Michiel verworf succesvol middelen waarmee hij zijn promotieonderzoek kon financieren (NRO, onder projectnummer 40.5.18540.030). Dit onderzoek duurde vier jaar (van 2019 tot 2023) en ging over duurzaamheidsvraagstukken en milieubewust burgerschap in de onderbouw van het VO. Hierbij werkte Michiel samen met zes docenten (biologie, scheikunde, NASK) van scholen uit de regio Utrecht in een Lesson Study team. Zij ontwikkelden, observeerden, en onderzochten samen lessen (modules, inclusief docentenhandleidingen, beschikbaar in het Nederlands en Engels) gebaseerd op Socio-Scientific Inquiry-Based Learning.
Zijn proefschrift dat uit dit project voortkwam, getiteld “Ask, Find out, and Act”, is hier te vinden.
Momenteel werkt Michiel als postdoctoraal onderzoeker in het door de EU gefinancierde IMP>ACT-project, waar hij samenwerkt met universiteiten en andere organisaties in zeven landen in Europa. Het consortium richt zich op het ontwikkelen van een assessment framework voor duurzaamheid- en klimaateducatie.
Ook is Michiel hoofdaanvrager van "A mixed-methods view on young people’s efficacy of environmental influence", waarbij gekeken wordt naar copingsmechanismen die jongeren gebruiken wanneer zij over klimaatverandering denken. Binnen dit project worden inzichten van kwantitatieve en kwalitatieve data gecombineerd.
Daarnaast is Michiel de hoofddocent van de cursus Socio-Scientific Issues (FI-MSECSSI, Master Science Education and Communication, 2,5 EC).
Michiel is onderdeel van de Werkgroep Duurzaamheidsdidactiek, waarmee hij onder andere de Docentenconferentie Duurzaamheidsdidactiek ‘Lessen voor een Hoopvolle Toekomst’ organiseert.