De meerderheid van de Iraanse bevolking is tegen de verplichte hijab: "De protesten weerspiegelen de sociale realiteit"

Pooyan Tamimi Arab in The Conversation

Studenten van de Amir Kabir Universiteit protesteren tegen de verplichte hijab en Islamistische Republiek. Foto: Darafsh, via Wikimedia Commons (CC BY-SA 4.0)

Na de dood van Mahsa Amini, die was opgepakt omdat ze haar hijab op een verkeerde manier droeg, zijn er in Iran talloze protesten losgebarsten. Universitair docent Religiewetenschap Pooyan Tamimi Arab schreef samen met Ammar Maleki (Tilburg University) een artikel voor The Conversation over de steun voor deze protestanten.

Religieuze verschuiving

Hoewel de protesten nog steeds aanhouden, betwijfelen sommige critici of de demonstrerende vrouwen op steun vanuit het hele land kunnen rekenen. Om meer inzicht te krijgen in tot hoe breed de protesten in Iran worden gedragen, voerden Tamimi Arab en Maleki verschillende anonieme enquêtes uit.

“Dat proces was een kat-en-muisspel”, schrijven ze. “Het regime blokkeerde een belangrijke enquêteapplicatie in Iran en viel ten minste één van onze enquêtes met bots aan, om nog maar te zwijgen van de uitdaging om gegevens te verzamelen van respondenten die voor het regime waren.”

Tamimi Arab en Maleki kwamen erachter dat er in Iran een diepe verschuiving plaatsvindt. “Terwijl meer dan 90 procent van de respondenten zei dat zij waren opgevoed in een gelovig en/of praktiserend religieus gezin, gaf ongeveer de helft aan dat zij tijdens hun leven niet-religieus waren geworden. Daarnaast was 72 procent expliciet tegen de verplichte hijab.”

Politiek

De tegenstanders van de verplichte hijab spraken ook hun ontevredenheid uit over de Islamistische Republiek. “Iraanse moslima’s hebben ook hun bezorgdheid geuit over het willekeurige en extreme geweld tegen vrouwen”, schrijven Tamimi Arab en Maleki. “Terwijl sommigen proberen een delicaat evenwicht te bewaren tussen religieuze overtuiging en politiek, zullen velen de religie helemaal loslaten.”

“De video’s die de gewone Iraniërs wanhopig aan de wereld proberen te tonen, weerspiegelen de sociale realiteit. De meerderheid is tegen de verplichte hijab en mensen uit alle sociale lagen willen geen Islamitische Republiek”, aldus Tamimi Arab en Maleki.

Lees het hele artikel