Frans-Nederlands onderzoek naar culturele praktijken van rederijkers

Rederijkers - schilder Jan Steen (1626-1679). Bron: Wikimedia
Rederijkers - schilder Jan Steen (1626-1679) - Wikimedia Commons

Dr. Katell Lavéant (departement Talen, Literatuur en Communicatie; Franse literatuur) gaat samen met de Université de Grenoble in 2016 een onderzoeksseminar oprichten over de netwerken en de culturele praktijken van rederijkers en orateurs in vroegmoderne Frankrijk en in de Bourgondische Lage Landen. Lavéant heeft hiervoor een beurs ontvangen van het Van Gogh Programma.

Het Van Gogh programma wordt door Nederland en Frankrijk gefinanceerd om uitwisselingen tussen Franse en Nederlandse onderzoekers te stimuleren. Lavéant werkt in dit onderzoeksseminar samen met prof. dr. Estelle Doudet van de Université de Grenoble. Bij het seminar zullen ook promovendi betrokken zijn.

Dr. Katell Lavéant

Katell Lavéant doceert middeleeuwse en vroegmoderne Franse literatuur en vertaling aan de Universiteit Utrecht. In 2015 heeft ze een VIDI-subsidie ontvangen van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) voor haar onderzoek naar de vrolijke cultuur in en rond de Lage Landen (13e-17e eeuw).