Dr. Rianne van Lambalgen

Drift 13
Drift 13-2A
Kamer 1.03
3512 BR Utrecht

Dr. Rianne van Lambalgen

Universitair docent
Liberal Arts and Sciences
r.m.vanlambalgen@uu.nl

My research is aimed at the digital support of learning (interdisciplinary) academic skills. This can be either the effects of blended/online teaching methods on learning academic skills or obtaining insights on student learing using learning analytics. 

Key-words: Interdisciplinary Learning and Teaching, Learning Analytics, Innovative Teaching methods, Undergraduate Research

 

Co-chair of the NIE-conference, 2019: https://www.nie-conference.nl/ 

 

Projecten
Project
Mediawijsheid van UU studenten bevorderen om te leren de betrouwbaarheid van digitale informatie te evalueren 01-01-2024 tot 31-12-2024
Algemene projectbeschrijving

Het is belangrijk dat studenten in vakken die ze volgen of voor hun scriptie betrouwbare bronnen kunnen gebruiken. Daarbij kan het ook handig zijn van online nieuwsartikelen gebruik te maken.

Dit educatieve onderzoeksproject van de Universiteit Utrecht werkt samen met Sourcer (https://getsourcer.com), een organisatie die een tool levert die studenten helpt zelf de betrouwbaarheid van online nieuwsartikelen te beoordelen. We willen graag weten wat de ervaringen zijn van studenten met deze tool.

Daarom vragen we studenten in dit exploratieve project of ze deze tool voor ons zouden kunnen testen. Deelname is uiteraard geheel vrijwillig. Bovendien kunnen ze op elk moment besluiten hun deelname te stoppen, als ze zich later zouden bedenken. Ze ondertekenen ook een informed consent formulier. De ethische commissie van REBO heeft dit educatieve onderzoeksproject goed gekeurd. 

Als studenten meedoen, dan installeren we de tool op de laptop die ze gebruiken als ze op zoek gaan naar online nieuwsartikelen voor een vak of hun scriptie. Dit is een tracker die ze alleen gebruiken voor de online nieuwsartikelen die ze volgen en hoe ze daarmee werken. Dus alleen de resultaten van hun zoekacties naar online nieuwsartikelen worden gevolgd (geanonimiseerd, niet tot hun persoon te herleiden), hun andere zoekacties op het internet worden niet gevolgd. En de antwoorden op de vragen over hun ervaringen met de Sourcer tool die we ze afloop van het project zullen stellen, kunnen evenmin tot hun persoon worden herleid. 

Rol
Uitvoerder
Financiering
3e geldstroom - overig YELS, Youth Education & Life Skills , strategisch thema Dynamics of Youth, Utrecht University
Overige projectleden
  • Wout Haakman MSc