Onderzoeksgroep GAMAAN wint prestigieuze MRS President’s Medal

Uitreiking MRS President’s Medal aan GAMAAN. V.l.n.r. MRS-voorzitter Saj Arshad, dr. Pooyan Tamimi Arab en dr. Ammar Maleki. © Guy Baker/Market Research Society

Universitair docent Religiewetenschap Pooyan Tamimi Arab heeft samen met Ammar Maleki (Tilburg University) de MRS President’s Medal gewonnen voor het werk van hun Group for Analyzing and Measuring Attitudes in Iran (GAMAAN). De onderzoekers worden geprezen voor hun innovatieve aanpak en toewijding om te ontdekken wat Iraniërs écht denken over het islamitische regime.

Strikt anonieme online studies onderzoeken gevoelige onderwerpen

GAMAAN verrichte tussen 2019 en 2022 een aantal online studies die stikte anonimiteit garandeerden aan deelnemers. Het doel was om zowel voor- als tegenstanders van het Iraanse regime te bevragen. De verzamelde data werd gebruikt om in kaart te brengen hoe groot het draagvlak was voor de Iraanse protesten, die volgden op de dood van Mahsa Amini in september.

Onderzoek naar draagvlak voor Iraans regime

Mahsa Amini werd in september in Teheran gearresteerd door de Iraanse zedenpolitie, omdat ze haar hijab niet op een juiste manier zou hebben gedragen. Onderzoek van GAMAAN toonde aan dat 67 procent van de geletterde, volwassen bevolking van Iran tegen een religieus politiek systeem zijn.

Tegenstanders van een Islamitisch regime zijn vooral te vinden onder academisch opgeleide volwassenen in steden, vrouwen en jongeren. De verschillen met mannen, ouderen en laagopgeleide mensen op het platteland zijn echter niet groot. Ook een meerderheid van hen gaf aan tegen het regime te zijn.

Prijs zorgt voor internationale bekendheid

Market Research Society (MRS) is een uitgebreid netwerk met een speciale expertise op het gebied van data en technologie. “Universiteiten, bedrijven zoals Google en Ipsos en onderzoekers van organisaties zoals de NAVO waren aanwezig bij de prijsuitreiking”, licht Tamimi Arab toe. “Erkenning krijgen in het bijzijn van zo’n publiek, zorgt ervoor dat meer mensen daadwerkelijk ons onderzoek bestuderen en serieus nemen.”

“Ik ben er bovendien trots op dat Ladan Boroumand schrijft dat GAMAAN de monopolie van de Iraanse staat op de waarheid over de bevolking heeft afgebroken. Zij is een Iraanse vrouw die al decennia opkomt voor democratie en mensenrechten. Deze prijs helpt ons om de aandacht van media, overheden en academici op de protesten in Iran te blijven houden.”