The research focuses on the contributions and further potential of community media in the Netherlands to support and facilitate debate, dialogue and societal participation at the local level.
Guiding questions:
· How and through which activities can CM involve different age groups and
· contribute to exchange and dialogue across generations?
· How are CM dealing with different challenges in rural, peripheric and urban areas?
The research is based on a mapping of best practices in the Netherlands alongside empirical fieldwork with important actors in the field of community media.
Project under supervision of COMMIT
Jeugdige asielzoekers en expats hebben digitaal contact met hun thuisland en
aankomstland. Ik vergelijk ervaringen van jonge Somaliërs, Syriërs, Amerikanen en
Indiërs in Nederland om te achterhalen of internet gebruik leidt tot segregatie of
integratie. Het onderzoek omvat interviews, online en offline observaties en analyseert
smartphones als een broekzakarchief met betekenisvolle foto’s.
Het project Mediawijs door media maken (MMM) is gehonoreerd binnen de route Veerkrachtige en Zinvolle Samenlevingen van de Nationale Wetenschapsagenda. Binnen het project wordt onderzocht hoe migrantenjongeren, vluchtelingen in het bijzonder, getraind kunnen worden in informatieverwerking en mediagebruik om zich snel thuis te voelen en zich voor te bereiden op een toekomst in Nederland.
In Nederland volgen migrantenjongeren kort na aankomst een 2-jarig onderwijstraject binnen internationale schakelklassen. Juist binnen deze unieke toekomstgeoriënteerde institutionele context is het kritisch leren kijken naar en maken van media – in een voor hen nieuwe samenleving – belangrijk om nieuwe bruggen te kunnen slaan. Door in klassikaal verband samen te werken met medeleerlingen van uiteenlopende achtergronden, worden zij als opgroeiende individuen toegerust met belangrijke nieuwe competenties als zelfbewustzijn, weerbaarheid en taal – en sociale vaardigheden.
Zie onze project blog op https://mmm.sites.uu.nl/over-mmm/.
The main aim of the proposed study is to investigate the lived experience of cultural difference among young Londoners (between 12-18 years) of different cultural backgrounds. Internet applications such as the video sharing platform YouTube, the social-networking site Facebook and micro-blog Twitter are taken as entry points to study the juxtaposition of differences in urban, digital representations. I will theorize and produce new empirical knowledge about how digital practices become loci of intercultural encounters. Taking a comparative approach, I focus on the networked belonging of youths from lower-class (often more multicultural) and upper-class (often more homogeneous) London boroughs on Facebook, Twitter and YouTube. As digital practices have become a significant part of their life, it is urgent to achieve greater insights in whether their use of Internet applications corroborates pan-European sentiments of failed multiculturalism and ethnic segregation or whether their experiences rather showcase conviviality, cross-cultural exchange and cultural hybridization. Thus far, the ways in which diverse ethnic/gender/religious identities digitally encounter, negotiate and appropriate one another across online/offline spaces have remained understudied. Innovatively bringing new media, gender and postcolonial studies into dialogue; the layered dynamics and user-generated cultural heterogeneity across Internet applications is scrutinized. The proposed study combines large-scale digital methods to study geographically tagged user-generated content, qualitative in-depth interviews with 90 youths and virtual ethnography with 30 young informants.
Per 1 september 2013 is mediawetenschapper dr. Koen Leurs als Marie Curie Fellow verbonden aan de London School of Economics and Political Science. Met een Intra-European Fellowship voor carrièreontwikkeling gaat hij 24 maanden aan de slag met het project ‘U.P.L.O.A.D – Urban Politics of London Youth Analyzed Digitally’ bij de School of Media and Communications.
In het project bestudeert Leurs digitale interculturele ontmoetingen tussen jongeren in verschillende Londense wijken. Daartoe combineert hij ‘big data’ analyse/digital humanities met diepte-interviews en etnografisch onderzoek. Koen Leurs blijft als geaffilieerd onderzoeker verbonden aan de Universiteit Utrecht.
MIG@NET explores how migrant individuals and communities participate in the production and transformation of transnational digital networks and the effect of transnational digital networks on migrant mobility and integration. Transnational digital networks are studied as instances of socio-economic, gender, racial, and class hierarchies, where the participation of migrant communities entails the possibility of challenging these hierarchies. The participation of migrant communities - at times inclusive, joining in larger transnational digital projects, at times exclusive, creating separate and relatively closed transnational spaces - is investigated in detail through particular case studies in seven thematic areas: Border Crossings, Communication and Information Flows, Education and Knowledge, Religious Practices, Sexualities, Social Movements, Intercultural Conflict and Dialogue. The project addresses these issues through a tripartite conceptual and methodological approach: a) a critical approach to the separation between the digital and the real; b) a transnational approach to migration and c) an intersectional approach to gender.