So We Think UU Can Blog

Online blogtraining voor onderzoekers

Wil je jouw onderzoek en perspectief met de wereld delen? Overweeg je om daarvoor blogs te gaan schrijven? Dan kunnen we je hopelijk op weg helpen met deze training, speciaal ontwikkeld voor - en door - onderzoekers van de Universiteit Utrecht!

De online blogtraining is geschikt voor iedereen die de ambitie heeft om via een (persoonlijke) blog vanuit wetenschappelijk perspectief te schrijven over onderzoek en/of actualiteit. Onderzoekers van Universiteit Utrecht die al ervaring hebben met het schrijven van blogs helpen je op weg. Zij informeren je over de voordelen van bloggen, je schrijfstijl, doelgroepen, en alle andere ingrediënten die van belang zijn bij het schrijven van jouw blogs.

Stap voor stap - en in je eigen tempo

In de training komen zeven onderwerpen aan bod, elk toegelicht door een onderzoeker van de Universiteit Utrecht. In korte tutorials, vergezeld van nuttige aanvullende informatie, tips en tricks leren zij je de belangrijke ins en outs over (wetenschappelijk) bloggen. Samen leveren deze trainingen je de basis die je nodig hebt om aan de slag te gaan.

Je kunt de verschillende onderdelen van de training bekijken en lezen wanneer het jou uitkomt. Je vindt de video's en de aanvullende informatie door te klikken op de lijst met onderwerpen hieronder.

Kies een van de onderstaande onderwerpen om met de training te beginnen:

  • afbeelding van een sporter die aan de start staat

    1. Redenen om te gaan bloggen

    Dr. Sterre Leufkens over waarom je als onderzoeker zou bloggen, wat bloggen anders maakt dan het schrijven van een 'gewoon' artikel en over wat je kan verwachten? Sterre geeft ook voorbeelden van goede wetenschappelijke blogs.
    Bloggen: goed idee!
  • afbeelding van iemand die op stapel boeken zit en aan de laptop werkt

    2. Kies je boodschap en je belangrijkste onderwerp

    Dr. Stefanie Ypma over hoe je een kernonderwerp selecteert en hoe je woorden geeft aan je 'take home message'. Ook deelt ze tips over hoe je onderwerpen verzamelt en archiveert.
    Onderwerp & missie
  • afbeelding van iemand die richting de eindstreep gaat

    3. Bepaal het doel van je blog

    Het is belangrijk om voor je gaat schrijven goed in beeld te hebben waarom je gaat bloggen. Wat is je doel, wat wil je bereiken? Dr. Mira Scholten geeft je verschillende invalshoeken voor verschillende doelen.
    Doelen stellen
  • afbeelding van mensen die doelgroep vormen

    4. Richt je blog op je publiek

    Dr. Erik de Lange laat je nadenken over hoe en in welke context je jouw publiek het beste aanspreekt: wat is hun voorkennis, wat is hun informatiebehoefte, welke tone of voice past bij jouw publiek?
    Ken je publiek
  • afbeelding van uitroeptekens, waarvan de middelste geel gekleurd is

    5. Houd de aandacht van je lezer vast

    Dr. Madelijn Strick geeft vier suggesties over hoe je je publiek kunt boeien met je blog. Onderwerpen die aan bod komen zijn: titel, storytelling, het gebruik van metaforen en beeldspraak.
    Aandacht vasthouden
  • afbeelding van beeldscherm, laptop en mobiele telefoon

    6. Kies het juiste platform

    Dr. ir. Niko Wanders legt uit welke verschillende soorten platforms je zou kunnen kiezen en wat daarvan de voor- en nadelen zijn. Daarnaast geeft hij tips over hoe je er bijvoorbeeld voor zorgt dat een redacteur jouw blog wil plaatsen.
    Mediamix kiezen
  • afbeelding van vier mensen, waarvan één ontevreden kijkt

    7. Omgaan met trollen en negatieve reacties

    Online schrijven betekent dat mensen direct een reactie kunnen posten. In de meeste gevallen zal de feedback aardig en behulpzaam zijn. Dr. Sterre Leufkens legt uit hoe je het beste kunt omgaan met trollen en negatieve reacties.
    Negatieve feedback
  • afbeelding van een vraagteken

    Meer ondersteuning nodig?

    Neem contact op met collega-onderzoekers of communicatieadviseurs van de Universiteit Utrecht om je blog naar een hoger niveau te tillen.
    Vragen?