GEANNULEERD Presentatie promotieonderzoek: Begrijpelijke rechterlijke uitspraken

tot
Rechter

BELANGRIJK BERICHT: Deze bijeenkomst is geannuleerd wegens persoonlijke omstandigheden van de spreker. Mogelijk volgt een nieuwe datum. Voor vragen: montaignecentrum@uu.nl

Klare taal is binnen de rechtspraak een belangrijk onderwerp. Het uitgangspunt is daarbij dat ook leken rechterlijke uitspraken moeten kunnen begrijpen. Maar wat houdt begrijpelijkheid in en hoe kan de begrijpelijkheid van uitspraken worden vergroot zonder dat de juridische functionaliteit eronder lijdt? Neerlandicus Geerke van der Bruggen is aan het promoveren aan de Universiteit Utrecht op dit onderwerp. Ze doet haar onderzoek onder begeleiding van zowel Leonie van Lent (Rechtsgeleerdheid) als Ted Sanders (hoogleraar taalbeheersing) en Henk Pander Maat (Senior Docent-Onderzoeker bij de disciplinegroep Taal en Communicatie en bij het UiL-OTS.)

Geerke van der Bruggen houdt zich als taaltrainer al jaren bezig met dit onderwerp. Haar promotieonderzoek bestaat uit literatuurstudie, corpusanalyse, een vragenlijstonderzoek onder lezers van uitspraken en een experiment.
Haar begeleiders komen uit verschillende wetenschappelijke disciplines.

Dr. Leonie van Lent is verbonden aan het Willem Pompe Instituut voor Strafwetenschappen en aan het Montaigne centrum  voor Rechtsstaat en Rechtspleging. Ze is ook Rechter-plaatsvervanger bij de Rechtbank Noord-Holland

Ted Sanders is hoogleraar taalbeheersing aan de Universiteit Utrecht en doet onderzoek naar wat doeltreffend taalgebruik is.

Dr. Henk Pander Maat is Senior Docent-Onderzoeker bij de disciplinegroep Taal en Communicatie en bij het UiL-OTS. Hij houdt zich bezig met de kwaliteit van teksten waarmee experts leken proberen te bereiken, en waarmee organisaties klanten en burgers proberen te bereiken.

Geerke zal haar onderzoek presenteren tijdens een bijeenkomst, georganiseerd door het Montaigne centrum, op dinsdag 16 maart tussen 13:00 en 14:40 via MS Teams. Geïnteresseerden zijn van harte uitgenodigd om de presentatie bij te wonen. Aanmelden kan via een mailtje naar montaignecentrum@uu.nl.

Begindatum en -tijd
Einddatum en -tijd
MS Teams

Graag aanmelden via een mailtje naar montaignecentrum@uu.nl