Open Joodse Huizen/Huizen van Verzet in het Academiegebouw

tot
Kom naar het Faculty Club Dies Natalis Driegangendiner

Van 28 april t/m 5 mei 2024 vindt de volgende editie van Open Joodse Huizen/Huizen van Verzet plaats. Aan de hand van foto’s, film, dagboekfragmenten en muziek worden de verhalen van Joden en verzetsleden uit de Tweede Wereldoorlog verteld. Op 2 mei kun je in de Faculty Club, in het Academiegebouw van de Universiteit Utrecht, luisteren naar twee van die verhalen.

Verzet aan de Universiteit Utrecht

In de nacht van 12 op 13 december 1942 staken vijf studenten de studentenadministratie van de Universiteit van Utrecht in brand om zo studenten te behoeden voor de Arbeitseinsatz. Twee van hen, Frits Jordens en Anne Maclaine Pont, waren daarnaast betrokken bij de redding van 360 Joodse kinderen. Emeritus hoogleraar Leen Dorsman vertelt om 12.00 en 14.00 uur hun verhaal.

In 1940 begon Trui van Lier een crèche met de naam Kindjeshaven. Samen met haar hulp Jet bracht ze 150 Joodse kinderen onder op verschillende onderduikadressen. Journalist Jim Terlingen schrijft een boek over Trui. Samen met de 91-jarige Anneke Schroevers-Hut, een nicht van Trui, vertelt hij om 13.00 en 15.00 uur haar verzetsverhaal en over haar band met haar jongere nicht, de verzetsvrouw Truus van Lier.

Toegang via Achter de Dom 7a (Faculty Club). Iedereen is welkom om deze bijeenkomsten mee te maken; vooraf aanmelden is niet nodig.

Open Joodse Huizen/Huizen van Verzet

Open Joodse Huizen/Huizen van Verzet is een jaarlijks programma van herdenkingsbijeenkomsten in huizen, winkels, scholen en andere locaties waar Joden hebben gewoond en gewerkt of waar verzet is gepleegd tegen de Jodenvervolging.