Klimaatwetenschappers dringen aan op actie kabinet, nieuwe historische wandeling in Utrecht, en meer

Nieuwsflash faculteit Bètawetenschappen

Bij de faculteit Bètawetenschappen van de Universiteit Utrecht houden we je graag op de hoogte van de allernieuwste ontwikkelingen, spraakmakende doorbraken en bijzondere prestaties binnen ons onderzoek en onderwijs. In deze nieuwsflash vind je korte updates over verschillende onderwerpen, als aanvulling op de meer uitgebreide artikelen in onze nieuwsfeed.

Klimaatwetenschappers sturen open brief aan kabinet

“Benut de klimaatkennis ten volle: wachten kost meer.” Dat schrijven twaalf prominente Nederlandse klimaatwetenschappers in een open brief aan het kabinet. De academici vinden dat de afgelopen kabinetten de klimaatcrisis te soft aanpakten en spreken daarover hun ongenoegen uit. Ook geven ze de politiek mee hoe beter klimaatbeleid wél mogelijk is. Vanuit de Universiteit Utrecht ondertekenden de hoogleraren Sybren Drijfhout, Roderik van de Wal en Detlef van Vuuren en universitair hoofddocent Marjolijn Haasnoot de brief. Lees meer in dit artikel van dagblad Trouw.

Utrecht Time Machine lanceert historische wandeling ‘Rondje Singel’

Beeldende kunst en storytelling komen samen in de stadswandeling “Rondje Singel”, gemaakt door het geschiedenisplatform Utrecht Time Machine van de Universiteit Utrecht. De wandeling is gebaseerd op het boek ‘Rondje Singel’, geschreven door kunstenaar Jeroen Hermkens en Willem-Hendrik Gispen, voormalig rector magnificus van de UU. In vijf kilometer ontdek je lopend of varend de Utrechtse buitensingel, vergezeld door verhalen van Gispen en beeldende kunst van Hermkens.

Jitske Hell, de samensteller van de wandeling, hoopt dat ‘Rondje Singel’ mensen de gelegenheid biedt de geschiedenis en schoonheid van het Utrechtse singelgebied (meer) te waarderen: “Jeroen Hermkens en Willem-Hendrik Gispen houden allebei van Utrecht, maar uiten dit anders: in beeld en in taal. Deze vormen vullen elkaar aan; de kunstwerken van Jeroen Hermkens en de verhalen van Willem-Hendrik Gispen brengen elkaar tot leven.”

Wim Hennink ontvangt de KHMW Dr. Saal van Zwanenberg Erepenning

Prof. dr. ir. Wim Hennink is gekozen tot winnaar van de Dr. Saal van Zwanenberg Erepenning. De Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen (KHMW) reikt de prijs uit op 14 november 2023. Hennink ontvangt de prijs samen met prof. dr. Joke Bouwstra (Universiteit Leiden) en prof. dr. Erik Frijlink (Rijksuniversiteit Groningen).

Hennink geldt als een expert op het gebied van het ontwerpen en toepassen van biologisch afbreekbare polymeren voor farmaceutische en biomedische doeleinden. Hij was voorheen hoofd van het departement Farmaceutische Wetenschappen van de Universiteit Utrecht en is inmiddels met emeritaat.

De KHMW reikt de Dr. Saal van Zwanenberg Erepenning tweejaarlijks uit aan vooraanstaande wetenschappers in onderzoeksgebieden die direct of indirect leiden tot de ontwikkeling van nieuwe geneesmiddelen of de processen die daarmee samenhangen. De prijs wordt afwisselend toegekend aan een onderzoeker of een clinicus. De naamgever van de prijs is de Nederlandse industrieel Saal van Zwanenberg, die in 1923 het farmaceutische bedrijf Organon oprichtte.

Update 16 november 2023
De uitreiking is terug te bekijken op de website van de KHMW. Ook het juryrapport is daar te vinden. "De jury was (…) zeer onder de indruk van zijn fundamentele en innovatieve onderzoek aan polymeren, alsmede de potentiële toepassing daarvan voor de toediening van belangrijke klassen van geneesmiddelen", aldus het rapport.

Wim Hennink ontvangt de Dr. Saal van Zwanenberg Prijs
Prof. dr. Wim Hennink (midden) ontvangt de Dr. Saal van Zwanenberg Ereprijs. (Foto: Wardie Hellendoorn)