My research is aimed at the digital support of interdisciplinary learning. Here I combine my background in cognitive psychology, artificial intelligence and higher education. My research focuses on how blended/online tools facilitate knowledge construction and connective and integrative thinking. Part of this is how methods in artificial intelligence can be used to improve aspects of interdisciplinary learning, for example through generative AI and intelligent tutoring systems. In addition, I look at different kinds of knowledge creation through interdisciplinary courses and curricula and collaboration between teachers of different backgrounds.
Key-words: Interdisciplinary Learning and Teaching, Learning Analytics, Generative AI Innovative Teaching methods, Undergraduate Research
Het is belangrijk dat studenten in vakken die ze volgen of voor hun scriptie betrouwbare bronnen kunnen gebruiken. Daarbij kan het ook handig zijn van online nieuwsartikelen gebruik te maken.
Dit educatieve onderzoeksproject van de Universiteit Utrecht werkt samen met Sourcer (https://getsourcer.com), een organisatie die een tool levert die studenten helpt zelf de betrouwbaarheid van online nieuwsartikelen te beoordelen. We willen graag weten wat de ervaringen zijn van studenten met deze tool.
Daarom vragen we studenten in dit exploratieve project of ze deze tool voor ons zouden kunnen testen. Deelname is uiteraard geheel vrijwillig. Bovendien kunnen ze op elk moment besluiten hun deelname te stoppen, als ze zich later zouden bedenken. Ze ondertekenen ook een informed consent formulier. De ethische commissie van REBO heeft dit educatieve onderzoeksproject goed gekeurd.
Als studenten meedoen, dan installeren we de tool op de laptop die ze gebruiken als ze op zoek gaan naar online nieuwsartikelen voor een vak of hun scriptie. Dit is een tracker die ze alleen gebruiken voor de online nieuwsartikelen die ze volgen en hoe ze daarmee werken. Dus alleen de resultaten van hun zoekacties naar online nieuwsartikelen worden gevolgd (geanonimiseerd, niet tot hun persoon te herleiden), hun andere zoekacties op het internet worden niet gevolgd. En de antwoorden op de vragen over hun ervaringen met de Sourcer tool die we ze afloop van het project zullen stellen, kunnen evenmin tot hun persoon worden herleid.
In dit project wordt de bestaande tool Obsidian (https://obsidian.md/) geïmplementeerd in een interdisciplinaire onderwijscontext, met als doel om studenten te helpen connecties te leggen tussen de inzichten uit verschillende vakken. Obsidian is een tool om aantekeningen te maken, waarin kennis gerepresenteerd wordt als een netwerk met verbanden tussen verschillende onderwerpen. Dit project is gericht op Bachelorstudenten Liberal Arts and Sciences (LAS), aangeboden aan de Universiteit Utrecht (UU), die een interdisciplinair curriculum volgen. Studenten geven zelf dit curriculum vorm door te kiezen voor een disciplinaire specialisatie en voor verbreding in de General Education component. In de interdisciplinaire component leren de studenten in vier kernvakken de kennis en vaardigheden benodigd voor interdisciplinair onderzoek, waaronder het leggen van verbanden (connectief denken).
Dit project bouwt voort op het connectief denken door met de tool Obsidian en aansluitende werkvormen studenten te leren verbanden te leggen tussen kennis uit verschillende vakken die ze tijdens hun studie volgen. In een handleiding en kennisclips die worden ontwikkeld krijgen studenten instructie over het maken van slimme aantekeningen met Obsidian. Daarnaast worden werkvormen ontwikkeld waar studenten actief aan de slag gaan met het leggen van verbanden tussen kennis en inzichten uit verschillende vakken. Doordat studenten tijdens de bachelor al worden gestimuleerd om connecties te leggen tussen kennis en informatie die ze in verschillende vakken leren, wordt een manier van denken aangeleerd waarbij studenten ook na hun opleiding opgedane kennis in een andere context kunnen toepassen.