Softwarevereisten van een ‘crowd’ van werknemers vergroot betrokkenheid en bruikbaarheid

Casestudy bij Koninklijke Nederlandse Marechaussee wint Best Paper Award

In zijn Masterscriptie concludeert Jelle Wouters (Business Informatics) dat crowd-based requirements engineering (CrowdRE) succesvol gebruikt kan worden in overheidsorganisaties. Een ‘crowd’ van gebruikers raadplegen in plaats van slechts een paar belanghebbenden vergroot zowel de betrokkenheid van de werknemers als de bruikbaarheid van de aangeleverde vereisten. Het onderzoek leidde tot een wetenschappelijke paper die niet alleen is geaccepteerd door het IEEE International Requirements Engineering-congres van 2021, maar zelfs de Best Paper Award in het industrial innovation-traject van het congres won.

CrowdRE is een recent paradigma dat zich richt op het verzamelen van vereisten voor softwareproducten door input van een crowd te gebruiken. Data wordt op twee manieren verzameld: door expliciet om feedback te vragen van een groot aantal gebruikers (een crowd), en door het monitoren van contextuele data en gebruikersdata van een product. Aangezien feedback rechtstreeks wordt verzameld van een grote groep gebruikers, in plaats van een paar belanghebbenden die optreden als proxies, geeft CrowdRE requirement engineers een betrouwbaarder beeld van de vereisten van een product.

CrowdRE in overheidsorganisaties

Het onderzoeksproject van Wouters was het eerste dat zich richtte op een overheidsorganisatie: de Koninklijke Nederlandse Marechaussee, een van de vier operationele eenheden van het ministerie van Defensie. Deze organisaties bieden een unieke context: ze richten zich niet op winst en moeten voldoen aan allerlei regels die alleen van toepassing zijn op publieke organisaties, zoals aanbestedingsregels. De onderzoekers ontwikkelden een organisatiespecifieke tool, genaamd “KMar Crowd”, die ze gebruikten in twee software-ontwikkelingsprojecten.

Meer dan 520 medewerkers droegen actief bij

In een periode van circa 3 maanden logden meer dan 520 werknemers in op de KMar Crowd en droegen actief bij aan de ontwikkeling van de nieuwe softwaresystemen. Ze postten 110 ideeën, brachten 847 stemmen uit en verrijkten de ideeën met 106 comments. Deze cijfers laten zien dat CrowdRE met succes operationeel personeel in overheidsorganisaties kan bereiken. Dit is moeilijk met traditionele RE-technieken, waardoor ze minder betrokken zijn. Meer dan dat, dit is een van de grootste CrowdRE-onderzoeken tot nu toe.

Door de KMar Crowd te gebruiken, krijgen de requirement engineers een uniek perspectief dat moeilijker te krijgen is met traditionelere technieken. Deelnemers gaven zelf aan dat ze de werkwijze zeer waarderen en door willen gaan met de KMar Crowd. Meer dan de helft van de geposte ideeën waren specifiek genoeg om in te voeren in een minimaal werkend product, zonder dat de requirement engineers extra werk hoefden te doen.

Visual explanation of the Adapted CrowdRE method

Aangepaste CrowdRE-methode

Door de unieke aard van overheidsorganisaties moesten de onderzoekers de CrowdRE-methode aanpassen om binnen de context van de KMar Crowd te passen. Het was bijvoorbeeld noodzakelijk om samenvattingen te schrijven om het personeel op de hoogte te houden zonder dat ze elk idee hoefden te lezen. De onderzoekers ontdekten ook dat het gamificatie-element, dat is gebruikt in eerdere CrowdRE-onderzoeken om deelnemers te motiveren, geen effect had in dit onderzoek. Dit komt mogelijk door de specifieke aard van overheidsorganisaties.

Publicatie

CrowdRE in a Governmental Setting: Lessons from Two Case Studies
Jelle Wouters, Rob Janssen, Bas van Hulst, John van Veenhuizen, Fabiano Dalpiaz, Sjaak Brinkkemper
29th IEEE International Requirements Engineering Conference, Industrial Innovation Track (RE'21), September 20-24, 2021