Onderzoeker: Doe je mee met het Weekend van de Wetenschap?

Twee onderzoekers tijdens Weekend van de Wetenschap 2023
Foto: Lize Kraan

Op zondag 6 oktober 2024 organiseert het Centrum voor Wetenschap en Cultuur (CWC) het Weekend van de Wetenschap: een publieksevenement dat bestaat uit één UU-programma met verschillende, op elkaar afgestemde activiteiten gericht op families met kinderen. Ben jij onderzoeker en wil je publiek betrekken bij of vertellen over jouw onderzoek?

Utrechts onderzoek in de spotlights

In 2023 verwelkomden we ruim 2.500 bezoekers, ook in de jaren ervoor trok het uitgebreide programma veel families met kinderen. In 2024 willen we het diverse onderzoek van de Universiteit Utrecht weer in de spotlights zetten. Het evenement vindt plaats op zondag 6 oktober 2024 op het Utrecht Science Park, in het Minnaertgebouw en Koningsbergergebouw.

Door de activiteiten op één locatie aan te bieden, kunnen we meer bezoekers trekken en de breedte van het Utrechts onderzoek laten zien. De doelgroep waar wij ons op richten is families met kinderen van 8 tot 12 jaar.

Interactieve activiteiten

De insteek van de activiteiten is om het publiek zoveel mogelijk actief te betrekken en wetenschap te laten ervaren. Tijdens voorgaande edities konden bezoekers bijvoorbeeld zelf experimenten uitvoeren, een rechtszaak naspelen, oefenen als dierenchirurg of een mini-college volgen. Kijk voor voorbeelden en inspiratie op de website van het Weekend van de Wetenschap waar onze activiteiten van 2023 staan of bekijk de video-impressie op YouTube.

Workshops

We sturen deelnemers aan Weekend van de Wetenschap graag goed beslagen ten ijs. Daarom bieden we alle deelnemers drie workshops aan:

1. Wetenschnapps-workshop in Parnassos op 21 mei van 15:00 – 17:00 (met borrel na afloop). Vakmensen denken met je mee en helpen je om een leuke, inspirerende activiteit te ontwerpen, of je bestaande activiteit bij te stellen en nog beter te maken. Inschrijven doe je via dit inschrijfformulier.
  2. Een dialoogtraining in september onder leiding van een externe trainer. Tijdens deze workshop oefen je niet alleen gespreks- en presentatietechnieken, maar ook de skills die voor jouw activiteit van belang zijn of die je ervoor wil ontwikkelen. De exacte datum en locatie volgen.
  3. Een training op maat waarbij je samen met iemand nadenkt over het ontwerp van jouw activiteit. We plannen dan samen een datum en locatie in waarop dit uitkomt.

Aanmelden

Ben jij een onderzoeker en wil je graag meedoen aan het Weekend van de Wetenschap? Vul dan het aanmeldformulier in voor vrijdag 3 mei 2024. In het aanmeldformulier kun je ook aangeven of je naar (één van) de workshops komt.

Contact

Heb je vragen of een idee, maar wil je daarover nog met iemand overleggen? Stuur dan een mailtje naar wvdw@uu.nl.

Organisatie

Het Centrum voor Wetenschap en Cultuur organiseert het Weekend van de Wetenschap samen met de faculteiten, strategische thema’s, het Facilitair Service Centrum en de Directie Communicatie.

Meer informatie over het Centrum voor Wetenschap en Cultuur