Pathways to Change: Academic Engagement on Sustainability

Op de binnenplaats van het 16e-eeuwse bastion Sonnenborgh - nu een museum en sterrenwacht - kwam op 4 april 2024 een groep academici, communicatiespecialisten, studenten en anderen bijeen om verschillende initiatieven te bespreken die gericht zijn op het verbeteren van academisch bereik met betrekking tot duurzaamheid.

Erik van Sebille heette iedereen welkom op de bijeenkomst en introduceerde de reden voor dit evenement. Nu de klimaatcrisis met de dag urgenter wordt, zijn academici op zoek naar manieren om een significante impact te hebben. Veel mensen op de universiteit vragen zich af: 'Hoe kunnen we effectief iets doen voor deze zeer urgente onderwerpen?

Giovanni Stijnen, directeur van Sonnenborgh, introduceerde hun nieuwe initiatief 'Het Klimaatlab'. Zonder het belang van kennis, feiten en cijfers te verwaarlozen, pleitte hij voor de kracht van verhalen. Verhalen kunnen onze kennis vergroten en ons tegelijkertijd emotioneel raken. Met het Klimaatlab wil Sonnenborgh verhalen aanreiken die de verbeelding van de toekomst en de reflectie op onze relatie met de aarde stimuleren.

Giovanni Stijnen vroeg specifiek om de expertise van wetenschappers en geleerden met allerlei disciplinaire achtergronden, omdat deze verhalen een solide, op feiten gebaseerde basis nodig hebben.

We houden van feiten en cijfers, maar we willen ook de mentaliteit van mensen veranderen

Het U-Talent programma was de volgende op het podium, waarbij Noort Bakx uitlegde hoe zij hoger onderwijs en onderzoek verbinden met middelbare scholen. Het programma hoopt de motivatie en nieuwsgierigheid van middelbare scholieren aan te wakkeren door middel van masterclasses, rondleidingen en excursies naar laboratoria of onderzoekslocaties. U-Talent verwelkomt alle nieuwe ideeën van onderzoekers voor onderwerpen en projecten.

Bjinse Dankert, een van de drijvende krachten achter Tipping Point Ahead, daagde de klimaatkennis van het publiek uit met een kleine klimaatgerelateerde quiz, wat een voorbeeld was van hoe zij educatief materiaal ontwikkelen voor middelbare scholieren en docenten. Tipping Point Ahead biedt videoclips, onderwijsmodules en korte opdrachten die docenten gemakkelijk kunnen gebruiken in hun lessen, allemaal met het doel om leerlingen en docenten te betrekken bij het onderwerp klimaatverandering.  

De drie initiatieven samen presenteerden het publiek een verscheidenheid aan voorbeelden van hoe outreach gedaan kan worden: door samen te werken met culturele organisaties, door een klas van een middelbare school mee te nemen op een excursie, of door materialen te ontwikkelen die docenten zelf kunnen gebruiken in hun onderwijs. Door hun activiteiten af te stemmen op verschillende doelgroepen, dragen deze initiatieven niet alleen academische kennis over, maar zorgen ze ook voor een dieper begrip van en een gevoel van verbondenheid met de urgentie van onze duurzaamheidskwesties.

Deze lunchbijeenkomst was een gezamenlijk initiatief van de Pathways to Sustainability communities Science for Sustainability en Sustainability Education and Engagement.