Veerle Dijkstra wint GW-prijs voor beste onderzoeksmasterscriptie

Uitreiking scriptieprijs aan Veerle Dijkstra. Foto: Vanessa Los-Van Oostrum
Foto: Vanessa Los-Van Oostrum

Tijdens de opening van het facultair jaar GW 2022-2023 werd de prijs voor de beste onderzoeksmasterscriptie uitgereikt. Veerle Dijkstra (RMA Religious Studies) mocht de prijs in ontvangst nemen voor haar scriptie ‘Going Digital: Corona as a Lens onto the Dynamics of Religious Mediation in Four Christian Church Communities in The Netherlands’. “Heel leuk”, laat Dijkstra weten. “Vooral omdat de coronatijd moeilijk was en er nu iets moois uit gekomen is.”

Digitale media

Veerle Dijkstra voor een rode achtergrond waarop in grote letters 'COVID-19' staat. Screenshot uit het filmpje waarin alle vier de genomineerden over hun scriptie vertellen.
Veerle Dijkstra

In haar scriptie onderzocht Dijkstra hoe vier Utrechtse christelijke geloofsgemeenschappen digitale media inzetten tijdens de coronapandemie. Hoe zorgden ze ervoor dat ze hun geloofsbeleving en rituelen konden voortzetten, terwijl het niet mogelijk was om fysiek samen te komen?

Voor haar onderzoek woonde Dijkstra een groot aantal (online) kerkdiensten bij en sprak ze met tientallen betrokkenen. In de analyse van haar bevindingen reflecteert ze op de rol die media spelen in de prijktijken van geloofsgemeenschappen, maar ook op de rol van mediatie in het algemeen.

Een crisis zoals de coronacrisis kan worden aangegrepen om ‘vanzelfsprekende’ gebruiken en ideeën op een andere manier te bekijken, concludeerde Dijkstra onder andere. Veel leden van de vier geloofsgemeenschappen ervoeren bijvoorbeeld een gevoel van gemis bij het online volgen van erediensten. Daardoor zijn ze vanuit een nieuw perspectief naar het ervaren van een religieuze ervaring gaan kijken.

Uitmuntend academisch onderzoek

“Bij het zoeken naar een favoriet tussen de sterke genomineerden hebben we ons als jury laten leiden door een combinatie van gesignaleerde trends: relevantie en persoonlijk engagement dat leidt tot nieuwe inzichten”, schrijft de jury in haar rapport. Van de vier genomineerden voldeed Dijkstra hieraan het meest.

De vier genomineerden over hun onderzoek

Benieuwd naar wat Veerle Dijkstra en de andere genomineerden zelf over hun onderzoek vertellen? Bekijk hier de video waarin alle genomineerden hun scripties toelichten.

De jury schrijft dat Dijkstra laat zien dat participerend onderzoek inzichten oplevert die veel verder reiken dan alleen de specifieke situatie zelf. Ze heeft, zo schrijft de jury, niet alleen uitmuntend academisch onderzoek uitgevoerd, haar onderzoek is tegelijkertijd een kostbaar tijdsdocument geworden.

Daarnaast wil de jury benadrukken dat Dijkstra’s onderzoek “een ode is aan al die studenten die tijdens de pandemie in Utrecht gedwongen waren nieuwe wegen te bewandelen en dat voortvarend en met prachtige resultaten hebben gedaan.”

Prijs voor beste masterscriptie

Dit jaar werd eenmalig alleen de prijs uitgereikt voor de beste scriptie geschreven binnen een onderzoeksmaster. Door de effecten van de coronapandemie was het niet mogelijk om ook scripties die binnen andere masteropleidingen zijn geschreven te betrekken. Volgend jaar worden beide prijzen weer uitgereikt.