Kristi Jauregi Ondarra is als hoofddocentonderzoeker verbonden aan de Universiteit Utrecht. Ze is betrokken bij de Educatieve Minor en Educatieve Master Talen, bij Interculturele Communicatie en bij Spaans. Ze doet onderzoek naar de meerwaarde van integratie van online interculturele samenwerkingsprojecten (telecollaboration of virtual exchange) in de talencurricula.

Innovatie Projecten

Ze is initiatiefnemer en projectleider van de door de Europese commissie gesubsideerde projecten:

  • E-LIVE (Engaging Languages in Intercultural Virtual Exchange, 2022-2024) over integratie Virtual Exchange (online internationale samenwerking en communicatie) op scholen en lerarenopleidingen (www.eliveproject.eu).
  • TeCoLa (Pedagogical differentiation through telecollaboration and gaming for intercultural and content integrated language teaching, 2016-2019), over gamified telecollaboratie in het vto op vo-scholen (www.tecola.eu).
  • TILA (Telecollaboration for Intercultural Language Acquisition, 2013-2015), over de integratie van online interculturele uitwisselingen in het curriculum van vreemde talen op vo-scholen (www.tilaproject.eu).
  • NIFLAR (Networked Interaction for Foreign Language Acquisition and Research, 2009-2011) over het gebruik van videocommunicatie en 3D virtuele omgevingen ter bevordering van interculturele communicatieve competentie van studenten vreemde talen (www.niflar.eu). 

Ze heeft recentelijk een project over Serious Games en Gamification geleid binnen het innovatie project Eindhoven2030.  

Ze heeft aan het project EUROVERSITY (2011-2014) gewerkt, over implementatie van 3D virtuele werelden voor grensoverstijgend onderwijs (www.euroversity.eu). Europese subsidie.

Ze heeft aan het Surf-project Concourse gewerkt, voor het inzetten van een virtuele omgeving om samenwerkend schrijven te stimuleren.

Andere taken

Ze is  redactielid van:

- ReCALL
- EuroCALL Review Journal en
- The Journal of Teaching English with Technology.

Tot 2019 is ze betrokken geweest bij het landelijke programma Meesterschap in de Vakdidactiek van de Moderne Vreemde Talen, met als doel de versterking van de vakdidactiek in de geesteswetenschappen, zowel in het onderzoek als in het onderwijs; en bij het landelijke actieplan binnen Duurzam Geesteswetenschappen: Meer goed opgeleide leraren voor de schooltalen.

Tussen 2015 en 2017 was ze voorzitter van de EuroCALL Special Interest Group in Virtual Worlds & Serious Games

Tussen 2012 en 2015 is ze part time lector Vreemde-talendidactiek in een veranderende leeromgeving geweest bij Fontys Lerarenopleiding Tilburg.