Sociale veiligheid

De Universiteit Utrecht (UU) wil een fijne en veilige studie- en werkomgeving bieden aan alle studenten en medewerkers. We behandelen elkaar met respect. Sociale veiligheid is een thema dat doorlopend aandacht vraagt, van ons allemaal. Als we ons samen inzetten voor een sociaal veilige UU, kunnen we voortzetting en normalisering van ongewenst gedrag voorkomen.

Medewerkerssymposium Studentenwelzijn

Werk je met studenten, bijvoorbeeld als docent of studentbegeleider? Kom dan naar het Medewerkerssymposium Studentenwelzijn op 15 april. We gaan in gesprek met studenten en met elkaar. Er zijn sprekers en workshops, bijvoorbeeld de workshop Actieve Omstander. Twintig procent van de studenten heeft wel eens te maken gehad met pesten, discriminatie, chantage en seksueel grensoverschrijdend gedrag, meldt het Interstedelijk Studenten Overleg. Wanneer grijp je in en hoe doe je dat? Tijdens de workshop krijg je tools aangereikt om ongepast gedrag aan te kaarten. Zo draag je bij aan een veilige leer- en werkomgeving.

Lees meer en doe mee!

Regels en afspraken

De UU heeft verschillende regelingen waarin regels, richtlijnen en afspraken staan over (on)gewenst gedrag. In de Code of Conduct lees je welke richtlijnen voor gedrag en reflectie we aanhouden voor studenten en medewerkers. In de Gedragscode ter voorkoming en bestrijding van ongewenst gedrag vind je terug welke specifieke afspraken we hebben over (on)gewenst gedrag, en in de Klachtenregeling ongewenst gedrag lees je wat we doen als het toch fout gaat. Deze regelingen worden binnenkort geactualiseerd na instemming van de medezeggenschap.