.). Prom./coprom.: prof. dr. T.W.C. Huibers, prof. dr. L.R. Lentz & prof. dr. T.J.M. Sanders.

Canestrelli, A. R. (2013, april 19). Small words, big effects? Subjective versus objective causal connectives in discourse processing. UU Universiteit Utrecht (229 pag.)  (Utrecht: LOT). Prom/coprom.: prof. Dr. T.J.M. Sanders & dr. W.M. Mak.

Kamoen, N. (2012, juni 22). Positive versus Negative. A cognitive perspective on wording effects for contrastive questions in attitude surveys. UU  Universiteit Utrecht (174 pag.) (Utrecht: LOT). Prom./coprom.: prof. dr. H. van den Bergh, prof. dr. T.J.M. Sanders & dr. B.C. Holleman.

Tillema, M. (2012, juni 19). Writing in first and second language: empirical studies on text quality and writing processes. UU  Universiteit Utrecht (167 pag.) (Utrecht: LOT). Prom./coprom.: prof. dr. H. van den Bergh, prof. dr. G.C.W. Rijlaarsdam & prof. dr. T.J.M. Sanders.

Veen, R. van (2011, november 16). The acquisition of causal connectives: the role of parental input and cognitive complexity. UU  Universiteit Utrecht (216 pag.) (Utrecht: LOT). Prom./coprom.: prof. dr. T.J.M. Sanders, prof. dr. H. van den Bergh & dr. J. Evers-Vermeul.

Versteeg, N. (2009, juni 05). What you Know is What you Parse : How situational knowledge affects sentence processing. UU  Universiteit Utrecht (281 pag.) (Utrecht: LOT). Prom./coprom.: prof. dr. T.J.M. Sanders & prof. dr. F.N.K. Wijnen.

Land, J.F.H. (2009, februari 13). Zwakke lezers, sterke teksten? Effecten van tekst- en lezerskenmerken op het tekstbegrip en de tekstwaardering van vmbo-leerlingen. UU Universiteit Utrecht (243 pag.) (Delft: Eburon). Prom./coprom.: prof. dr. T.J.M. Sanders, prof. dr. H. van den Bergh & prof. dr. D.H. Schram.

Weijen, D. van (2009, januari 30). Writing processes, text quality, and task effects; empirical studies in first and second language writing. UU Universiteit Utrecht (200 pag.) (Utrecht: LOT). Prom./coprom.: prof. dr. H. van den Bergh, prof. dr. G.C.W. Rijlaarsdam & prof. dr. T.J.M. Sanders.

Mulder, G. (2008, februari 01). Understanding Causal Coherence Relations. UU Universiteit (Utrecht: LOT). Prom./coprom.: prof. dr. T.J.M. Sanders & prof. dr. H. van den Bergh.

Kamalski, J. M. H. (2007, augustus 31). Coherence Marking, Comprehension and Persuasion. On the processing and representation of discourse. UU Universiteit Utrecht (227 pag.) (Utrecht: LOT). Prom./coprom.: prof. dr. T.J.M. Sanders & dr. L.R. Lentz.

Stukker, N. M. (2005, december 02). Causality marking across levels of language structure. A cognitive semantic analysis of causal verbs and causal connectives in Dutch. UU Universiteit Utrecht (x + 301 pag.) (Utrecht: LOT). Prom./coprom.: prof. dr. T.J.M. Sanders & prof. dr. A. Verhagen.

Evers-Vermeul, J. (2005, mei 24). The Development of Dutch Connectives; Change and acquisition as windows on form-function relations. UU Universiteit Utrecht (296 pag.) (Utrecht: LOT). Prom./coprom.: prof. dr. T.J.M. Sanders & prof. dr. F.P. Weerman.